Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösgående gäss  (läst 12624 gånger)

Katharina K

• Västergötland
Lösgående gäss
« skrivet: 30 jan-11 kl 21:49 »
Skulle vilja ha ett par gäss som gick lösa på gården hela dagarna. Vi jobbar ju så vi är inte hemma större delen av dagen och vi tar naturligtvis in dom på kvällen och låser om dom. Klarar de sig helt själva hela dagarna eller kan de bli tagna av räv även dagtid. Jag vill inte hägna dom eftersom det är lite vitsen med dom, att de ska vakta här hemma. Hörde av en jag känner att det är bra att ha gäss om man har hästar, så ingen kommer gör hästarna illa (det händer ju tyvärr ibland häromkring), tydligen avskräcker gässen.
Sedan en fråga till, måste gässen ha en damm med vatten? här finns inget vatten i närheten och att bygga damm låter som ett orimligt projekt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Lösgående gäss
« Svar #1 skrivet: 30 jan-11 kl 22:05 »
normalt sett så är räven inte ute och springer dagtid..men räven utgör ett hot mot gässen.. du får chansa..nattetid måste du stänga in dem... till bad duger en större murarbalja..mvh
Fjäderfän och kaniner

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jan-11 kl 22:41 »
Våra största problem med räv har varit just under dagtid. Av den anledningen skaffade vi knölgäss, en högljudd ras som för ett "jäkla oväsen". Nu vet jag inte om räven störs av oljudet men de varnar i alla fall mer ljudligt än andra raser och de är rätt stora, har rejäl vingbredd vilket kanske avskräcker.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 31 jan-11 kl 07:32 »
Gäss försvarar sig mot räv på dagtid, men vad jag förstått är de sämre på det på natten. Men helt säker på att räven inte tar någon gås på dagen kan man såklart inte vara.

Jag har mina ute hela dagarna, med ett hyfsat staket, men gör mig inga illusioner om att det skulle vara rävsäkert. Förra vintern förlorade jag några ankor till räven, men det var på natten, de vägrade gå in. Numera tvingar jag in alla djur på natten, och hittills har ingen mer blivit tagen av räven.

Gäss är trevliga och ganska lättskötta så skaffa du gäss, du kommer inte att ångra dig. De är goda att äta också  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-11 kl 09:06 »
Gäss är trevliga och ganska lättskötta så skaffa du gäss, du kommer inte att ångra dig. De är goda att äta också  ;).
Men då blir jag ju av med dom, om jag äter upp dom  :( Hade bara tänkt mej en hane och en hona och inga mer. Fast man vet ju aldrig, jag skulle ju bara ha en tupp och några höns med och nu är det liiite mer än en tupp och några höns.
Hur stor areal rör sig gässen på. Om jag har dom i stallet håller de sig där då. Vi hyr ut ett litet hus på gården och kanske hyresgästerna blir rädda om gässen kliver runt där.
« Senast ändrad: 31 jan-11 kl 09:15 av Katharina K »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 31 jan-11 kl 09:24 »
Men de får ju gässlingar, ju. Du äter inte avelsdjuren, men om du skaffar dig bra djur så kommer du att få 5-15 gässlingar per år, utan kläckare. Med kläckmaskin kan du få betydligt fler.

Hur långt gässen går beror på hur mycket bete de har, och på hur roligt det är på andra ställen. Mina har vandrat iväg till grannens hage några gånger, när det varit lite nerbetat där de brukar vara. Men ca 1000m2 lär du behöva till gässen med några gässlingar, annars får du ge extra foder även på sommaren, och troligen stängsla, för med mindre utrymme tycker de att det är tråkigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-11 kl 09:28 »
Inga problem att de kan få 1000 kvm, vi har 6ha mark, så de kan nog få det dubbla om det behövs, men vi kan ju hägna trädgården så de inte går in där. Hur högt staket behövs för att de inte ska flyga över?
Förresten, vad gulligt med gässlingar, ruvar de fram dom själva alltså?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 31 jan-11 kl 09:36 »
Om de ruvar själva eller ej beror på ras och linje. Skånegäss ruvar sådär, ölandsgäss bättre, efter vad jag förstått. Jag har både pilgrimsgäss och amerikanska gula gäss som oftast ruvar själva. Emdengäss ruvar sällan. Så det är olika för olika raser.

Det bästa är att vingklippa gässen, det är ofarligt och gör inte ont. Jag har beskrivit på flera ställen hur jag gör. Med de tyngre raserna brukar man inte behöva klippa dem. Man behöver minst 90 cm staket, om man har en lättare ras som man inte vingklippt kan man behöva typ 2,50...

Damm behövs inte, men de ska ha en rejäl balja att bada i. En murarbalja, ett gammalt badkar eller liknande duger bra. Om de inte kan bada brukar befruktningen av äggen bli dålig.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 jan-11 kl 11:33 »
Funderar på Knölgås. Hur är de i tempramentet och flyger de högt? Att de låter mkt har jag hört och det var ju lite tanken bakom, att de skulle skrämma iväg ev inkräktare. Om jag vingklipper, har de inte svårare att försvara sig mot räv då?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 31 jan-11 kl 11:49 »
Nja, de flesta tamgäss flyger vingligt och landar lite klumpigt, så de försvarar sig inte från luften i alla fall. Möjligen kan de flyga upp på något platt lågt tak om räven kommer, tex sitt hus om man bygger ett sådant.

De försvarar sig mot katt och hund genom att väsa, bre ut vingarna så att de ser stora ut, och hugga efter dem med näbben. Antar att de gör på liknande sätt med räv, men det har jag inte sett ännu, som tur är.

Mot en liten oerfaren räv kan de nog försvara sig en stund, men räven tar dem förr eller senare, det är vad alla gamla bönder som haft gäss säger. Däremot låter de så mycket att man lätt kan komma ut och hjälpa dem, om man är hemma. Jag antar att räv, precis som hund och katt, går runt, avvaktar, och försöker trötta ut djuren, innan de sätter in sin stöt, för att minska risken att själva bli skadade.

Mot katter försvarar de sig effektivt, katterna provar oftast bara en gång. De får ett rejält nyp, och sedan håller de sig på avstånd från gässen. Mot veka hundar försvarar de sig också, men misstänker att en jakthund hugger dem utan problem.

Om du vingklipper så håller sig gässen hemomkring, helst innanför ett rimligt staket. Och då är de bättre skyddade mot räv än om de kan flyga men är längre från husen, där räven lättare vågar sig fram.

Själv har jag gott om räv i skogarna i närheten, men har aldrig haft problem med räv på dagtid. De vågar sig inte fram bland hus, hundar och människor. Å andra sidan har grannarna länge skjutit av de rävar som inte varit skygga, så på andra platser kan räven vara ett större problem.

Knölgås är rätt ovanlig, kan vara svår att få tag på. Har träffat sådana vid ett tillfälle, och de var väl varken mer eller mindre aggressiva än gäss i allmänhet. Gäss brukar snabbt lära sig vilka som hör hemma på gården, och på grannställena, och markerar nästan bara för främlingar. Åtminstone gör mina så.

Knölgås är lite lättare i kroppen, så jag misstänker att de flyger ganska bra. Lite "vildare" uppfattar jag dem också, så om du inte vingklipper dem kanske de vill följa med sträcken med vildgås på hösten. Kan de då flyga så kommer de lätt vilse, men orkar inte följa vildgässen någon längre sträcka.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #10 skrivet: 31 jan-11 kl 12:01 »
Om man har ett gäng pärlhöns tillsammans med gässen har de då någon "rävskrämmande" effekt?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 31 jan-11 kl 12:22 »
Ölandgäss då? Skånegäss? Vill gärna ha tama gäss och så ska de inte flyga iväg  ;) för jag vill att de bor kvar.
Vad finns det mer för gäss?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 31 jan-11 kl 12:46 »
Som jag skrev tidigare flyger skånegäss sällan, åtminstone inte som vuxna. Om du tittar underst i mitt inlägg ser du att jag har tre olika gåsraser. De är tama och trevliga, alla utom emdengässen kan flyga, men bara korta sträckor, och de gör det sällan. Jag har dock vingklippt dem för säkerhetsskull. Men jag har klippt så lite att de kan lyfta lite från marken om de vill.

Hur tama de blir beror på hur mycket du håller på med dem, som med alla andra djur.

Googla på gås och goose, så hittar du många raser, men de flesta är ganska ovanliga i Sverige.

Rottis

« Svar #13 skrivet: 31 jan-11 kl 13:38 »
Har både Ölandsgäss och Toulouse, har inte vingklippt någon av dem (Toulouse är för tunga för att flyga). Toulousen är en trevlig, lugn och ganska tyst gåsras, men svår att hitta.
Men den absolut mysigaste jag haft. Vackra dessutom.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 31 jan-11 kl 13:57 »
Dina Emdengäss såg ju väldigt trevliga ut. De är väl inte så ovanliga heller, så det går att få tag på till våren.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 31 jan-11 kl 14:52 »
Emdengässen är trevliga, ganska lugna och inte särskilt aggressiva. Nackdelen är att det är svårt att se skillnad på hanar och honor, särskilt när de är unga.

De flesta gåsraser är trevliga, och om du håller på lite med dem, och skapar en trevlig miljö där de ska vara, så kommer de troligen att stanna ganska nära sitt hus. Fördelen med gäss är annars att de är ganska lätta att valla, så om betet skulle ta slut där de går för det mesta, så kan man valla iväg dem till en annan plats/hage, och låta dem vara där på dagarna, men valla hem dem till deras hus på kvällarna.

Jag har själv byggt ganska enkla hus till mina gäss och ankor, men jag tycker att de fungerar bra. Jag har utgått från måtten på vanliga byggplywoodskivor, 1200*2400, och gjort så att det blir minimalt med spill. Kolla gärna på mina bilder i galleriet, om du vill se hur jag gjort.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 31 jan-11 kl 15:09 »
Har redan tittat på dina gåshus i galleriet och dina gäss med.
Min tanke var att gässen skulle kunna bo antingen i den sk "maskinhallen" som bara är ett vindskydd egentligen,  i ett litet hus, sådant som du har ungefär, eller i anslutning till den. Då är de en bit från själva trädgården och skrämmer nog inte våra hyresgäster, men ändå går de i hästhagen (där jag vill ha dom).
Fast frågan är om de inte ger sig på att bada i hästarnas dricksvatten då  ;D undra vad hästarna säjer om att dricka det sen ::) Kanske för mkt begärt att få dom att hålla sig till sitt eget badvatten :D ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 31 jan-11 kl 15:13 »
Troligen skitar de ner i hästarnas vatten. Kanske kan ni ordna med vattenbehållare högre upp till hästarna? Gäss skitar ner en hel del. Inte lika mycket som ankor, men ändå ganska mycket.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 31 jan-11 kl 15:36 »
Misstänkte det, jag hade ankor ett par veckor (innan räven åt upp dom) och de grisade ner väldigt i sitt vatten. Jag får nog lyfta upp pållarnas vatten för det verkar inte hygieniskt att de delar det med gässen  ;D
De gåshusen du har är bara byggda som typ en låda, eller hur. De behöver ingen inredning eller så. Sedan kan de ju alltid gå ut i vindskyddet om de inte vill ut och gå i snön, för jag kan tänka mej att det blir trist i en liten låda hela vintern  ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 31 jan-11 kl 15:38 »
Du måste ha reden, helst ett per gåshona. Det är också en enkel låda, en kub på 60 cm, minst, ska det vara enligt jordbruksverkets regler.

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, Broccolie, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser