Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bryta kalkfärg med koboltblått  (läst 4696 gånger)

Skytten

• Skåne
Bryta kalkfärg med koboltblått
« skrivet: 04 jul-06 kl 12:33 »
Jag vill ha en blå kulör på vissa delar av huset. De färger som jag studerat är jag inte nöjd med, och skulle vilja bryta kalkfärgen till blått.  Det enda beständiga pigmente är det skitdyra (1000 kr kg) koboltblå, men eftersom det inte är för stora ytor kan det kanske fixas för rimliga pengar. Någon som  har gjort detta, och eller vet var kulörprov kan erhållas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Attis

• -
Re:Bryta kalkfärg med koboltblått
« Svar #1 skrivet: 04 jul-06 kl 12:49 »
Är det inte bara att köpa några gram, blanda ut och provmåla? Så ser du om pigmentet är något för dig och ditt hus.

Kan rekomendera www.claessons.com för pigment.
/Attis

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 jul-06 kl 08:57 »
Attis

Jag har skrivit ett mail redan tidigare till den firma du rekommenderade, får jag svar, och de bör ju kunna ge besked, så kanske jag köper där. Sådana här varor  kostar stjortan även i småförpackningar. Kan jag få önskat resultat med inte alltför mycket, ska jag prova. Min budget är snål till projektet, och kalkfärg får strykas med kortare mellanrum än modernare färger, men de vill jag helst slippa.

Det finns snart inte en färghandlare, som har en susning om färger, detsamma gäller målare, de har degraderats till plankstrykare, och använder fabriksfärger, och ger de råd som står på färghandlarnas prospekt, utan att egentligen veta mer än att de gör en affär.

Jag får höra att kalk är en "dålig" färg, och då menar de att det inte är "underhållsfritt", jag har bekanta som har kört med latexfärg (plast) och de får algtvätta ofta, och när färgen efter ca 10 år flagar, är träet ruttet under, och det är ett helvete att skrapa rent för att kunna återställa, silikat färg skulle jag kunna använda, men vit silikatfärg, "tvättar" inte huset, så det blir snabbt skitgrått, från de rykande åkrarna och vägens trafik.

Föregående ägare har målat med en färg som nu började flaga, men det som sitter fast är omöjligt (nästan) att ta bort, man får slipa in i stenen, därför har jag försökt att måla över med skummjölk som primer, jag tror det går bra, skulle det misslyckas får jag slita flera hundra timmar för att ta bort det, och repa varenda sten, så hur det än går är det lönt att chansa, jag bedömer att det kommer att gå bra. Var gång man spiller lite kalk på vilket underlag som helst, är det ju inte det lättaste att få bort, när det väl har bitet fast. Dessutom känner jag till fall där man gjort så och lyckats.

Huset ska vara kalkat, med en blå dekor på såväl stendetaljer, trä och plåt. Det gäller att hitta en kalkfärg för grund och stendetaljer, som matchar en linoljefärg som jag ska ha på fönster och vindskenor.

Kalk är både vackert och billigt, jag skulle tro att pigmentet till den blåa färgen, kommer att kosta ett par gånger som all kalkfärg till huset, om inte mer.  En 25 kg säck med kalk, som man låter stå ett par månader i vatten kostar ca 90 kronor och räcker till ett hus väggar ett par strykningar. Motsvarande färdig pasta går på ca 600 kr, så har man lite framförhållning blir det femhundra över.

Attis

• -
« Svar #3 skrivet: 05 jul-06 kl 12:28 »
Ja det är bra trist när färgaffärerna (liksom alla andra affärer) börjar tappa kunskap och bara gå efter säljargument direkt från tillverkaren.

Men det måste ju finnas någon affärer i landet som fortfarande har ambitionen att ha kunskap, konsten är bara att hitta den.

Kan du inte ringa till Claessons? Då får du ju garanterat svar på direkten. Den gången jag ringde så var dom hjälpsamma och kunde bra mycket mer än jag (vilket dom borde  ;)).
/Attis

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 jul-06 kl 18:03 »
Fick svar från Claessons, de visste inte mycket om detta, då de (som de sa) mest sysslar med tjära.

Jag köpte 75g koboltblått, för att testa, det krävdes ca 20% (i förhållandet till kalk)för att få den kulör jag tänkt mig, och provytan ser väldigt bra ut, det är verkligen något annat än en modern färg, den lever och ändrar nyans med fuktigheten i luften.

Jag betalade hela 159 Kr för den lilla provburken, så det kommer som befarat att kosta, för att få det fint.

Det jag funderar över är HUR MYCKET kan man blanda i kalken utan att den blir löst sittande och binder sämre, eller att det blöder blått vid regn. Någon som vet?

Bo

Vad jag vet
« Svar #5 skrivet: 13 jul-06 kl 19:42 »
är att spill av kalk på fönster trä och sten lätt torkas eller borstas bort när det torkat.

Fel är att använda fuktig trasa.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 jul-06 kl 08:13 »
Jag har nu skaffat ett kilo bra koboltblått och det gick på 1500:-, således mer än annars taket och väggarna i övrigt kostar. Jag köpte det av Ottossons Färgmakeri i Genarp.
Kollade först vad det kostade på världsmarknaden och kunde få för 46 dollar/kg men då skulle det krävas minst 25 kg, och så i det fall det var utanför EU, tillkomma tull och i varjefall 25% moms, så att köra 12 mil (med moppebil och 2 liter rapsolja + en liter diesel) och hämta den dyra substansen var det bästa sättet. Jag fick dessutom en del goda råd.

Huset blir i vilket fall som helst målat på tak och vägg för ca 2800:-, varav det blåa står för nästan allt (kalk , grus och asfalt är billigt).

Köpte också kallpressad linolja och zinkvitt som jag skall bryta med koboltblått för att få samma kulör på fönstren som sockeln.

Jag har redan målat sockeln på ena gaveln för ett par år sen, men den färgen är jag inte nöjd med ("död" vägg), jag tog den på rekommendation av en färgbutik. Jag kommer att ta bort den och använda min kalkfärg där.

Tror inte jag behöver använda mer än ett halvt kilo koboltblått, men sockels kalkfärg, kommer att behöva avfärgas kanske vart tredje år, så jag får förvara resterande pigment i kassaskåp.

Ska bli kul och se hur det kommer att ta sig, jag har aldrig gjort liknande förut, men det ser ut som det blir som jag har tänkt mig. Jag har gjort provytor, nu gäller det att det pallar vintern, och jag vet inte om det kommer att blöda vid slagregn.
Det är kronorna ovan fönstren som kan ställa till problem om det blöder blått på den vita kalken, sockeln är ju längst ner.

Frågan om det går att kalka på befintlig rälig plastfärg, besvaras nekande av de flesta, men min testyta som varit uppe nu på tredje sommaren är intakt, få se hur det nu blir framöver när tre sidor av huset blir klart i sommar.

Den fjärde sidan, skall fogas om nästan helt så den får jag spara ett år till innan jag kan måla där.

hasteus

« Svar #7 skrivet: 16 jul-06 kl 09:35 »
---Föregående ägare har målat med en färg som nu började flaga...omöjligt (nästan) att ta bort...därför har jag försökt att måla över med skummjölk som primer---min testyta som varit uppe nu på tredje sommaren är intakt---

Låter mycket intressant, kan du utveckla lite om det här med skummjölk som primer?

//M

Jag har själv ett torp som målats med en plastfärg för en 20 års sedan,  jag har funderat på att byta ut panelen men baksidan har inte panel utan där har timmerväggarna målats rakt på.  Plastfärgen är lite ovanlig då den knappt flagnar efter 20år utan sitter som berget och trät har inte ruttnat mer än normalt i ändar etc.. men ändå..

Har oxå provstrykt testytor för några veckor sedan med faluröd direkt på men utan "skummjölk" eller andra trick. Verkar fästa ok men frågan är vad som händer vid regn och stark sol etc.. dessutom förlorar man ju alla trävårdande egenskaper...

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 16 jul-06 kl 11:08 »
hasteus, kan det vara Demidekk eller liknande din kåk är målad med?
Den brukar inte flaga i första taget.
Tror det är nåt slags plastfärg "förstärkt" med alkydolja.
Min erfarenhet är att Demidekk är en mycket bra färg.
Det enklaste om det inte finns mögel eller röta är väl att använda samma färgtyp som tidigare.
Byt färgtyp först om/när panelen börjar få röta eller mögel så slipper du de överraskningar
som kan komma i samband med färgbyte.
Har det inte blivit röta i stockväggen hittills så klarar den sig säkert bra tills panelen är kass.
Och eventuell röta avstannar förstås om man panelar även den väggen.
« Senast ändrad: 16 jul-06 kl 11:25 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 jul-06 kl 10:18 »
Hasteus

Skummmjölk innehåller lite äggvita, och fungerar som "klister" mellan stenen och kalken. Detta användes ofta förr, på lerväggar som såväl dammade som hade svårt att väta.

På trä vet jag ingen som använt det, och jag tror inte det gör nån nytta på falufärg, det är väl gröten som biter.

Jag har tidigare provat faluröd på tidigare målade ytor, det går, men det sitter inte lika bra, regnet tar fortare på den, så det blir att stryka lite oftare. Detta är såväl en nackdel som en fördel, en nystryken vägg är vackrare, och om regnet tvättar bort skit och damm, ingen algväxt, alltid ren, men det blir mer jobb och lite mer kostnader.

Den färg du har på stocken, kommer formodligen att sitta ett tag till, och målar du över den sitter den nog ännu längre.

Om färgen inte stör, och du kan  leva med det, kanske du kan vänta med att måla, det tycks ju inte skada träet. Mår du illa av att se det och det inte går att ta bort, så stryk den med falufärg, det går ju ganska fort och kostar lite. Bäst vore väl att ta bort den, men ibland går det inte, då man måste slita ihjäl sig, samtidigt som det blir åverkan på väggen.

Mitt uthus var målat med någon slags cuprinol, och hade av tidens tand bleknat, jag strök med faluröd och huset blev riktigt fint, fast jag brukar få ta två dagar varannat år för en strykning. Detta är nog överkurs, då det skulle hålla betydligt längre, även om jag strök det mer sällan. Men jag tycker det är kul att måla om, och huset blir ju fint för ett par hundra.

Det är ALLTID ett risktagande att inte följa regelboken, men inte ska man väl behöva använda en färg man inte gillar för att någon tidigare har börjat med "fel" färgtyp. Jag vet inte om kalken kommer att stanna på väggen, även om mycket tyder på att det går bra.

Jag har efter att först kalkat sockeln på huset, nu avfärgat med kalkvatten med sammanlagt sex teskedar koboltblått, det blir väldigt fint, ganska flammigt ännu då det suger olika. Jag ska blaska på tills färgen mättar och får den nyans jag önskar.
Lite ojämnheter i sockeln, är inte oönskat heller, det blir faktiskt lite trevligare än en allför "platt" yta. Färgen ändra sig efter vädret, mörknar vid fuktig väderlek och ljusnar när solen skiner.

Förr eller senare regnar ju kalk bort, så väljer man en sådan metod, får man vara beredd att stryka kanske vartannat år, men de får vi se.

« Senast ändrad: 17 jul-06 kl 10:51 av Skytten »

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 jul-06 kl 10:52 »
Gick inte att skicka båda på en gång

hasteus

« Svar #11 skrivet: 19 jul-06 kl 11:54 »

tackar, men stryka varannat år istället för var 20:e... hmm

Visst kan jag låta det vara men förgen har bleknat till en matt trist blekröd nästan rosa nyans utan liv i ytan och det är därför jag vill stryka med faluröd, spec efter jag såg resultatet på ladan :-)  vi får väl se hur mina provstrykningar ser ut nästa gång jag kommer upp.

Tjusiga bilder, är det ett nytvättat skiffertak eller nått annat? det blänker så i solen :-)

Annars skall jag oxå kalkmåla, men det är insidan på jodkällaren. Även den utsattes för 70talet och är cementerad så jag tänkte vitkalka väggarna för ljus och mer liv samt så sönder golvet som oxå cementerades... samt massa mer, 14 fel av 10 möjliga i den jordkällaren :-/

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 jul-06 kl 14:58 »
Hasteus

Nåt nytvättat skiffertak är det är det inte, utan ca 50-åriga "fattiglappar" (eternitplattor). Själv gillar jag mitt arbete med taket. Plattorna var fulla av mossa och annat, de var alldeles överväxta. Jag rengjorde dem, men det gick inte att få bort allt, de var blandat blekrosa efter bleknad färg och svarta av växt som ej gick att ta bort utan att skada plattorna, plattorna var väldigt spröda. Efter rengörning behandlade jag dem med en vattenglaslösning (10% vattenglas, 90% vatten) detta stärkte dem. Sedan målade jag dem (året efter) med asfalt. Det blev väldigt bra, färgen ändrar sig efter ljus och väder. Det är dessutom en billig åtgärd, under 800:-. Jag skall stryka det igen om några år, och sedan räknar jag med att det står ganska länge.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 24 jul-06 kl 08:24 »
Jag har nu målat fönster och kronor ovan dem. Då jag befarade att regn kan tvätta ut det blåa mot väggen från kronorna, så målade jag dem med samma linoljefärg som jag har på fönstren. Några här påstod att linoljefärg inte biter på sten, men jag tror inte det stämmer.
« Senast ändrad: 24 jul-06 kl 08:27 av Skytten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser