Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa nya elverktyg  (läst 26366 gånger)

Solklart

• Uppland
SV: Köpa nya elverktyg
« Svar #20 skrivet: 23 jan-11 kl 22:29 »
En bra kap- och geringssåg med bänk bör ligga högt på listan. En sådan underlättar arbetet rejält.

Jag håller med. Jag älskar min.

Jag har mest blå Bosch och Festool-verktyg  men Bosch gröna serie är också av hög kvalitet.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #21 skrivet: 23 jan-11 kl 22:31 »
Sticksågen är bra för finlir. Snickarglädje och kurvor. Kap- och gersåg för att bygga sådant man sätter snickarglädjen på.

Så det är nog en bra plan att börja med en kap- och gersåg.

Jag köpte en billig rackare på Cheapy för några år sedan. Tänkte att jag använder den tills den tar slut, då vet jag vad jag skall titta efter på en riktig. Men den har inte tagit slut än. Och jag har använt den riktigt friskt. Lasern var inget att ha, och jag byggde en egen "bänk" som jag lägger på två bockar. Då kan jag till och med ha fasta anhåll/klackar och kapa till brädor i exakta mått i parti och minut.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 23 jan-11 kl 23:38 »
Borra skruva mm

Batteri(Accumulator) skruvdragare borrmaskin.
Min erfarenhet, billiga har dåligt batteri och axeln/chucken centrerar dåligt.
Låg och högväxel samt bra bits (ett par 100-lappar för en sats med 6-8 st) viktigare än volt och watt. En medelstor och en mindre, ev slående skruvdragare(skadar skruvspåret mindre men kostar mycket), med likadana batteripack vore idealt. Den minder är lättare att stoppa i fickan på snickarbältet, tex när man står på en stege.

Vanlig sladdborrmaskin, som idag har slag, är alltid användbar. Men hoppa över denna och välj en pnematisk borrhammare, gör allt borrmaskinen klarar och klarar även att borra i sten/betong och lättare bilning. Rår även på att blanda små satser kakelfix od. Någoan av dessa maskiner behövs också för att använda dosfräs och liknade där de batteridrivan brukar storkna.

Betongvisp med chuck, blandar en halv säck betong, men jag har främst använt min till att borra dymlinghål med 32 mm borr vilket inte borrhammaren rår på.

Såga

Skall man ha en såg så funkar sticksågen till det mesta med några enkla tillbehör och rätt blad. Sorten man håller om maskinkroppen fungerar bäst.Men har man några andra sågar så är det inte så ofta den används specialiteten är kurvsågning i bla skivmaterial, ett alternativt verktyg för detta är ofta handöverfräsen. Har erfarnhet av billigare märkessåg (låg precision, dålig bladinfästning) och professionell modell (bra)

Skall man riva, ta upp hål för fönster dörrar och kapa armeringsjärn så är en tigersåg ombärlig (sticksågen blir av erfarenhat trött efter dessa jobb, motorsåg och vinkelkap är riskablare), fungerar också att beskära fruktträd och kapa rötter med.

Kap och gersåg fixar de flesta kapningar, men räcker sällan till för att gera tex en takstol. Skall ha geider för att få tillräcklig kapacitet att vara annat än listkapning. De bord bockar som finns att köpa till är i allmänhet för små, slå i hop ett eget som bör vara minst 3 m långt.

Borscirkelsåg finns lite olika varianter, klarar med någara egna tillbehör allt kap och gersågen kan och dessutom klyvsågar den och kapar måttligt stora skivor. Lite mer riskabel än kap och gersågen.

Handcirkelsågen fungerar till det mesta tex att renkapa kanten på ett råsponttak, kapa skivor rakt (går med sticksågen också) går att tillfälligt konvertera till bordscirkelsåg. Ett dyrare och mer användbart alternativ är en sänksåg som ger bättre precision och möjligheter. Min erfarenhet är att namnlösa har dåliga skydd som kärvar, billigare modeller av kända märken är inte prisvärda (svag, klingan ej parallell med kanten) så satsa på kvalitet. Styrskena är ett bra tillbehör.

En kvalitetsklinga till någon av cirkelsågsvarianterna kostar mer än en billigare såg av känt märke. Att kapa reglar och ytterpanel funkar med det mesta, men en snygg skarv i köksskiva kräver en bra klinga eller fräs.

Slipa
Här finns det hur mycket som helst mer elerl mindre fungerande, men en roterande/occillerande slipmaskin och en multimaskin med trekantig slipplatta och en dammsugare med hepa filter borde räcka för de flesta behov. Jag har provat en hel del och det mesta som är billigt är mindre effektivt än handkraft. Använder själv huvudsakligen en kraftigare roterande/occillerande maskin samt en deltaslip som drivs av dammsugarens luftström för finslipning om jag måste damma. Hyvel, sickling och skrapor av olika slag är ofta effektivare och renare.

Damm
Dammsugare av bättre slag, tror att spånsug av dammsugarmodell (75-100 mm slang) kan fungera väl alternativt insdustisug. Spånsug med säckfilter släpper ingeom för mycket fina partiklar och vanliga hobbydammsugare är liter för liten behållare i.

Slutsats för trådskaparen baserat på vad som var på gång. En tvåväxlad batteridriven borrmaskin/skruvdragare i mellanprisklass med bästa möjliga bits, pneumatisk borrhammare för att borra i tre metall och betong samt lättare bilning i betong mursten, kombinerad bordscikrelsåg/kap och gersåg(ELU/DeWalt eller kopia av den), en roterande/occlilerande slipmaskin, ev ett multimaskin och en dammsugare/spånsug. Bra fönsterskrapor antingeni hårdmetall eller filbarara och ständig skärpning i kombination med en Speedheater (IR-värmare) eller i nödfall varmluftspistol är mindre anstränagande än maskinslipning av fönster.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #23 skrivet: 24 jan-11 kl 00:15 »
Herregud känner mig överväldigad. :o av era kunskaper. Ni vet såå mycket.

Synd att min farbror Oskar har gått ur tiden han var snickare och byggde sitt eget hus. Han kunde verkligen allt. Å en farbror John hade bilverkstad och en hade maskinstation och farsan var bonde.
Tänk vilken hjälp han hade av sina bröder. Å nu lever ingen av dem längre. Men de tyckte aldrig att något var omöjligt så vi får väl försöka med våra projekt så gott det går.  :)

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 24 jan-11 kl 00:51 »
En bra kap- och geringssåg med bänk bör ligga högt på listan. En sådan underlättar arbetet rejält.
Jag rekomenderar att man sätter den allra längs upp på listan.
Den maskinen som jag använder till nästan allt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 24 jan-11 kl 02:07 »
En bra skruvdragare underlättar livet vansinnigt! Det finns riktigt bra batteridrivna. Min har dubbla batterier så man kan ladda ett medans man använder det andra, sjukt bra är den. Kommer inte ihåg namnet men den är ljusgrön och sambon vägrar säga vad den kostar, så jag gissar på att den är uppe i 2-3000krs-klassen.

Önskar mig en cirkelsåg i födelsedagspresent. Sticksåg har jag redan till finliret :P. Den var mycket billig men funkar hyfsat bra.

Köp inte den billigaste skruvdragaren om du inte vill ha magsår och ont i händerna... jag har byggt mycket kaninburar med dom billigaste, man blir så fruktansvärt frustrerad när batteriet dör och dom går sönder och bläääääää.
« Senast ändrad: 24 jan-11 kl 02:10 av skiesabove »
//Lina

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 24 jan-11 kl 04:46 »
Jag har personligen köpte Metabomaskiner efterhand, som, mina gamla lagt av. Det är inte dom dyraste, men funkar väldigt väl och man har bra service om det skulle bli problem ändå.
Vid slakt använder jag ofta billigare tigersåg, eftersom fukten tar död på dem i vilket fall och jag brukar då köpa 2 så jag har minst en på lager. Det är ju liksom mindre kul om sågen slutar funka, när man behöver den som mest.

TW

• Finland
« Svar #27 skrivet: 24 jan-11 kl 12:37 »
Jag har som system att köpa verktyg av god kvalitet och använda dem försiktigt och ha dem länge. Om jag inte har råd med nytt så köper jag heldre begagnat av god kvalitet än köper engångsgrejor från Kina. Bra elverktyg håller ju i 20 år eller mera.

Vad det gäller pelarborrmaskin så kan man få en begagnad liten Arboga bänkborrmaskin med växellåda och trefasmotor i proffsutförande för samma pris som en ny enfas remdriven kinamaskin.

Vad det gäller cirkelsåg (handcirkel) så rekommenderar jag Makita. DeWalt har dåligt grepp och balans och Metabo och Milwaukee är onödigt dyra för husbehovsanvändning. Om du hittar en begagnad Metabo med aluminiumskal så kan den vara värd att köpa.

Makitas skruvdragare har svag växellåda så dem skall du helst undvika enligt min åsikt. Billigmärkena har för dåliga batterier och för dåligt vridmoment för att vara någonting att ha. Begagnade batterimaskiner brukar jag undvika för batterierna är oftast kaputt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #28 skrivet: 24 jan-11 kl 12:48 »
Vad gäller cirkelsåg så anser jag hitachi svårslagna, och den mindre har ett attraktivt pris med.
Dessutom är det visst så att den lilla Hitachin har 20% av sverigemarknaden för dylika sågar, den större Hitachin 50%, resten av märkena och modellerna delar på 30% av marknaden...

Påstod iaf säljaren på swedol som sålde min..
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Huggorm

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 jan-11 kl 13:33 »
Makitas skruvdragare har svag växellåda så dem skall du helst undvika enligt min åsikt.
Det har jag haft på jobbet ett par år, och den fungerar fortfarande perfekt. Kanske är vissa modeller som inte är bra?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 24 jan-11 kl 14:36 »
Sticksåg känns roligt å enklare för mig som är fruntimmer. Skulle ha den å leka med.  ;) Göra runda hål till hönsens ev. liggreden. å lite figurer.

Kap o girering törs jag inte hantera själv. Så då får gubben ta vid. Men det kanske man har mer nytta av om man ska bygga växthus o getskjul?

Äh, getalina det är enkelt att hantera en kap- och gireringssåg. Betydligt enklare än en sticksåg tycker jag. Vi har vår på ett litet bord och det är en baggis att kapa bräder när man ska snickra. Man kan ju låta bli att gira tills man blir varm i kläderna. Kan jag så kan du!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

• Närke
« Svar #31 skrivet: 24 jan-11 kl 15:52 »
Äh, getalina det är enkelt att hantera en kap- och gireringssåg. Betydligt enklare än en sticksåg tycker jag. Vi har vår på ett litet bord och det är en baggis att kapa bräder när man ska snickra. Man kan ju låta bli att gira tills man blir varm i kläderna. Kan jag så kan du!  :)
Min tjej kör kap och girsågen men inte sticksågen eller cirkelsågen.

TW

• Finland
« Svar #32 skrivet: 24 jan-11 kl 16:50 »
Visst kan du. Ta det försiktigt i början och se till att ingen tittar på då du tränar på någon skräpbräda i lugn och ro.

Jag har ju stickat ett par sockor trots att jag är man och inte kan du vara sämre ;D

Huggormen
Det låter troligt att modellerna är olika. I arbetet har vi kört sönder vem vet hur många växellådor i Makitas batteriborrmaskiner. Fast det kan ju hända att de skulle hålla för hobbybruk.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

getalina

• Halland
« Svar #33 skrivet: 25 jan-11 kl 22:52 »
Ramlade över denna sida då jag gillar att beställa på postorder. 

http://www.duabhuset.se/#startsida.php

Är det ett bra ställe å köpa på tror ni?  De säger ju att de är billiga. Men det är det flera som säger så.......

Å nu har jag bestämt mig att det första inköpet får bli en kap/gersåg för nu på vintern så kan vi börja med att sätta upp lister inomhus. Huset var ju ett renoveringsprojekt när vi köpte det så det fattas saker lite här o där.

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 jan-11 kl 23:04 »
Du kan lika gärna handla på värktygs boden det är i alla fall billigare åtminstone på en del.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #35 skrivet: 25 jan-11 kl 23:06 »
duabhuset är bra, har haft vettigt pris på blå Bosch
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 25 jan-11 kl 23:53 »
duabhuset är bra, har haft vettigt pris på blå Bosch
Fast är inte Bosch Blå lite för dyrt till det dom skall ha det till? (har själv en Bosch blå såg.)

Så nu vill vi ha ett mera konkret svar av dig Getalina.
Vad får en kap och girsåg kosta inklusive stativ?

Vet vi det så blir det enklare att hjälpa dig.

TW

• Finland
« Svar #37 skrivet: 26 jan-11 kl 08:46 »
Just det.
Vilken prisklass tänker du på?
Antifacist.

getalina

• Halland
« Svar #38 skrivet: 26 jan-11 kl 17:13 »
Prisklass? Oj det var jättesvårt.

Köpte en STIHL motorsåg till gubben för runt 5000 kr. http://www.stihl.se/isapi/default.asp

Den har en start som fungerar så att man inte alls behöver rycka i snöret utan bara dra sakta så startar den. Perfekt för gubben som inte orkar rycka som en galning.
Vi hade nämligen en gräsklippare som var så svårstartad han höll på att få en hjärtinfakt varje gång han skulle starta den . Så det blev en ny med lättstart och den är jättebra.

Så vad det än är så är det värt att investera i om det underlättar för användaren.

Men hur mycket kommer sågen att användas? Ofta = dyr. Sällan = billigare.
Ska vi byta klädsel på uthuset någongång så kommer den att användas mycket. Men blir det bara getsjul o växthus och staket och lister och trapphuset så blir det ju klart o sen får den kanske vila något/några år innan man kör på för fullt igen.

Ja det vart svårt det här. Men med vår lilla inkomst så ju billigare fynd ju bättre. Vedklyven köpte vi på kampanjpris för runt 2000 kr den hade kostat runt 3000 kr. Så man försöker ju hitta bra grejer som är prisvärda.

Ja nu blev det väl ännu virrigare.  ::)

Rosten

• Närke
« Svar #39 skrivet: 26 jan-11 kl 17:56 »
Rätt tänkt!
Verktyg skall vara lätt att använda. Så man slipper hjärtinfarkt. ;) (jag äger också en STHIL motorsåg med "mormorsstart")
Verktyg som man använder ofta och mycket skall man kosta på.
Verktyg som man använder sällan och lite kan man köpa billigt.

Mitt tips är en Bosch grön kap och girsåg för 4000:- inklusive stativ.
Kan gira upp till 47 gradet på båda sidorna.
Då borde sonen kunna ärva efter er. ;)

Vill du vara säker på att sonen skall få ärva en ännu bättre såg så vill jag slå ett slag för Bosch blå.
Kostar 5000:- inklusive stativ
Den kan gira 58 grader åt ena hållet och 50 grader till det andra hållet.

Lite fakta om Bosch.
Den gröna serien är för hobby och är minder påkostad men känns ändå helt okej.
Den blåa serien är för yrkesfolk och är av hög kvalite. Med lite större möjligheter när det gäller att kunna vinkla och vrida sågen åt alla olika håll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 5 användare (1 dolda)
Toothpaste, Fiat, ärt, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser