Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösgående gäss  (läst 12637 gånger)

anette i bugared

• -
SV: Lösgående gäss
« Svar #20 skrivet: 31 jan-11 kl 16:12 »
Funderar på Knölgås. Hur är de i tempramentet och flyger de högt? Att de låter mkt har jag hört och det var ju lite tanken bakom, att de skulle skrämma iväg ev inkräktare. Om jag vingklipper, har de inte svårare att försvara sig mot räv då?
Knölgäss är otroligt trevliga, de är inte elaka mot hönsen och de är så vackra. Jag köpte en trio i höstas och de är bland de trevligaste fåglar jag haft. Jag har aldrig sett dem flyga, bara marklyft nån enstaka gång när jag ropat på dem för att ge dem mat. De stannar snällt intill huset trots att de kan gå hur de vill och trots att det finns annat vatten i närheten. De går snällt in i hönshuset på sena eftermiddan/tidiga kvällen och om jag ropar så följer de mig villigt vart jag går.

Sammanfattning; knölgäss är ett mycket bra val!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 31 jan-11 kl 20:11 »
Anette: Har du dina gäss bland hönsen? det vore ju en smidig lösning för mej isf, att de kan bo i hönshuset.
Får du knölgässlingar nu i vår? isf kan man ju ta en sväng och hämta ett par hos dej om du säljer.

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 31 jan-11 kl 20:31 »
Jag har mina ihop med både hönsen och ankorna, inga problem alls, de trivs bra ihop och det är inga stridigheter kring mat eller så.
jag vet inte om jag får gässlingar i år, det är mitt första år men jag hoppas att de lägger sig (jag har 2 honor+en hane). Annars kan du få tel.nr till henne jag köpte dem av.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 31 jan-11 kl 20:36 »
Det vill jag gärna ha, kan du inte skicka ett PM med det. :)
Såg bilden på dina, de var väldigt,  väldigt vackra. Perfekt om de kan bo i hönshuset med, då kommer de att hamna precis där jag vill ha dem när jag släpper ut dem, på baksidan av stallet så de kan hålla koll på och vakta mina hästar och inte stör mina gäster (och hmm...sambon ;)).

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 31 jan-11 kl 22:37 »
Du har pm.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 02 feb-11 kl 21:32 »
Tack Anette, då ska jag tinga ett par.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 02 feb-11 kl 21:48 »
Inatt hade det hänt igen, visserligen lite längre härifrån, men ändå. En häst hittad död i sin box, någon hade skurit den och den hade förbött under natten. Undra om jag kan ha gässen i stallgången på nätterna, det vore toppen. Jag tycker detta är jätteotäckt.
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=576890

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #27 skrivet: 02 feb-11 kl 23:06 »
 :-X Hur kan man göra något sådant...  Stackars häst :'(

Enda nackdelen med gäss i stallgången är att dom skiter och gåsskit på betonggolv kan bli halt för hästar och dig att gå på. Det går ju att lösa med att spåna gångar och kratta upp hö och halm spill men det blir ju lite annorlunda rutiner...

Men mycket bättre än att behöva oroa sig för djuren i stallet!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 03 feb-11 kl 21:04 »
Sover dom inte på natten? Kan ju fixa en hörna till dom som dom kan vara i. Tror inte ens att de behöver springa fria, bara de skriker tillräckligt så försvinner nog en inkräktare. Ofta räcker det med att man har lösa gäss och att folk vet det så vågar de sig inte in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
Be, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser