Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder till linderödssugor  (läst 6509 gånger)

anjo

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
foder till linderödssugor
« skrivet: 20 jan-11 kl 07:42 »

vad ger ni era linderödsgrisar för mat?
vi har två suggor som inte är dräktiga.
hur högt sätter ni elstängslet i hagen?
undra jag ???

louise

  • Gäst
SV: foder till linderödssugor
« Svar #1 skrivet: 20 jan-11 kl 17:38 »
Vid minusgrader mer eller mindre obegränsat med mat, minst 4 kg per dag.

Korn+ koncentrat+ vitaminer får mina.

kompostberta

  • Gäst
SV: foder till linderödssugor
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 13:42 »
Är själv snart,nybörjare,.Hämtar hem mina första grisar om nån v;) Men jag vill också veta ALLT  om Linderödarna! Kan ingenting! Hur dom ska bo, vad dom ska äta osv,.Kan nån rek bra läsning i ämnet? --Jag har iaf läst någonstans att dom kan utfodras m potatis!!//N

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: foder till linderödssugor
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 20:24 »
Nej då dom är enkla att ha o göra med ,En koja med halm och mat och vatten +mycket kliande på magen ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

louise

  • Gäst
SV: foder till linderödssugor
« Svar #4 skrivet: 08 feb-11 kl 12:01 »
Ja, jättelätta. De kan inte lyfta ett halvt ton på trynet, spränger alla fållor, gräver sig ut, vräker omkull stängsel när de brunstar, går inte att hålla fast, envisa, gör som de vill och när saker inte passar dem har den en gigantisk käft med rejäla gaddar.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: foder till linderödssugor
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 18:58 »
Bra läsning tycker jag har varit Svinboken, LT;s Förlag och Samarbeta med djuren, Förlaget Bokskogen samt givetvis Husdjur till husbehov av Håkan Hallander.
Ja , allt är enkelt för den som kan och för den som lyckas!   ;)  Men grisar ÄR stora, snabba och tunga och inte minst beväpnade och dessutom kanske vårt mest intellektuella husdjur.  De är menar jag, smarta och potensiela köttkvarnar som råkat få klövar, i stället för tassar om de blir retade!  :o
Så läs först och besök en genbank som har Linderödssvin INNAN Du tar hem dina nya familjemedlemmar!!!
Och glöm inte att det är mycket viktigt med en stunds kliande och småprat från första stund, så att Ni får bra kontakt från början -det kan vara detta som räddar Dig i en ev. senare problemsituation!
H/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: foder till linderödssugor
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 19:06 »
Ja, jättelätta. De kan inte lyfta ett halvt ton på trynet, spränger alla fållor, gräver sig ut, vräker omkull stängsel när de brunstar, går inte att hålla fast, envisa, gör som de vill och när saker inte passar dem har den en gigantisk käft med rejäla gaddar.

oj, vad er det för vildingar du har. en så lenge har det versta våra gjort er att dra loss några korta plankor på veggen och så stod dom utanför hagen och åt 2 dagar på raken.
våra småbarn leker inne hos grisarna, visserligen under uppsikt men det funkar hur bra som helst =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Existens?

  • Gäst
SV: foder till linderödssugor
« Svar #7 skrivet: 09 feb-11 kl 10:16 »
Stabons beskrivning tycker jag är väldigt träffande.
Jag har aldrig varit med om ett djur som är så svårhanterat. Allt måste gå ut på att lura dom eller vara helt övermäktiga dom styrkemässigt, vilket ingen människa är.
Skulle ta in en galt från hagen en gång och drev honom med en drivskiva, rätt vad det var så tröttnade han och gick till attack, slängde både skiva och mig flera meter iväg genom luften. Det gick åt 4 skott med älgstudsare innan han gav sig.
Dom har brutit sönder boxdörrar i lagårn, sen tagit sönder dörren till lagårn och gett sig ut i trädgården och bökat upp allt.  En sugga rymde till en grannes gräsmatta, där fick jag ligga i 5 timmar och pyssla tillbaka grästorvor.
Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag har haft hundarna till hjälp att jaga in rymmande grisar. Förra sommaren gav sig 40 stycken ut i byn, för att vara lite extra jäkliga så gick dom år två håll, 20 åt varje...utan hundarna hade jag nog legat med hjärtattack vid det här laget.

Men dom är goda att äta.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: foder till linderödssugor
« Svar #8 skrivet: 10 feb-11 kl 21:02 »
Måste dock "rättfärdiga" min galt en smula. Han har tagit sig ut ett par gånger - för att rymma TILL husse och hundarna! Han backar undan frän vattenkärlet och matho på kommando! Men han puffar också med trynskivan på handen efter den dagliga stunden med diskborsten och ger små låga "mysgrymt" från sig. Dock han ÄR han förklätt och fullt kompentänt rovdjur!
H/Tt   
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

louise

  • Gäst
SV: foder till linderödssugor
« Svar #9 skrivet: 10 feb-11 kl 21:10 »
Hur har du tränat in de kommandona?

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: foder till linderödssugor
« Svar #10 skrivet: 11 feb-11 kl 07:30 »
Är själv snart,nybörjare,.Hämtar hem mina första grisar om nån v;) Men jag vill också veta ALLT  om Linderödarna! Kan ingenting! Hur dom ska bo, vad dom ska äta osv,.Kan nån rek bra läsning i ämnet? --Jag har iaf läst någonstans att dom kan utfodras m potatis!!//N


Du kan få massor av goda råd om linderödare av rutinerade funktionärer i Föreningen Landtsvinet (www.landtsvinet.se). Det är mycket man måste tänka på innan man tar hem dem, tex att inte bara släppa ut dem på en tråd om de inte är vana och kanske oroliga för att de saknar sina syskon. Vilket foder är de vana vid? Prata igenom det här med uppfödaren först innan du tar hem dem är mitt råd.

Och så en sak till; linderödskultingar växer kanske inte lika fort som vissa andra raser och korsningar, men även de blir stooora en dag! Alla blir inte att leka med då. En sugga som verkar helt tam och godmodig, kan förvandlas till en rytande lejoninna när hon har kultingar att skydda och ta hand om. Alla blir inte så - men en del blir det och det är ju i grunden ett sunt beteende.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

kompostberta

  • Gäst
SV: foder till linderödssugor
« Svar #11 skrivet: 11 feb-11 kl 08:31 »
Känns minst sagt lite våghalsigt att skaffa såpass "avancerade" djur som grisar utan någon som helst förkunskap?

 Jag var nybörjare när jag skaffade får, jag var nybörjare innan jag skaffade getter och jag var nybörjare när jag blev m min kossa Juni(men hade erfarenhet ifrån extrajobb hos en mjölkbonde!!)
Det måste ju vara så att alla som har gris kanske inte har växt upp m grisar, och någon gång varit tvugna att kalla sig Nybörjare? Som nybörjare just i gris-fallet står man ju heller inte nödvändigtvis helt handfallen i all djurhållning.. (Även om mitt inlägg verkade lite smått blåst .. o:)

Många bra tips att ta till si iaf ;)

kompostberta

  • Gäst
SV: foder till linderödssugor
« Svar #12 skrivet: 11 feb-11 kl 08:59 »
Ett råd utöver de andra råden: Lyd råd och inte minst det Ronny gav för visst spelar erfarenhet av djurhållning, idisslare, viss roll när man skaffar andra djur men grisar är ändå grisar. Och varför inte skaffa ett par kastrat till att börja med? Inga hormoner som spelar spratt och gott kött vid slakten.

hälsar en lantbrukare men måååånga års erfarenhet av samtliga här nämnda djurslag.

Tack för tips, det kanske kan vara något,.!

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: foder till linderödssugor
« Svar #13 skrivet: 11 feb-11 kl 09:10 »
Jag var också nybörjare av alla olika djur jag har. Jag hade läst på, sökt information och gjort det bästa jag kunde för att förbereda mig. Men någon möjlighet att sköta och umgås med djuren först hade jag inte, för av någon konstig anledning kände jag inga djurägare eller bönder. Nu har man börjat känna folk som har djur men jag har lärt mig det mesta själv.

Man lär sig väldigt mycket av sina misstag ::) Men vanligt sunt förnuft räcker bra. Som många skrivit här så är grisar helt underbara men också helt vansinnigt jobbiga ibland. Det är nog det djur som har gjort mig mest frustrerad av alla. De är duktiga på att böka och på en dag kan de ha gjort enorma kratrar och all jord ligger på eltrådarna, då är det jätteroligt att promenera ut.

Styrkan ska man inte underskatta. I början byggde jag små gulliga hus av plåt och några halmbalshus :-[. Det tog inte lång tid innan husen var helt demolerade, de hade knuffat och kliat sig lite på dem. Halmbalshusen spreds för vinden, det var ju jätteskojigt att bolla runt med balarna.

Som några har skrivit, det absolut viktigaste är att det är tama hanterbara djur. Kommer de frivilligt till dig för att gosa lite eller få något gott så är mycket vunnet. Det var nog många som höjde på ögonbrynet när jag hämtade hem mina när de rymt. Jag hade något gott med mig och de följde snällt med hem, men det såg nog konstigt ut när jag kom gående med två enorma jättesuggor glatt skuttande efter mig.

Det jag inte hade koll på var hur mycket de äter. Det finns inget stopp, de äter hur mycket som helst. Har man ingen egen foderproduktion blir det dyrt, så tyvärr har jag av ekonomiska skäl inga grisar idag. Fast de är jobbiga och envisa så saknar jag dem mycket för det är jättemysigt att sitta inne hos en gris och "prata" lite och klia magen. Kanske någon gång blir det gris igen men då ska jag göra allt annorlunda  ;)

Ojdå missade lite vad trådskaparen frågade om. Jag gav dem kornkross, lite koncentrat och hushållsavfall, de äter i princip allt. Allt överblivet från köksträdgården, fallfrukt etc.
« Senast ändrad: 11 feb-11 kl 09:15 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Existens?

  • Gäst
SV: foder till linderödssugor
« Svar #14 skrivet: 11 feb-11 kl 09:32 »
Nej, det är ju så, man får begränsa fodergivan till vad dom behöver. Inte vad dom vill ha, då blir man snart ruinerad.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: foder till linderödssugor
« Svar #15 skrivet: 11 feb-11 kl 11:40 »
... och grisarna smällfeta. Undvik i alla fall vitt bröd och kakor från storköp och bagerier även om det är gratis.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: foder till linderödssugor
« Svar #16 skrivet: 11 feb-11 kl 12:12 »
Ja absolut måste man begränsa maten och sedan måste man klara av att stå emot deras bedjande ynkliga blick som säger att de håller på att dö av hunger  ;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: foder till linderödssugor
« Svar #17 skrivet: 11 feb-11 kl 18:04 »
Ja, det gäller för alla fedesvin!  ;D
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: foder till linderödssugor
« Svar #18 skrivet: 12 feb-11 kl 08:46 »
  Folköl i en bytta och våran gösta följer med som i trans ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

anjo

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: foder till linderödssugor
« Svar #19 skrivet: 20 feb-11 kl 08:50 »
...tack nilsegårnII....det är väll så man ska behandlar grisar(och alla andra djur för den delen också)....som folk i allmänhet helt enkelt...och inte jagar hundarna på de eller skjuter med sin älgstudsare.....inte konstigt att så kloka djur som grisar vägra allt samarbete...öl är bättre då i många avseende :)
vi var också nybörjare på grisar och det har gott hur fint och lugnt som helst förutom en rymning pga av dålig el på stängslet....så inget problem....
glada människor gör glada grisar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare
von tratt, Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser