Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gult fett, annorlunda lever och gult skinn...  (läst 4795 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Gult fett, annorlunda lever och gult skinn...
« skrivet: 27 jan-11 kl 10:53 »
Nu är det inte mitt eget får, utan är bara lite nyfiken på en bekants tacka som hon slaktade. Fettet var mycket gult, levern var också gul och med annorlunda konsistens jämfört med dom andra hon slaktade (nej, har inga bilder) och nu när hon hämtade skinnen hade dom sagt på berederit att det skinnet var gult i både ull och skinn. Och det såg hon ju själv också.

Varför?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vallhunden

• Västergötland
SV: Gult fett, annorlunda lever och gult skinn...
« Svar #1 skrivet: 27 jan-11 kl 11:00 »
Gult fett tyder på högre ålder hos tackan. När de blir några år så gulnar fettet alltmer.
Gult skinn och ull, är det ullfettet som ger. Oftast en avelsfråga (avla på individer som inte lämnar gula skinn.
Levern kan jag inte uttala mig om.

Var tackan mycket gammal? :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-11 kl 11:03 »
Tackan var nog 5-6 möjligtvis 7 år.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 11:08 »
Jag har sett på tuppar vi slaktat att ju äldre de är, desto gulare fett.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 27 jan-11 kl 12:03 »
Fettet var mycket gult, levern var också gul och med annorlunda konsistens jämfört med dom andra hon slaktade (nej, har inga bilder) och nu när hon hämtade skinnen hade dom sagt på berederit att det skinnet var gult i både ull och skinn.Varför?

Varför slaktade hon tackan, sjuk? Vilken ras? Syntes inget på tackan innan slakten?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 jan-11 kl 12:10 »
Nejdå, hon var fullt frisk, men hopplöst rymningsbenägen. Gutefår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser