Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffat höns  (läst 12792 gånger)

Hårhäxan

• Västerbotten
Skaffat höns
« skrivet: 26 jan-11 kl 10:47 »
Hejsan har tittat på detta forum ett tag nu men aldrig skrivit något inlägg. Jag är helt imponerad av att det finns så många härliga människor där ute :)

Just nu sitter jag och läser min andra hönsbok, den av Karin Neuschütz jätte bra bok. Mitt mål är att tömma vår vedbod, renovera upp den och bygga om till hönshus. Men hur stort ska hönshuset vara, hur många höns behöver jag och vilken ras.

Idag äter vi 9 ägg/dagen och äter 2 kycklingar /veckan. Men det kommer gå fler ägg per dag när bebisen blir större. Så jag måste räkna på ännu fler ägg:)

Jag vill ha en tålig ras som är rätt så stor lägger ägg! och går att äta. Dom får inte bli rädda för katten helst.

Jag har tänkt bygga två rastgårdar och plantera äppelträd och buskar i rastgårdarna och runt om. Vi har en jättestor innhängnad tomt så dom kommer gå mycket lös. Hönsen tänkte jag inte skaffa förrän jag är klar med hönshuset. Så det blir nog inte förrän om ett år.

Men hur stort ska jag bygga? Så att vi blir självförsörjande med äggen och gärna kan äta några kycklingar ibland. Jag antar att det kommer gå fler ägg om man har egna höns än när man måste släpa hem dom från affären.

Vad säger ni som har höns?

Juppepinne

• Östergötland
SV: Skaffat höns
« Svar #1 skrivet: 26 jan-11 kl 11:40 »
Oj oj oj.. svåra frågor.  :) och har inget riktigt svar men kan i alla fall dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har ett hönshus som är ca. 8 m2 och en hönsgård på ca 21 m2. De får även gå fritt på gården och de är inte rädda för min hund utan snarare nyfikna. Det beror ju lite på hur man uppfostrar dem. Hunden är alltid med ute hos dem så de har vant sig.

Först köpte jag 11 vita Lohman (värphybrid) och en likadan tupp. Eftersom de var avlagda industrihöns var de ca 14 månader och 7 av dem har dött sen i maj 2010. Jag köpte även 12 kycklingar, 8 dv. silkes, 2 faverolle och 2 sebright i augusti. Efter det köpte jag 12 hönor av lite olika ras och storlekar. Jag köpte även en äggkläckare som jag självklart var tvungen att testa på mina egna ägg så i december fick jag 16 kycklingar av blandras.
Mitt hönshus är oisolerat och det är därför jag har ganska många hönor på sådant litet utrymme. Just för tillfället får jag ca 8 ägg om dagen men dels så har kycklingarna jag köpte i augusti inte börjat värpa riktigt än (vad jag vet) och tyvärr blev minst hälften tuppar (dv. silkesen är väldigt svår att se vad som är tupp eller höna innan de börjar gala men minst 5 av dem gör det i alla fall.) och för det andra så brukar produktionen gå ner lite på vintern när de ruggar.

Om du vill ha kycklingar att äta måste du räkna med att ha några hönor som vill ruva (inte alla av dem eftersom de då inte värper något och då får du inga ägg) eller också skaffa en äggkläckningsmaskin.

För min del har det fungerat jättebra med olika storlekar på hönsen så att bara ha en ras behövs inte. Är du inte ute efter avel av renrasiga hönor kan du lika gärna skaffa några hönor som är högproduktiva t.ex. en värphybrid och några som är ruvvilliga t.ex. dv. kochin el. dyl. och en tupp av bra ras. Mina hönor är det väldigt stor skillnad på i storlek, allt ifrån sebright (ungefär som en duva) till faverolle (ungefär som en brahma).

Om du vill ha en köttras som värper bra tror jag att Hedemora är en sådan. De växer skapligt utan att äta dig ur huset.

Vet inte om det hjälpte dig något men men..  ;)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 jan-11 kl 12:42 »
Det var en rejäl konsumtion för en familj! Klart ni ska ha en egen hönsflock som kan försörja er med ägg och kött. Mitt råd blir att bygga för en normalflock på 20-25 vuxna höns (inkl. några tuppar). Fri golvyta inomhus skulle jag ta till med minst 1/2 kvadratmeter per vuxet höns. Alltså 10-15 kvadrat. Minst lika mycket i en fast rastgård och så stor frihet utanför densamma som möjligt. Kullhus till kycklingar som är tänkta till slakt.

När ni sen så småningom kommer till val av ras så är mitt råd att skaffa höns som kan sköta rekryteringen själva och som samtidigt inte är för resurskrävande. Och att man är ute i god tid och skaffar sig kontakt med någon som själv har en väl fungerande hönsflock.
Men, som sagt, det var ju inte det som frågan gällde.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-11 kl 12:53 »
Jag håller med Ronny! Bygg så stort du kan i vedboden och bygg det så att det blir lättstädat! Ni äter mycket ägg, så antingen skaffar ni värphybrider som värper som tokar (men också slits hårt av detta liv) eller så skaffar ni en flck som kan rekrytera sig själva, så att ni får mycket ungtuppar att slakta och äta upp! Jag har Ölandshöns, som knappast skulle vinna  i en högvärpartävling, men de kostar mindre i drift då jag inte behöver ge dem värpfoder! 

Läs bland trådarna här så hittar ni jättemycket info, både om hönshus och om lämpliga raser!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 19:03 »
Hejsan har nu börjat tömma vedboden och ju mer jag är där ute dessto svårare blir det att bestämma mej hur jag ska bygga :D

Just nu är vi inne på att bygga ett nytt hönshus i anslutning till vedboden där det för närvarande är en utbyggnad som är fallfärdig som ska rivas.

Vi siktar på kring 20kvm just nu.....men ibland funderar vi på att riva vedboden och bygga allt nytt..... och nu börja min man att prata om att bygga en ladugård.... ja det blir kul att se vad som händer :)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 21:36 »
Hejsan! Kul att du skall skaffa höns! Jag väntar också på att kunna göra det, och kan ju dela med mig lite av mina planer. Jag vill nämnligen också ha raser som värper bra och även ger ok mängd kött (kombinationsraser), ville dessutom ha en härdig ras som ändå vill ruva emellanåt så att flocken föryngras, och slutsatsen blev stor Sussex. Lugn ras dessutom, mycket goda mödrar. Det finns fler bra kombinationsraser, kommer inte på just nu bara...  :-\

Man kan säga som så att ju mer värpgalen en ras är, ju mindre sugen är den på att ruva. Så du kan också skaffa en ras som är som sådan och samtidigt ha ett litet gäng dvärgkochin (som är galna i att ruva!) då stoppar du bara under äggen till dessa väldigt frivilliga adoptivmammor. :)

Innan värphybriderna togs fram användes Leghorn & Legbar inom äggindustrin. Dom är inte lika effektiva som hybriderna men ändå riktigt goda äggläggare. Är inte tung ras & har därigenom inte lika mycket kött på benen.

Hoppas det kanske fanns något vettigt i denna sen-kväll-ramsan.  ::)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

ninisellen

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-11 kl 17:27 »
Jag är långt från expert på området men vi konsumerar ca 10 ägg/vecka i familjen, vi äter dock inte våra höns eftersom maken är lite blödig där men vi har 15 hönor av olika raser, en del högvärpare och en del "vanliga". Vi har Leghorn, maran, rubin, Hi-Line, blomme och några blandraser. Det är kul att ha lite olika färger på äggen också. Mitt bästa råd till dig är at bygga så stort som möjligt, själv bygger vi snart ut för tredje gången!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 feb-11 kl 18:36 »
Hej!

Oj va roligt det är med nya projekt... och nya alternativare ;).... Jag tycker det låter som om Australorp skulle vara en ras för er. De lägger rikligt med ägg och har fint och mycket kött på benen. Sussex som tidigare nämnts är ju oxå en köttigare kombinationsras som skulle passa. De är ju däremot inte kända för att vara några säkra ligghöns (även om en och annan lägger sig ibland) så jag hade valt att komplettera upp flocken med 3-4 ligghöns. Jag hade valt ligghönor av ungefär samma storlek som de andra, eftersom det kan bli lite jobbigt för en liten höna med en stor tupp. Precis som andra sagt låter väl 20 talet hönor lagom för er.

Ang. bygge så låter det bra som ni tänkt. Kom ihåg att bygga 4-5 mindre burar för ligghönor med småttingar.... åsså kanske ett utrymme för unghöns på tillväxt vore praktiskt. Oftast kommer ni förmodligen ha kycklingar och unghöns på tillväxt under sommarhalvåret och då kan ett sommarhägn duga. Med tillhörande sommarstuga ;)

Lycka till

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #8 skrivet: 20 feb-11 kl 08:36 »
Med tanke på vad du skriver vilka behov du har skulle jag faktiskt blanda lite olika raser. Om ni skulle ha runt 20 djur skulle jag ha 2-3 högvärpande hönor. (leghorn eller någon värp hybrid) sen 3-5 hedemorahöns ( de gillar att ruva ). Sen skulle jag ta Australorp för resten. (kan inte så mycket om den rasen men vad jag har läst och hört värkar den vara just det ni söker ).

Men jag är inte på någon expert i detta ämne.

Själv håller jag på med genbank för hedemorahöns och mitt intresse ligger där. Men det finns så många olika sätt att ha höns och det är just det som är charmen alla kan hitta "sitt" sätt som passar dem.

Lycka till
« Senast ändrad: 20 feb-11 kl 08:39 av Hovnoret »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 feb-11 kl 09:28 »
..... glömde skriva igår....

Det viktiga för er är att ni har en årlig föryngring av hönsen. Hönorna som är ett år och uppåt tar ett värpuppehåll från början av december och fram till slutet av februari ( i runda slängar) Vill du ha äggäven under denna perid bör du ha ett gäng unghöns. Är de kläckta på vårkanten så börjar de normalt värpa i mitten på december ungefär, åsså värper de fram till mars, sedan tar de ett litet uppehåll för ruggning.... då har du ägg hela säsongen. Alltså, du ska inte byta ut hela besättningen varje år.... utan låt säg byta ut besättningen på tre år.... alltså en tredjedel unghöns varje år....

.... vill oxå säga att min erfarenhet säger mig att det inte är någon större skillnad på äggproduktion mellan Leghorn och Australorp. Leghornen kommer igång tidigare, men sedan värper de i stort sett lika mycket. På papperet är det skillnad ..... men i verkligheten tycker jag det är marginellt...
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 20 feb-11 kl 09:57 »
Antingen blandar ni olika raser med olika egenskaper som tidigare nämnts om ni ej vill ha en egen kläckmaskin... Men vilket fall tolkar jag dig som om att det är i huvudsak kombinationsraser ni skall ha... (jag själv har ett gäng blandade kombinationsraser plus några olika värraser för variation av äggfärg)

Förslag på olika kombinationsraser som du kan söka på för info om egenskaper:
Australorp (tidigare nämnts)
Sussex (tidigare nämnts, med ruvegenskap)
Rhode island red (RIR, en av mina favoriter, rödbruna ägg)
Wyandotte (hudfärgade, rosa ägg)
Maran (mörkbruna ägg)

Det finns många fler, men efter mina efterforskningar inför mina införskaffningar är dessa de som ska vara mest lugna och sociala som jag har läst mig till.

Gamina

« Svar #11 skrivet: 20 feb-11 kl 10:09 »
Mitt tips är att verklgien tänka igenom bygget innan. När jag bygde så hade jag gjort det men ändå smög det sig in några sämre saker och det retar mig idag då det skapar merjobb helt i onödan. Tyvärr ligger felen i grundkonstruktionen så det är inte baraatt flytta om lite så blir det bra.
Tänkockså på att ska du ha kött så bygg för fler djur än du planerar att ha. Slakttupparna tar mycket plats innan de hamnar på middagsbordet.
Rasen, ja jag skulle rekomendera Gotlandshönsen. Trevliga individer som värper helt ok och ger bra slaktvikt. Jag är dock lite partisk  ;)
Genbank för Gotlandshöns

morris-minor

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 20 feb-11 kl 19:55 »
En fråga till er som diskuterat antalet höns i tråden, TS skrev ju att de äter kyckling två gånger i veckan. Det innebär ju ca 100 kycklingar om året som går till mat. I så fall måste man väl ha ganska omfattande utrymmen för kycklingarna? Hur många kullar behöver man föda upp per år för att ha ca 100 st som går till mat?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 feb-11 kl 20:03 »
Om TS har fyra ligghönor, som jag rekomenderade, då akn man räkna med att varje höna ligger fram två kullar kycklingar per år. Varje kull innehåller normalt 9-13 kycklingar. Det innebär i runda slängar 20 kycklingar per höna och år .... 80 slaktdjur.... Vissa år kommer det att gå riktigt tokigt och då blir det färre kycklingar.... andra år bestämmer sig hela högen för att kläcka 15 kycklingar per kull....

När man har ruvhönor som tar fram kycklingarna brukar föryngringen normalt ske under sommarhalvåret och då kan man ha kycklingarna på tillväxt i sommarhägn. Det finns bra el-nät för sånna saker på det vanliga inköpsstället för hönssaker. De brukar ju heller inte vara så himla gamla innan de hamnar i frysboxen...

morris-minor

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 20 feb-11 kl 21:16 »
Men hur funkar det rent praktiskt, kyckling ska väl inte förvaras i frysen mer än max ett halvår? Och hur ska man kunna förvara mer än typ 20 st kycklingar i frysen? Jag frågar, eftersom jag undrar om det är realistiskt att vara självförsörjande på 2 matkycklingar per vecka året om med hönshållning för husbehov.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 20 feb-11 kl 23:44 »
Jag brukar ha fågel in frysen ett år och lite till. Visst kanske inte lika fint som nyslaktat men fortfarande gott  :D
Vill man vara självförsörjande på kött är det nog bra om man kan kläcka lite var eller varannan månad och slakta med samma intervall. Kan också vara en ide att skaffa sig en mer utpräglad köttras så att man kan slakta vid ca 10 veckor och ändå få en bra kropp på fågeln.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 21 feb-11 kl 00:21 »
Kan det inte vara smart att ha en ras som lägger mycket ägg och en ras som är bra som kötthöns och hålla dem åtskillda för att behålla på deras kvaliteer?
Bara en tanke från en som inte alls har stor vana av höns ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 23 feb-11 kl 08:17 »
Vad rekommenderar du för slaktras?
Som ger ljust fint kött?
Om man med ljust och  fint kött menar den typ av kött som köpekycklingar har så blir det lite problem när man föder upp hemma... En kyckling som rör på sig får nämligen ett mörkare kött med lite mer stuns i. Att föda upp hemmakycklingar är ofta något man gör för att få bättre djurhållning.

Bröstköttansättning och köttfärg har naturligtvis en viss ärftlighet också. Vill man ha kött som så mycket som möjligt liknar köpekött ska man nog försöka få tag i Cobb eller någon annan slakthybrid och föda upp dem sakta.

Annars är populära kötthöns korsningar mellan ex Indisk stridshöns (för biffigheten ) och Plymouth Rock eller RIR för lite snabbare tillväxt.

Själv har jag en fransk nakenhalsad köttras som heter Cou-Nu. Tupparna växer fort och blir väldigt köttiga. Det är väl de hemuppfödda som jag har slaktat som mest liknar köpekyckling i köttmängd.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 23 feb-11 kl 11:03 »
Hejsan alla! Vad intressant med alla olika raser. Kunde faktiskt inte hålla mej utan har skaffat en äggkläckningsmaskin och har nu ägg från Silkeshöns i maskinen.
Dom verkar vara en sort som ruvar mycket va?

Jag har även lagt i ägg från köpta ekologiska ägg från affären. Och 7 st av 10 utav dom var befruktade. Antar att det blir en sort som lägger mycket ägg? Får man kläcka fram från ägg man köpt på affären eller hur fungerar det???
Kommer nog att isolera hela vedboden för jag förstår att vi kommer ha mycket höns och olika sorter framöver.  Vill även ha plats för ruvhöns men även isoleringbur för sjuka mm. Men som tillfällig bostad har jag tömt ett isolerat rum i ett hus på gården som vi ska riva om några år. Jag har även beställt hem en värmelampa, ringar för märkning, köpt hem foder och en vattenautomat ihopp om att det blir kycklingar :)

Har jag glömt något jag inte tänkt på?
Kommer sikta på att vara självförsörjande med ägg och kycklingar inom två till tre år.
Men det där med köttras känns lite svårare. Men funderar att det blir med äggkläckningsmaskin och att ha dom i hönstraktor hela sommaren över ängen och slakta på hösten och frysa in och äta under året? Kan det vara en ide?
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 00:33 av Sirpa »

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 08 mar-11 kl 08:40 »
Måste bara rätta att det inte alls är pärlhöns utan silkeshöns:)  Fick äggen av en granne som fått dom av en annan granne och någonstans där på vägen hade silkeshönsen råkat få heta pärlhöns istället.  Har nu tre silkeshöns kycklingar. Så söta!

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser