Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga ang köttlåda  (läst 3195 gånger)

hursomhelst

• Småland
Fråga ang köttlåda
« skrivet: 25 jan-11 kl 23:31 »
Ja. man är ju ny på detta område... så då får man fråga det man behöver hjälp med...

jag kan absolut inget om "kötthandel" och av som är bäst att göra.

Men jag har tänkt att göra återtag på mina lamm och kränga dom själv i min tilltänkta gårdsbutik. Men hur säljer man dom,  Per styckningsdetalj såsom man ser det i affären grytbitar/färs/filé m-m, eller ex ½ lamm grovstyckat med ben och allt i en "låda"?

Och hur prissätter man benfritt och kött MED ben? Vad kan man ta ut.

Och återigen gäller detta ostfrisar, vilket jag har förstått är ett EXTREMT magert kött... (och då mindre "fårsmak" då smaken sittter i fettet???)

Ja hoppas ni fattar mina små kluriga frågor jag kommer med ;-)

samaka

• Dalarna
SV: Fråga ang köttlåda
« Svar #1 skrivet: 26 jan-11 kl 12:28 »
Men jag har tänkt att göra återtag på mina lamm och kränga dom själv i min tilltänkta gårdsbutik. Men hur säljer man dom,  Per styckningsdetalj såsom man ser det i affären grytbitar/färs/filé m-m, eller ex ½ lamm grovstyckat med ben och allt i en "låda"?

Själv tycker jag att det skulle det bli för omständigt att sälja separata detaljer... det smidigaste är nog att skaffa kunder innan som man bokar bort lammen på och sedan lämnar till slakt utifrån den siffran. Ska du sälja över disk sas, så får du ju problemet med förvaringen av köttet till dess att du har en kund. Säljer alltid hela lamm i lådorna, det är inget att dela på, tycker jag.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jan-11 kl 20:07 »
Vad kostar det om man tar tillbaka köttet från slakteriet?
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 20:25 »
Olika. Om du betalar för tjänsten att de slaktar runt 4-500 kr per lamm. Andra slakteriet har ett konstigt system där de först betalar dig för att du säljer köttet, sen måste du köpa tillbaka köttet för ett högre kilopris.

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jan-11 kl 12:57 »
Själv tycker jag att det skulle det bli för omständigt att sälja separata detaljer... det smidigaste är nog att skaffa kunder innan som man bokar bort lammen på och sedan lämnar till slakt utifrån den siffran. Ska du sälja över disk sas, så får du ju problemet med förvaringen av köttet till dess att du har en kund. Säljer alltid hela lamm i lådorna, det är inget att dela på, tycker jag.

Så gör vi och det funkar fint. Kunden får själv välja hur de vill ha det styckat, så meddelar vi slakteriet det. Vi säljer ett helt lamm per låda, och i regel är det finstyckat modell "grillning".  :)

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 19:33 »
Tack för svaren...

om man som vi kanske första åren inte har någon given kundkrets/eller vill säja till dom som inte bokat, skulle det inte gå att sälja fryst kött då?

imorgon ska jag köra en tacka till slakteriet, hon som är mamma till mina 3 tacklamm som föddes för 1 månad sedan.. Kan man göra något med köttet? Hon är 6 år gammal och jag undrar om det är något kött verkligen på henne, då hon är ganska så mager faktiskt. Det tar ju att vara dräktig med 3 lamm och sen försöka föda dom med.. Dessutom när jag inte ens visste att hon var dräktig, då säljaren till dessa djur verkar tyvärr varit väldigt oseriös  :o
Ex, sålt en sjuk tacka, alla tackorna tydligen betäckta, härstammningspapperna inte kommit trots dryga 4 månadres tjat, inte transportdoumentet heller.. suck suck suck!!!

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 29 jan-11 kl 07:30 »
Tack för svaren...

om man som vi kanske första åren inte har någon given kundkrets/eller vill säja till dom som inte bokat, skulle det inte gå att sälja fryst kött då?

Misstänker att detta är omgärdat med en massa bestämmelser...

imorgon ska jag köra en tacka till slakteriet, hon som är mamma till mina 3 tacklamm som föddes för 1 månad sedan.. Kan man göra något med köttet? Hon är 6 år gammal och jag undrar om det är något kött verkligen på henne, då hon är ganska så mager faktiskt. Det tar ju att vara dräktig med 3 lamm och sen försöka föda dom med.. Dessutom när jag inte ens visste att hon var dräktig, då säljaren till dessa djur verkar tyvärr varit väldigt oseriös  :o
Ex, sålt en sjuk tacka, alla tackorna tydligen betäckta, härstammningspapperna inte kommit trots dryga 4 månadres tjat, inte transportdoumentet heller.. suck suck suck!!!

Fårfärs! Det gjorde jag av bl a en 10 årig allmoge i höstas. Riktigt mumma!!!  :) El korvämne.

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 29 jan-11 kl 09:31 »
Ja, det finns ju en massa regler förstås, man måste vara registrerad livsmedelsföretagare av kontrollmyndighet, ofta miljönämnden i kommunen där man bor.

mer info på livsmedelsverkets hemsida, här en länk till en broschyr med lite info:

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/information/nya_regler_for_enklare_foretagande.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser