Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverkning av egen salva  (läst 7660 gånger)

Znibban

• Skåne
Tillverkning av egen salva
« skrivet: 18 jan-11 kl 10:09 »
Vet någon var man kan hitta ingredienser till egen salva?
Är på jakt efter emulgerande vax men lyckas inte hitta det någonstans!

MadeinChile

• Södermanland
SV: Tillverkning av egen salva
« Svar #1 skrivet: 26 jan-11 kl 22:25 »
Hej!
jag hittade denna sida www.crearome.se där säljer dem ett emulgeringsmedel som heter Basemulgator. Priset är följande:

50gr  42:-
250gr  109:-
1kg  299:-

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 27 jan-11 kl 08:27 »
Citat från www.shenet.se

Emulgerande vaxer
• Emulgerande vax, lanettvax (Engelska namn: Emulsifying wax, anionic emulsifying wax, lanette wax. Farmakopénamn: Cetylanum, Cera emulsificans): 90 % cetylstearylalkohol + 10 % natriumlaurylsulfat eller annan anjonaktiv tensid. Vita till ljusgula vaxiga bitar eller flingor som mjuknar i värme. Farmaceutisk standardblandning i USA och Storbritannien som används för att emulgera paraffinsalvor och feta salvor (mjuka, lätta att stryka ut utan att kladda) och magra emulsioner (hållbara i både sur och alkalisk miljö). Både själva blandningen och emulsioner av den kan gå under namnet lanettvax.
• Emulgerande vax (Engelskt namn: Emulsifying wax): Blandningar av 80 % cetylstearylalkohol + 20 % av tensiden tween 60 eller PEG-produkten cetomacrogol 1000 (INCI-namn: Cetearyl alcohol (and) ceteth 20).
• Emulgerande vax, cetylstearyleter, ceteareth -3: Eter bildad av cetylalkohol + stearylalkohol sedan vatten avlägsnats. Används på liknande sätt som uppmjukande och emulgerande medel men är flytande. Ogiftigt. Många varianter finns med olika tal.

Ovan kan man se att emulgerande vax är någon av tre olika substanser. Crearomes basemulgator är en fjärde variant. Det finns fler. Vilken variant man kan använda beror på vilka övriga råvaror som ingår, förhållande mellan vatten/fett och hur man blandar ihop.

I mitt språkbruk är salva oftast vattenfri, och då behövs ingen emulgator. Cremer, lotioner, milk mm innehåller ofta vatten, och då måste man även tänka på att konservera produkten, annars håller den sig bara några dar.

www.crearome.se är en någorlunda vettig sida nybörjare kan ha nytta av.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 19:03 »
Tack för alla upplysningar!
Jag lade lavendel i rapsolja i somras och så ville jag ha en salva, för det blev så kladdigt med oljan. Doften är underbar...
Så hittade jag lite bivax i min garderob, tog det....men för mycket >:(, salvan blev stenhård.
Jag har värmt om och spätt med mer rapsolja, det har gjort den bättre, men vill ha den ännu mjukare och lättsmord.
Hittade en gammal, gammal färgaffär i malmköping där jag köpte en liten flaska med ett Emulgeringsmedel "Turkisk rödolja". Ska prova det i sommar när jag gjort en ny laddning med lavendel i rapsolja. kul att kunna använda svenska "härodlade" ingredienser.
Oljan blev skitbra till supertorra fötter  :D + till händerna!

Gör ni egna salvor, krämer?

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 19:24 »
Tack för alla upplysningar!
Jag lade lavendel i rapsolja i somras och så ville jag ha en salva, för det blev så kladdigt med oljan. Doften är underbar...
Så hittade jag lite bivax i min garderob, tog det....men för mycket >:(, salvan blev stenhård.
Jag har värmt om och spätt med mer rapsolja, det har gjort den bättre, men vill ha den ännu mjukare och lättsmord.
Hittade en gammal, gammal färgaffär i malmköping där jag köpte en liten flaska med ett Emulgeringsmedel "Turkisk rödolja". Ska prova det i sommar när jag gjort en ny laddning med lavendel i rapsolja. kul att kunna använda svenska "härodlade" ingredienser.
Oljan blev skitbra till supertorra fötter  :D + till händerna!

Gör ni egna salvor, krämer?
Japp "egen" Dundersalva dvs 50 % Idomin och 50 % Zinkpasta funkar till det mesta. Men jag ska prova din till fötterna när lavendeln blommar. :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1256 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser