Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tätt mellan stoplarna i en fårhage  (läst 18953 gånger)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Hur tätt mellan stoplarna i en fårhage
« Svar #20 skrivet: 06 feb-11 kl 20:47 »
Paralellogram är dom starkaste hörnen/avslut.
2 kraftiga stolpar nerslagna så långt som möjligt och lite till ;) , en överliggare i mellan dom och en stagtråd av HT tråd diagonalt.
(en bra regel... 1/3 av stolpen i marken ,gäller inte bara i hörn)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
SV: Hur tätt mellan stoplarna i en fårhage
« Svar #21 skrivet: 06 feb-11 kl 20:48 »
Som jag förstår ska något av det bästa i främst hörn, men även grindöppningar, vara s.k. parallellogram. Vi har gjort ett antal under 2010 och jag upplever att de är lite arbetskrävande att göra (och de grova stolpen är dyra...), men man ska ha igen det långsiktigt. Vi får väl se hur det ser ut om 20 år...

Ett parallellogram är byggt ungefär som du beskriver Soshila, men med längre avstånd på överliggaren/mellan stolparna, gärna minst 2 m. Tjocka (!) stolpar ska ner djupt i backen, gärna 1-1,5 m. Sedan köper man eltråd och en trådspännare alternatvit grippel och sätter snett.... SVÅRT att förklara utan bild.

Men här är någon som försökt:
http://tauruswwwutv.conagri.se/aciro/websidor/visasida.asp?idnr=opqrrsBuv00I23z556789AABCDEFFGABCDDEOGHILJKLMNNOPQRSSGUVWXXY

O kolla bilder t.ex. här.

http://www.hermanssons.nu/index.php?galleri=stangsel

eller googla på "parallellogram stängsel".

Stängselboken av Anders Råsberg är en guldgruva, kan beställas på www.jordbruksverket.se

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Hur tätt mellan stoplarna i en fårhage
« Svar #22 skrivet: 06 feb-11 kl 21:19 »
Hm, det var inga dåliga doningar! Finns en hel del att göra i mina hagar...

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hur tätt mellan stoplarna i en fårhage
« Svar #23 skrivet: 06 feb-11 kl 22:18 »
Ja, visst är parallellogrammen oslagbara, men jösses vilken överkurs i de flesta fall.. Klart, ska man spänna fårnät så krävs det ju kraftiga hörn och avslut. Jag kör 80 mm stolpe och sen 2,40 till nästa stolpe och sen kör jag ner en 50*80 regel mellan stolparna och slår fast med genomgående spik. Den ska sitta nästan mitt på stolparna, varken för högt eller för lågt.. Det håller för mina rejält spända eltrådar. Köper man sen förtöjningsfjädrar på Rustas båtavdelning och sätter på tråden så slipper man chockbelastning på stolparna vid påspringning eller trädfällning.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Hur tätt mellan stoplarna i en fårhage
« Svar #24 skrivet: 07 feb-11 kl 09:30 »
Mina hagar ligger ofta i tidigare igenväxta områden. Brukar kapa ett och annat träd i "stolphöjd" och använda som del av stängslet. Står de i närheten av ett hörn så avlastar det bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, Tångräkan, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser