Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya regler, igen...  (läst 4687 gånger)

Gille

• -
Nya regler, igen...
« skrivet: 06 jul-06 kl 18:39 »
"Till exempel blir det förbjudet att avliva en kanin över ett kilo med slag i huvudet. "
Någon som vet HUR man skall göra?
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=894000
Kaninuppfödare och pelargontant.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Nya regler, igen...
« Svar #1 skrivet: 06 jul-06 kl 18:46 »
Tja det slutar väl med att man får kittla ihjäl kaninerna, alternativt komma på något så roligt att de skrattar ihjäl sig. :P.

Nej men allvarligt....det är precis sådant här som händer när en befolkning låter de blinda leda de lama till höjdhoppsbanan.
Hade svenska politiker varit politiker i mina trakter så hade de inte varit politiker särskillt länge ;).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 jul-06 kl 18:51 »
Det borde vara över ett kilo som blir gränsen, en under ett kilo går kanske att svälja levande.

Förslagställaren tror väl att alla kaniner heter Stampe, och äter pellets från ICA, för att efter 10000:- i vetrinärkostnad slutligen begravas i en minneslund, att det är något man slaktar verkar okänt, och att slå en kanin på skallen utan anledning är ju skumt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 06 jul-06 kl 19:12 »
Man blir så matt... Har ett tre sidor långt brev som inte kommit iväg än, men förslag på förbättringar i lagen (som omväxling till all försämring).... Får vänta ite tills jag vet mer hur detta nya är skrivet, så tar jag med ytterligare en punkt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jul-06 kl 20:30 »
Det här kan vara bra.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3395

För tyngre kaniner som avlivas på grund av sjukdom eller skada finns till exempel istället möjligheten att bedöva genom slag i huvudet, och sedan avliva genom avblodning.

Förhoppningsvis får "tyngre kaniner" fortsättningsvis avlivas på det sättet även om de inte är sjuka eller skadade.

Tjotten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jul-06 kl 20:58 »
Vem avlivar med slag i huvudet? Då måste man nog vara Stake-Adolf . Jag har för mig att man bedövar med slag i huvudet avlivar med sticka dem och tömma på blod, eller ;-)?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 06 jul-06 kl 21:15 »
Men herregud vilket trams..får inte avliva med slag över ett kilo...de där människorna som kom på det kan ju få försöka slå ihjäl en kanin runt ett kilo bara genom att slå den i huvudet...jag tippar 5 slag innan den är död...

Spånhuvuden...  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jul-06 kl 21:35 »
Vem avlivar med slag i huvudet? Då måste man nog vara Stake-Adolf . Jag har för mig att man bedövar med slag i huvudet avlivar med sticka dem och tömma på blod, eller ;-)?

Det är bara tillåtet att göra om man tänker äta upp djuret själv. Om jag mot förmodan läser rätt skriver Djurskyddsmyndigheten att det är en lämplig avlivningsmetod även annars.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 06 jul-06 kl 21:44 »
Det är bara tillåtet att göra om man tänker äta upp djuret själv. Om jag mot förmodan läser rätt skriver Djurskyddsmyndigheten att det är en lämplig avlivningsmetod även annars.

men inte om de väger över 1 kilo?
Var ligger skillnaden i vikt och avlivningsmetod, dör de mindre av klubbning och stick för att de väger mer...???  :o
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 06 jul-06 kl 21:54 »
Blir förrvirrad...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jul-06 kl 22:38 »
men inte om de väger över 1 kilo?
Var ligger skillnaden i vikt och avlivningsmetod, dör de mindre av klubbning och stick för att de väger mer...???  :o

Outgrundliga äro Djurskyddsmyndighetens vägar, särskilt när de "förenklar och förtydligar" regler.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 06 jul-06 kl 23:44 »
Outgrundliga äro Djurskyddsmyndighetens vägar, särskilt när de "förenklar och förtydligar" regler.

Det vill jag lova... :o

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jul-06 kl 00:05 »
Nu har jag läst Djurskyddsmyndighetens förslag. Det blir vad jag ser ingen ändring, man får även i fortsättningen använda slag i huvudet som bedövning endast för ägarens personliga bruk eller för utfodring av rovdjur.

Logiken är inte uppenbar. Antingen är det en lämplig bedövningsmetod eller inte, för kaninen kan det ju inte göra någon som helst skillnad vem som skall äta upp den när den är död.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 08 jul-06 kl 08:45 »
Nu har jag läst Djurskyddsmyndighetens förslag. Det blir vad jag ser ingen ändring, man får även i fortsättningen använda slag i huvudet som bedövning endast för ägarens personliga bruk eller för utfodring av rovdjur.

Logiken är inte uppenbar. Antingen är det en lämplig bedövningsmetod eller inte, för kaninen kan det ju inte göra någon som helst skillnad vem som skall äta upp den när den är död.

Man tycker inte det..

Tror ju knappast den märker det då.
Ärligt talat borde alla dess höga höns som sitter och bestämmer ta sig ut till närmsta producent och se hur det går till i verkligheten, eller varför inte bjuda hem dom när man råkar få harpest eller nån annan mysig sjukdom på sina kaniner, så kan de ju själv välja vad som är humanast, låta de självdö under plågsamma förhållanden eller klubba dem och ge ett stick och på så sätt förkorta deras lidande...

Kimma som börjar bli irriterad på svenska lagar..

Kerstin Linnea

« Svar #14 skrivet: 18 jul-06 kl 12:21 »
Hej .,Jag har en fråga om någon vet...
ang avlivning av mindre djur typ kanin och höns så undrar jag vad som är humanaste slaktmetoden...Förr vet jag att man bara nackade både höns och kaniner och det var inte snack om att knacka dom i skallen först...Hur mycket upplever/ känner ett djur som nackas direkt  ???Svimmar dom vid slag i huvudet / nacken ???Jag skulle villja reda ut begreppen innan det är dags att slakta själv.... ;) Jag vill avvända den minst smärtsamma metod som finns..(det går nog inte att supa dom under bordet först) ;)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 18 jul-06 kl 17:48 »
Hej!

Absolut humanast är att klubba dem (både höns och kaniner) hårt i huvudet, så de blir medvetslösa, och sedan sticka för avblodning. Sedan får okunniga myndigheter säga annat, men myndigheter är ju inte kända för sin humanism!

Visste ni att en transportlåda för en kanin som väger mer än 2½ kg måste ha en yta om minst 0,25 kvadratmeter (½ gånger ½ meter!) enligt myndighetsbestämmelser. (DFS 2004:10).  En gris på ca 25 kg behöver enligt samma föreskrift 0,15 kvadratmeter, och samma yta man får transportera 1 (en) kanin, kan man transportera över 20 hönor om de väger mellan 3 och 5 kg.

Jag menar att här har vi ytterligare exempel på att djurskyddsmyndigheten motarbetar djurskyddet. En kanin på denna yta måste känna sig oerhört skraj, eftersom den inte kan gömma sig eller trycka i något trångt utrymme.

Edgar

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #16 skrivet: 18 jul-06 kl 19:24 »
ja vad ska man säga,när jag brukade transportera min lilla älsklingskanin för 100år sedan så var det i en väldigt liten katt korg helst med någon filt i så att den låg i hop pressad då var han nöjd o glad o inte strssad.
Annars kan dom ju flänga runt o skada sig själva.
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Belluschka

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 jul-06 kl 23:13 »
Hejsan!

Vi brukade "klubba" våra kaniner förr, nu skjuter jag dem. Har den i en gallerbut typ "kattransport" och hupps så är det hänt.  Tycker själv att det är trevligare, snabbare och säkrare än klubbning (skjuter med luftgevär). Kaninerna anar ingenting, man behöver inte hålla fast dem och man är klar på ett ögonblick.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser