Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ovanliga fröer som kryddnejlika....  (läst 6586 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Ovanliga fröer som kryddnejlika....
« skrivet: 03 feb-11 kl 18:46 »
Någon som har en bra länk till fröfirmor med ovanliga sorter? Har redan kollat på impecta.

Tänker på fröer som kryddnejlika, kanel, arrowrot osv

esten

• -
SV: Ovanliga fröer som kryddnejlika....
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 19:26 »
Kryddnejlika och kanel kommer ju från stora träd , så där är det nog tveksamt om du hittar frön . Det Svenska humleblomstret har ibland använts som ersättning för kanel , plus en släkting som också finns i sverige . Båda växterna innehåller samma olja som i kanel . Tror det går att hitta resättning från naturen i sverige för nejlikan också .

Arrowrot säljs ofta som krykväxt . Tror inte den går att sätta från frö , men Mose stentavlor heter växten som krukväxt .

flugufrelsarinn

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 13:54 »
Röd arrowrot heter Canna indica och finns på impecta, jag köpte den förra året men tror inte den tog sig (jag är iförsig nybörjare på fröodling), men jag tror nog den tar ett par år för att bli en knöl.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 23:24 »
Tackar för svar! Ska kolla upp den där röda arrowroten.

Jo jag vet att det är träd, men jag tycker det är kul med ovanliga krukväxter och då jag har nästan 4 meter i takhöjd, så kommer det nog ta ett tag innan jag behöver ta fram motorsågen. ;D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-11 kl 19:01 »
impecta har kanelbasilika..kolla den...

kryddnejlika?är det inte fröer som är i kryddpåsen?plantera och testa..jag kan ha fel...
Fjäderfän och kaniner

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-11 kl 19:19 »
kryddnejlika?är det inte fröer som är i kryddpåsen?plantera och testa..jag kan ha fel...

Var tvungen att Googla lite... Det som är i kryddpåsen är torkade blomknoppar.

Hittade två länkar som kanske kan vara till hjälp angående att odla kryddnejlika.
Här är en som försökt: http://sunroomtropics.blogspot.com/2008/12/clove-syzygium-aromaticum-cultivation.html

Här kan man köpa frö: http://www.tradewindsfruit.com/
Info: http://www.tradewindsfruit.com/clove.htm

Har inte hittat någon svensk fröfirma som säljer kryddnejlikfrön.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-11 kl 19:25 »
blomknoppar..då vet vi det...
Fjäderfän och kaniner

Gronavagen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 10 feb-11 kl 19:07 »
Tack så hemskt mycket för länkarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser