Borra skruva mm
Batteri(Accumulator) skruvdragare borrmaskin.
Min erfarenhet, billiga har dåligt batteri och axeln/chucken centrerar dåligt.
Låg och högväxel samt bra bits (ett par 100-lappar för en sats med 6-8 st) viktigare än volt och watt. En medelstor och en mindre, ev slående skruvdragare(skadar skruvspåret mindre men kostar mycket), med likadana batteripack vore idealt. Den minder är lättare att stoppa i fickan på snickarbältet, tex när man står på en stege.
Vanlig sladdborrmaskin, som idag har slag, är alltid användbar. Men hoppa över denna och välj en pnematisk borrhammare, gör allt borrmaskinen klarar och klarar även att borra i sten/betong och lättare bilning. Rår även på att blanda små satser kakelfix od. Någoan av dessa maskiner behövs också för att använda dosfräs och liknade där de batteridrivan brukar storkna.
Betongvisp med chuck, blandar en halv säck betong, men jag har främst använt min till att borra dymlinghål med 32 mm borr vilket inte borrhammaren rår på.
Såga
Skall man ha en såg så funkar sticksågen till det mesta med några enkla tillbehör och rätt blad. Sorten man håller om maskinkroppen fungerar bäst.Men har man några andra sågar så är det inte så ofta den används specialiteten är kurvsågning i bla skivmaterial, ett alternativt verktyg för detta är ofta handöverfräsen. Har erfarnhet av billigare märkessåg (låg precision, dålig bladinfästning) och professionell modell (bra)
Skall man riva, ta upp hål för fönster dörrar och kapa armeringsjärn så är en tigersåg ombärlig (sticksågen blir av erfarenhat trött efter dessa jobb, motorsåg och vinkelkap är riskablare), fungerar också att beskära fruktträd och kapa rötter med.
Kap och gersåg fixar de flesta kapningar, men räcker sällan till för att gera tex en takstol. Skall ha geider för att få tillräcklig kapacitet att vara annat än listkapning. De bord bockar som finns att köpa till är i allmänhet för små, slå i hop ett eget som bör vara minst 3 m långt.
Borscirkelsåg finns lite olika varianter, klarar med någara egna tillbehör allt kap och gersågen kan och dessutom klyvsågar den och kapar måttligt stora skivor. Lite mer riskabel än kap och gersågen.
Handcirkelsågen fungerar till det mesta tex att renkapa kanten på ett råsponttak, kapa skivor rakt (går med sticksågen också) går att tillfälligt konvertera till bordscirkelsåg. Ett dyrare och mer användbart alternativ är en sänksåg som ger bättre precision och möjligheter. Min erfarenhet är att namnlösa har dåliga skydd som kärvar, billigare modeller av kända märken är inte prisvärda (svag, klingan ej parallell med kanten) så satsa på kvalitet. Styrskena är ett bra tillbehör.
En kvalitetsklinga till någon av cirkelsågsvarianterna kostar mer än en billigare såg av känt märke. Att kapa reglar och ytterpanel funkar med det mesta, men en snygg skarv i köksskiva kräver en bra klinga eller fräs.
Slipa
Här finns det hur mycket som helst mer elerl mindre fungerande, men en roterande/occillerande slipmaskin och en multimaskin med trekantig slipplatta och en dammsugare med hepa filter borde räcka för de flesta behov. Jag har provat en hel del och det mesta som är billigt är mindre effektivt än handkraft. Använder själv huvudsakligen en kraftigare roterande/occillerande maskin samt en deltaslip som drivs av dammsugarens luftström för finslipning om jag måste damma. Hyvel, sickling och skrapor av olika slag är ofta effektivare och renare.
Damm
Dammsugare av bättre slag, tror att spånsug av dammsugarmodell (75-100 mm slang) kan fungera väl alternativt insdustisug. Spånsug med säckfilter släpper ingeom för mycket fina partiklar och vanliga hobbydammsugare är liter för liten behållare i.
Slutsats för trådskaparen baserat på vad som var på gång. En tvåväxlad batteridriven borrmaskin/skruvdragare i mellanprisklass med bästa möjliga bits, pneumatisk borrhammare för att borra i tre metall och betong samt lättare bilning i betong mursten, kombinerad bordscikrelsåg/kap och gersåg(ELU/DeWalt eller kopia av den), en roterande/occlilerande slipmaskin, ev ett multimaskin och en dammsugare/spånsug. Bra fönsterskrapor antingeni hårdmetall eller filbarara och ständig skärpning i kombination med en Speedheater (IR-värmare) eller i nödfall varmluftspistol är mindre anstränagande än maskinslipning av fönster.