Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingen jakt i handboken?  (läst 3019 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
ingen jakt i handboken?
« skrivet: 16 jan-11 kl 09:45 »
jag hittar ingen jakt i handboken...en miss? eller är det så att ämnet jakt skapar för mycket debatt.  på ett forum för självhushåll så är det konstigt att inte jakten är med tycker jag...  klimatsmart och ekologiskt producerat kött som med rätt skötsel ger en riklig avkastning att fylla frysen med... dessutom fina pälsar att skapa vantar,mössor mm..  självhushållare behöver även kunskap om hur deras djur skall hägnas in och skyddas från naturens hungriga sötnosar....
Fjäderfän och kaniner

Vilse

• Gäst
SV: ingen jakt i handboken?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-11 kl 09:57 »
Jakt har väl alltid varit kontroversiellt,,speciellt då vi idag har två olika läger av självhushållare.
Jag ser det lite som två olika läger, kan ha fel.
Dom som vill leva som förrivärldens lantbruk och dom som klivit av samhället av i dag och inte äter kött.

Sen idag så har ordet jakt liksom ramlat bort i mångas medvetande då vi inte äter djur utan nånting djupfryst som vi köpt på konsum och inte identifierar som djur,,skygglapparna på.

Jag själv föredrar djur som blivit uppvuxna på landet och inte åkta transporter utan dött i hagen,,men det kan man ju inte alltid få.
Sen så jakt är ju som med allt annat,,det finns skickliga jägare som gör det dom ska och använder bytet. Sen finns det mindre skickliga jägare som gör det enbart för nöjets skull.

Ämne man kan få på skallen rejält i,,,,, 

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 16 jan-11 kl 10:21 »
Kan det bero på att jakt inte bedrivs så annorlunda i ett självhushållningsperspektiv, jämfört med "vanlig" jakt? Men det är ett antagande från min sida. Det är kanske fel?

Det kan också bero på att de som byggt upp den nuvarande strukturen inte har tänkt på det.

Det finns inget som hindrar att det läggs till nya sidor för jakt, ur ett självhushållningsperspektiv. Det kan vilken registrerad wiki-användare som helst göra.

regnpipan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jan-11 kl 07:58 »
Enl uppgift från Petter kommer en allmän artikel i nästa Åter.
« Senast ändrad: 17 jan-11 kl 13:03 av regnpipan »

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 17 jan-11 kl 09:49 »
Citat från: sɹǝpuɐ
Kan det bero på att jakt inte bedrivs så annorlunda i ett självhushållningsperspektiv, jämfört med "vanlig" jakt? Men det är ett antagande från min sida. Det är kanske fel?

Jag tycker det stämmer bra. Jaktdiskussionerna här är de samma som förs på andra ställen med vanliga svenska "rednecks". Samma gamla vanliga rovdjurhat här som där. Inte alls en alternativ syn på jakt, tycker jag. Jakt är idag i första hand en allt mer exklsiv hobby och har allt mindre att göra med försörjning.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-11 kl 10:41 »

Jaga vilt för självhushållning är en viktig del, man får kött och skinn. En handbok där det står hur man kan flå djuret och hur man tar vara på det i efterhand, och olika delar som kan anv., är en del av vår kultur som ska bevaras. Så självklart ska jakt finnas med i handboken.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jan-11 kl 11:42 »
Jag tycker det stämmer bra. Jaktdiskussionerna här är de samma som förs på andra ställen med vanliga svenska "rednecks". Samma gamla vanliga rovdjurhat här som där. Inte alls en alternativ syn på jakt, tycker jag. Jakt är idag i första hand en allt mer exklsiv hobby och har allt mindre att göra med försörjning.
Japp, samma gamla vanliga syn på Jägare och jakt, inte alls någon alternativ synvinkel från vissa av forummedlemmarna. Och ingen kunskap så visst vore det bra med lite jakt i handboken ;)
Jag tycker absolut att Handboken bör ha en avdelning om jakt :)
Bara för att Jaktmotståndare och även en och annan som letar sig en "sak" att agitera för (är det ett roligt "socialt experiment", eller? För någon empati för skogens djur tror jag inte det handlar om...),och sedan håller fast vid den till "motståndarna" ledsnar, skapar bråk i många jakttrådar (speciellt om dom handlar om rovdjur) så ska man väl inte strunta i en viktig bit av självförsörjandet? Antagligen har det bara missats?
                                                 Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #7 skrivet: 17 jan-11 kl 12:15 »
Vilse,
det finnes i allefall 3 grupperinger av "självhushållare". Det er også de som forbereder seg på et sammenbrudd i forsyningskjeden, enten det nå skyldes naturkatastrofer, eller et godt gammeldags sivilisasjonssammenbrudd.

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 17 jan-11 kl 12:34 »
Citat från: Charlotte
För någon empati för skogens djur tror jag inte det handlar om

Varför tror du inte det?

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 17 jan-11 kl 12:43 »
Varför tror du inte det?
Nu ska vi inte diskutera det i denna tråd som ska handla om en ev. jaktavdelning i Handboken :)
Men det är relativt lätt att upptäcka det om man varit med och läst på alternativ ett tag.
 Det är spännande att välja ett ämne som man egentligen inte bryr sig speciellt om och sedan elda på om detta för att hitta dom som verkligen bryr sig eller blir påverkade av det som diskussionen rör sig om och gärna förlöjliga dom lite.... Ett socialt experiment kanske?!? som jag skrev.
                                     Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 17 jan-11 kl 12:45 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jan-11 kl 12:47 »
Jo, visst måste vi ha ett avsnitt om jakt och fiske i handboken.  :)
 Det är bara att ingen hunnit lägga upp de sidorna än. Det är fritt fram att lägga till sidor och skriva, den som kan och vill.

LasseDalom

• -
« Svar #11 skrivet: 17 jan-11 kl 13:12 »
Citat från: Vilse
Jakt har väl alltid varit kontroversiellt,,speciellt då vi idag har två olika läger av självhushållare.
Jag ser det lite som två olika läger, kan ha fel.
Dom som vill leva som förrivärldens lantbruk och dom som klivit av samhället av i dag och inte äter kött.

Sen idag så har ordet jakt liksom ramlat bort i mångas medvetande då vi inte äter djur utan nånting djupfryst som vi köpt på konsum och inte identifierar som djur,,skygglapparna på.

Mmm ...  visst finns det två varianter. Jag tror ursprunget till detta måste vara den del av 70-tals vänstern som blev "gröna vågare". Man skulle flytta tillbaka till naturen och leva i självhushåll. Här finns kopplingar till vänstern, till miljörörelser, till fredrörelser, till kvinnorörelser, till homorörelser, till djurskyddsrörelser osv. Det finns fortfarande många sådana här idag, det skrivs ju om kollektivt boende, halmbalshus, passivhus, ekobyar, alternativa drivmedel, ekologiskt boende, djurrättsfrågor osv. Riktiga idealister alltså.

Den andra gruppen är vanligt folk som bor på landsbygden. Pysslar med lite nyttigheter, sågar sin egen ved, har höns för ägg, jagar, odlar potatis, syltar o saftar osv. Egentligen traditionella månskensbönder, i större eller mindre bemärkelse. Eftersom det blir allt svårare att identifiera sig med det moderna jordbruket, som ju är på väg att utvecklas till storindustri, så hittar man hit och upptäcker detta.

Det blir en kollision mellan ett gammalt vänsterideal kontra traditionell landsbygdskonservatism.

Så det blir inte lätt att få en enhetlig syn på det hela då i en handbok exempelvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser