Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sam- eller växelbete  (läst 4871 gånger)

asta

Sam- eller växelbete
« skrivet: 08 jul-06 kl 20:22 »
Förhoppningsvis skaffar vi traktor och betesputs nästa år. Hittills har hästarna fått beta bäst de kan och vi har slagit eller bränt de värsta ratorna. Men även om vi har en puts så finns det hagar här som man inte bör köra traktor i, men som ändå måste hållas öppna. Vi har för få djur och hästar är inte de bästa på att hålla hagarna öppna.

En granne har kor och vi funderar på att be att han låter dem gå i våra hagar. Det borde ju fungera med häststaket åt kor också. Vi lånade ett par får en sommar, men det märktes knappt att de bott här alls så jag tror att man måste ha många, många fler än vad vi hade och vi vill inte skaffa oss en massa onödigt jobb.

Om grannen vill låta sina kor gå här nästa sommar, ska vi då ha sambete eller växelbete för att få bästa effekt? Korna är ganska gamla och lugna och används bara för att hålla markerna öppna. Mina hästar är också lugna och vana vid kor, i alla fall har de gått i hagarna brevid varann i flera år och verkar trivas ihop.
Förutom hästarnas rator vill vi hålla borta buskar och våtmarksgräs.

Är kor lämpligast eller skulle får vara bättre? Någon som har erfarenhet av liknande bete? Brukar djuren fungera bra om man har dem tillsammans? Eller kan det bli problem när man ska ta in och ut hästarna för ridturer? Fler bromsar?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Sam- eller växelbete
« Svar #1 skrivet: 10 jul-06 kl 23:40 »
Vad jag har hört är växelbete med kor väldigt bra med tanke på parasiterna. Det är nog att föredra framför sambete.

Roanie

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 14 jul-06 kl 13:19 »
Växelbete är att föredra, precis som Sar skriver. Kor är väl inte e dom bästa djuren att  ha växelbete med hästar, dom äter nästan det samma som hästarna och dom ger sig inte riktigt på sly och sånt, men vill du inte ha extra jobb med fler djur så fungerar det allt bra med kor också. :)

Att ha dom i tillsammans om du skulle ha sambete är absolut inga problem, den erfarenheten jag har av det är att dom brukar dela upp sig hästar för sig och kor för sig. Det har aldrig varit något problem vad mig beträffar. Lycka till!
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #3 skrivet: 17 jul-06 kl 00:21 »
hej!
det här vill jag gärna veta mer om villka är de bästa djur att ha växelbete med hästar då?
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jul-06 kl 06:10 »
Ett lämpligt växelbete kanske ser ut så här:
1. Kor (lämnar en del kvar)
2. Hästar (behöver ofta lite magrare bete än kor, varför det är lämpligt att låta dem efterbeta)
3. Får (Äter upp de allra kortaste grässtråna som hästarna lämnat kvar)
4. Ev. getter (Äter upp småsly, ogräs och tuktar buskar som kor, får, hästar och får inte tycker om)

- Betesputsen är därmed överflödig i detta system! Kräver dock ordentlig stängsling med fårstängsel + eltrådar på insidan för att inte hästarna och getterna ska trassla in sig i fårstängslet.

Ett annat system är ju att låta de olika djurslagen beta olika år, att t.ex ha några olika hagar och minst två olika djurslag som får växelbeta betesmarkerna typ vartannat år.

Växelbete och sambete är idag en resurs som ofta inte utnyttjas trots att den är så genial både när det gäller att maximera betet så att det räcker till flera olika djur, samt att det minskar parasittrycket på djuren på ett naturligare sätt. Avmaskningsmedel är något man borde vara försiktig med eftersom paraisterna snart kan vara resistensa mot medlen. Det är bättre att förebygga och ha en bra betesplanering, och ta träckprov regelbundet för att kontrollera masknivån i avföringen hos djuren, än att slentrianmässigt trycka i dem en massa avmaskningsmedel.
« Senast ändrad: 17 jul-06 kl 06:15 av ManiacDarling »

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #5 skrivet: 17 jul-06 kl 16:06 »
JAG TYCKER ATT DET LÅTER SOM ETT IDALISKT SYSTEM HOPPAS ATT JAGS JÄLV KOMMER ATT KUNNA HA DET SÅ I FRAMTIDEN.
BARA DET ATT JAG ÄR JÄTTE SUGEN PÅ KOR MEN JAG MÅSTE TÄNKA EFTER SÅ ATT JAG INTE TAR PÅ MIG FÖR MYCKET ARBETE!
hÄSTAR SKA JAG HA,fÅR,gETTER OCH KANINER,HA HA KAN DOM OXÅ INGÅ I SYSTEMET.
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jul-06 kl 20:05 »

- Betesputsen är därmed överflödig i detta system! Kräver dock ordentlig stängsling med fårstängsel + eltrådar på insidan för att inte hästarna och getterna ska trassla in sig i fårstängslet.

Jag skulle inte vilja ha mina hästar bak fårstängsel, även om det satt el på insidan. Bättre att sätta en eller ett par extra eltrådar längst ner för fåren!

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jul-06 kl 21:15 »
Jag tycker också att fårstängsel och hästar är den dålig kombination, även getter. Har varit med om både hästar och getter som har trasslat in sig och som jag fått hjälpa loss. getterna fastnar oftast med hornen när de försöker klämma sig igenom. Men om man stängslar med eltråd och distansisolatorer som hamnar en bit ifrån fråstängslet så skulle jag ändå känna mig hyffsat säker.
Fast fåren stannar säkert innanför ett enkelt elstängsel också, bara det att trådarna måste sitta väldigt tätt och nära backen så att de inte kryper ut, vilket kräver ett ganska starkt aggregat som står emot markvegetationen bra + att fårens tjocka ull gör att de inte känner strömmen lika bra.
När det gäller getterna så är det svårare, eftersom de oftast tar sig igenom de flesta stängsel om de verkligen har bestämt sig för att de ska ut, de är riktiga utbrytarkonstnärer!
Men personligen så tror jag att även getterna skulle stanna innanför ett lågt sittande elstängsel med bra strömföring.(Om de inte lärt sig att hoppa högt) Om inte annat så är det verkligen värt att prova, eftersom de är så duktiga på att rensa sly och hålla rent betet.

Emmaibäcka

« Svar #8 skrivet: 03 aug-06 kl 15:01 »
Vi har tjurar och får som betar våra frodigaste beten först (sambete) sedan släpper jag dit hästarna sist. Funkar oftast att ha alla djuren tillsammans oxå, men i vårat fall är vi lite oroliga för att våran shettis och D-ponny ska få fång så de får äta det som blir över. Ser ut som en golfbana efter allas framfart. Faktum är oxå att tjurarna och fåren är jätteduktiga på att äta sly, även al som man får höra att det bara är getter som äter. Men vad jag hört är det en vanesak, har de en gång lärt sig äta det så går det bra sen.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #9 skrivet: 10 aug-06 kl 09:03 »
Jag behöver skaffa fler djur för att kunna ha växelbete. Vilka är att föredra får eller getter?? Hur många behövs för 4 ha naturbeten?
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Småbrukaren

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 aug-06 kl 12:20 »
Intressant det här med sam-/växelbete. Vi har både nöt, får och ett par hästar. För att klara parasiterna brukar vi låta får och nöt växelbeta så att de olika betesmarkerna betas av får ena året och av yngre nöt året efter. De äldre nöten (som är resistenta mot parasiter) får beta de fållor som betades av yngre nöt året innan samt en fålla tidigt på våren där fåren ska gå efter att de betat cirka fyra veckor på välkomstbetet. Hästarna får beta efter de andra djurslagen när det är ganska nerbetat. De tar då en hel del rator. Ibland sambetar några djurslag. Det går bra bara de är vana vid varandra. Vissa hästar han dock tycka att det är kul att jaga får eller nöt.

Problemet med hästar som jag ser det är deras toalettplatser. De andra djuren betar inte gärna där, knappt ens året efter.

Vi funderar även på att skaffa getter för att få bukt med en del ohävdsarter som t ex skräppor. Läste i ett inlägg tidigare att getter även skulle vara förtjusta i alsly. Vet någon hur det är med getter och skräppor? Är de mer förtjusta i det än vad fåren är?

Vi använder samma stängsel till häst, får och nöt. Stengärde med en eltråd uppe i, alternativt två eller ibland tre eltrådar. På en sträcka har vi även fårnät med eltråd på distans innanför och en tråd ovanför nätet. Har fungerat bra hittills. Getterna blir väl klurigare att hålla inne men man kan kanske tänka sig att göra specialfållor för dem med flera eltrådar, alternativt elnät och låta dem punktbeta ytor med sly eller annat som man vill bli av med.

Lite kommentarer till några övriga inlägg:

Är det våtmarksgräs som ska betas passar nöt bäst eftersom får och hästar föredrar torrare marker.

Tuvtåtel som kan vara ett problem gillas framförallt av hästar men betas även av får och nöt om de släpps ut på betet tidigt så att inte gräset går upp i blom.

Buskar betas av alla djurslag fast de föredrar olika träd/buskar och en del är mer buskätare än andra. Getterna är de som är mest utpräglade buskätare (browsers), hästar är framförallt gräsätare men äter en del sly (våra gillar ask), nöten betar mest gräs och örter om tillgången på det är god men det ger sig även till viss del på buskar, t ex ask, hassel, ek, vide, lönn men inte gärna al. Fåren är något slags mellanting mellan getter och nöt, vad gäller betespreferenserna i alla fall...

Till Eufemia: Det beror helt på vad det är för mark och vad som växer där. Att ange ett antal djur som krävs för att beta en viss areal är i princip omöjligt. Dels varierar tillväxten stort mellan olika naturbetesmarker beroende på hur torkkänsliga eller näringsrika de är t ex, dels varierar produktionen av bete stor under säsongen. I maj och juni är tillväxten bra i de flesta marker. Sen kommer en s k betessvacka där tillväxten avtar ganska mycket. Oftast kommer det sen en tillväxttopp till på hösten när det börjar regna igen. Man måste därför ha en viss flexibilitet. Det bästa är att ha så pass många djur så att de kan beta ner naturbetena till midsommar. Därefter låter man de beta återväxt på vallar där man skördat hö eller ensilage. Sen kan de gå tillbaka och beta naturbetena igen.

Man får inte heller glömma att inget år är det andra likt, det är väl det här året ett bra exempel på. Nu har det ju visserligen kommit en del regn men sommarens torka gjorde att beten som ett normalår brukar räcka till fler djur ganska snabbt tog slut.

Om det är frågan om växande djur ökar dessutom betesbehovet under säsongen. Detta stämmer dåligt med betenas tillväxtkurva. Alltså man kan inte ha ett givet antal djur på ett givet antal ha bete från vår till höst utan att det antingen blir betesbrist på sensommaren alternativt att betet blir förvuxet p g a för lågt betestryck. Följden av det blir ett näringsfattigt bete och sly eller annan oönskad vegetation.

Bete är svårt. Det krävs kunskap och erfarenhet för att få en bra avbetning och en bra tillväxt på djuren. Samtidigt är bete det mest naturliga fodret för djuren och dessutom i de flesta fall det billigaste alternativet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 3 användare
Berberis, Erik Forsman, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser