lista på företag som legotillverkar chark och köttprodukter!

Startat av Pip, 18 Jan-11 kl 22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Birgit

Jo, det förstod jag, men de måste ha rätt tillstånd för att få hantera vandras råvaror.

Mångsysslare

Ja, alla livsmedelsgodkända anläggningar får ett godkännandenummer som dessutom måste stå på alla förpackningar. Detta nummer är listat hos livsmedelsverket, och har man inte något sådant nummer så är man inte godkänd att göra några charkprodukter. För oss är det samma nummer som stämplas på slaktkropparna.
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Znibban

Citat från: earthangel skrivet 18 Jan-11 kl 22:36
hej,

jag skicka mina kaniner och får till vindelns rökeri.... ett litet rökeri som har funnits länge. De värm röker alla slags kött men är mest känd för sin vindel rökt skinka. De är en av de få som spruta salt lag in i köttet. Ett helt unikt smak som bör testas. Jag tror de ta 39:- per kilo.

39;- kilor är emormt billigt. Vi brukar använda oss av Skåne Rökeri i Löddeköping när vi ska ha rökt hare etc. de tar 60:-/kg... men det blir superbt gott!

Birgit

Vad jag menar är att slakteri och charktillverkare måste ha överensstämmande koder.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

477 Gäster, 4 användare (1 Dolda)
Lynga, Theodora, ärt