Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning av basilika m.m  (läst 4323 gånger)

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Torkning av basilika m.m
« skrivet: 03 feb-11 kl 07:50 »
Hej!
Var på affärn igår och köpte mej en basilikaplanta som jag sedan tog sticklingar ifrån och planterade i varsin lite kruka.
Nu är frågan, hur går jag till väga för att torka dom? Bara lägga på tidningspapper? Och när dom torkas, förlorar dom då vissa egenskaper, som t.ex. lugnande för dålig mage, etc.?

Tack på förhand för svar!

Ha en fin dag (fastän det verkar vara lite dåligt väder)!
//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Torkning av basilika m.m
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 20:18 »
Tror du har större chans att få basilikaplantor om du köper en påse frön och sår i krukor. De brukar gro snabbt och växa bra om de bara får tillräckligt med ljus.
Basilika brukar bli rätt tråkig som torkad vad gäller doft och smak. Vet inte hur egenskaperna påverkas, men det är nog rimligt att tro att de avtar de med. Men om du ändå vill torka, så lägg bladen luftigt, mörkt och gärna lite varmare än rumstemperatur. Förvara sedan mörkt, lufttätt och svalt när de är helt torra.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Torkning av basilika m.m
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 20:29 »
Basilikan behåller sin smak bättre om man fryser den istället.

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Torkning av basilika m.m
« Svar #3 skrivet: 05 feb-11 kl 12:46 »
Okej. Då vet jag ;)  Tack för svaren! :D
Ha det fint!
//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Torkning av basilika m.m
« Svar #4 skrivet: 05 feb-11 kl 17:19 »
Det går jättebra att ta sticklingar från köpt basilika.
Jag brukar sätta om min köpta i en större kruka; använda blad och ta sticklingar tills bara två- tre stjälkar återstår. Dem toppar jag och får nya blad och sticklingar.

Jag mixar blad med neutral olja till en pasta som jag förvarar tät burk i frysen.  Tar upp burken och skrapar med en sked så mycket jag vill ha och stoppar tillbaka innan det hunnit töa.
Fungerar till allt där det inte gör nåt om det är lite olja med.

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Torkning av basilika m.m
« Svar #5 skrivet: 10 feb-11 kl 20:30 »
Det går jättebra att ta sticklingar från köpt basilika.
Jag brukar sätta om min köpta i en större kruka; använda blad och ta sticklingar tills bara två- tre stjälkar återstår. Dem toppar jag och får nya blad och sticklingar.

Jag mixar blad med neutral olja till en pasta som jag förvarar tät burk i frysen.  Tar upp burken och skrapar med en sked så mycket jag vill ha och stoppar tillbaka innan det hunnit töa.
Fungerar till allt där det inte gör nåt om det är lite olja med.

Tack för jättebra svar! Tror nog jag ska satsa på att göra en pasta av´et och slänga in i frysen. Verkar som en onekligen klok idé. Vilka proportioner brukar du använda? Alltså olja/basilika.

Ha en fin dag!

//Patrik
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 21:05 av Stabo »
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Torkning av basilika m.m
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 15:39 »
Har tydligen totalt missat det här.
Tyvärr har jag inga proportioner. Brukar börja med örterna och lite olja sedan späder jag med mer olja tills det blir "trögflytande" Blötare än pesto men fastare än pannkakssmet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser