Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sågriga spenar och lamm som VÄGRAR flaska! Tips önskas!!!!  (läst 10379 gånger)

hursomhelst

• Småland
Ja, då va man här där man innerst inne visste man skulle hamna...

Vår tacka fick ju trillinglamm på juldagen, och nu är de ju 3 veckor gamla. Då upptäckte vi att hon troligen hade en gammal juverinflammation så hon har inte full produktion i både sidorna på juvret. Idag vid juverkontrollen så va vänstersidan knappt mjölkfylld och fick bara ut pytte pytte lite. Och så hade båda spenarna sår, värst på höger, då alla 3 slåss om den.

Så ja, vi måste ju ta bort 2 lamm från henne iaf. Finns bara 1 stort problem, kan fortfarande inte få lammen att ta flaska!!! De går inte heller på lammbar. De har erbjudits lammnäring och komjölk. Igår fick de lite råmjölk ur flaska (ca 20 ml bara för att öva och den slatten va kvar från ett nyfött lamm) och det tog den ena med lite övertalning.
Måste skilja av dom, så vad göra??
Skiljde av dom i eftermiddags, men nu ikväll hade de lyckats smita tillbaka till mamman  :'( :o >:( smarta de där små, och små är dom, och mindre kan de tydligen bli när de ska smita! Så imorgon blir det ett nytt försök! Men hur ska jag få i dom näring???? Snälla hjälp!!!! Sonda dom känns ju rätt brutalt när de är så stora, och bara få i en sondslang på dom galningarna lär ju vara ett dagsarbete för 2!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Sågriga spenar och lamm som VÄGRAR flaska! Tips önskas!!!!
« Svar #1 skrivet: 15 jan-11 kl 22:05 »
Sondning är inte brutalt! det är ett bra sätt att mata lamm utan att vänja dom vid flaskan.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 15 jan-11 kl 22:10 »
Jag hade haft dom kvar hos tackan och gett dom lammkraftfoder, de verkar ju inte så svaga då de smiter tillbaka till mamman ::)
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

hursomhelst

• Småland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-11 kl 23:14 »
Jag hade haft dom kvar hos tackan och gett dom lammkraftfoder, de verkar ju inte så svaga då de smiter tillbaka till mamman ::)

Brutalt menar jag mer som att brotta ner dom och trycka i dom en sond..

Att jag måste skilja av dom från tackan är ju för att hon har fått sår på spenarna, och då är det ju risk för juverinflammation, om bakterierna kommer in i spenen. Och någon juverinflammation vill jag inte ha spridandes i bland tackorna så jag får slå ut fler...

Hade jag kunnat ge dom lammkraft foder hade jag varit mer än glad, svaga är dom inte, inte än.... men är så orolig för tackans spenar och ev bakteriespridning!

Veterinären jag pratade med idag föreslog att ta bort=avlivla 2 av lammen... vilket inte kommer på fråga om jag kan hålla dom friska och hyffsat starka... Jag ska behålla dessa 3 tacklamm själv är tanken.... så att komma upp i en ev slaktvikt fort nog är inte så intressant i detta fallet, utan bara behålla deras och tackans hälsa.

freeky

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jan-11 kl 23:30 »
Hade samma problem som du förra året, men det gick bra till slut.Hade tackan och lammen i egen box i direktanslutning till dom andra så tackan höll sej lugn, och mer eller mindre tvingade lammen att ta först flaska och sedan lammbar och pellets Det var mycke protester dom första dagarna men det gick.Dom fick gå för sej själva till det var dags för betessläpp, dom var dom stora nog att inte försöka tjyvtutta på dom andra tackorna.
Vad gäller tackans juver, kan du inte prova att knyta ett tygstycke på nåt sätt? Antingen runt hela tackan eller fästa det i ullen?Bara en tanke som jag skulle ha provat. Lycka till med småttingarna, klart man ska försöka få dom att överleva på alla sätt! Har du lammtonic ge dom det, det är en riktig energikick.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #5 skrivet: 15 jan-11 kl 23:30 »
Men är hon elak vid lammen då de diar?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

hursomhelst

• Småland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-11 kl 01:12 »
Nej hon är inte elak när de försöker dia, hon försöker numer bara gå undan, vilket jag förstår, för det måste ju göra fruktansvärt ont på henne....

Men hade du tackan OCH lammen i samma box?? Då blir ju ändå inte problemet löst ju, då läker ju inte spenarna.. eller är det jag som är trög i denna sena timme?? :-[ :P ???

Ja jag funderar och klurar på hur jag ska göra... vill ju helt enkelt bara att alla ska ha det så bra som möjligt.. undra hur bra företagare jag kommer att bli, blödig och djurvän som man är  :-\

jlundgre

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-11 kl 01:30 »
När vi tvingas skilja ifrån lamm från tackorna så gör vi en lammkammare där de får vara för sig själva. Mat kan de få genom att skaffa en hink med nappar på och sätta upp inne i lammkammaren, sedan kan man ha mjölkersättning i den (eller mjölk som man lyckas mjölka av från någon/några tackor eller mjölk från ko). Visar man dem på napparna genom att trycka in nappen en bit i munnen på dem och samtidigt presa fram lite mjölk, så brukar de fatta galoppen ganska snabbt. Efter ett tag, kan man ställa upp speciella lammgrindar och som gör att lammen kan gå ut och in som de själva vill, men tackorna kan inte gå in till dem. Då döper vi omlammkammaren till lammbar och blir ett salgs fristad för lammen. Serverar man både mjölk och lammkraftfoder i lammbaren så kan lammen äta det som de själva vill.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 jan-11 kl 10:37 »
Det kan ju vara så att den sidan med lite mjölk i, är den sidan de dricker mest på... därför är det juvret nästan tomt jämt. Problemet att de slåss om spenarna är ju det som skapar såren, och hon måste få chans att läka ut.
Jag hade plockat undan lammen i en box för sig och satt till lammen en i taget in till tackan. Då kan varje lamm dia utan konkurrens. När spenen har läkt ut så hade jag gett tillbaka två ellet kanske alla tre lammen (om den andra sidan också producerar.). 
Detta problem uppstår lätt när man har trillingar, det har hänt mig flera gånger, eftersom ett lamm inte har en egen spene... Det kan också hända när man bara har två om de är hårdhänta diare.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #9 skrivet: 16 jan-11 kl 13:29 »
Jag hade två trillingfödslar ifjol. Jag stödmatade ett lamm i varje "familj" och det var samma där att de föredrog tackan och inte alls fattade det här med napp. Problemet är ju just för många munnar att mätta på två eller som här en spene. Men om du lyckas hålla en eller två lamm proppmätt med nappflaska så går det till sig och napplammen mognar snabbt (blir självständigt och äter lammpellets). Håll lammet mellan känan med huvudet från dig, jag sitter helst på knä. Håll fast nappen i munnen och vinkla flaskan uppåt, men håll koll på att lammet verkligen sväljer. Försök efterlikna diställningen då lammet håller huvudet ganska lågt  med nosen upp. I början så provade jag olika ställningar och till slut så fungerade det. Men ett himla bök och slafsande innan dess. Lamm som har diat har ju den där stöt-reflexen som de sätter i juvret för att få igång mjölken. Det kan kännas som att de försöker komma undan nappen så det gäller att vara följsam och hålla flaskan fixerad men ändå vara beredd när den fått nog eller sväljer fel. Är dom tre veckor så har de redan fått bra stadga och blir ganska snabbt självständiga. Du får nog prova dig fram, jag hade alla lamm lös med tackorna och det blir ju så att hon tillslut väljer vilka som ska få dia och stöter bort dem/de som det inte räcker till. Det är det lammet du kommer att kunna nappa tillslut. Hoppas det löser sig! ;)

hursomhelst

• Småland
« Svar #10 skrivet: 16 jan-11 kl 13:57 »
Höjden...

ja du har fattat mitt problem iaf... Jag har prövat precis så som du beskriver med flaskan, men de fullkommligt vägrar, men skam den som ger sig! Får väl fortsätta att försöka, men har ju kämpat i sådär 3 veckor nu, då jag vile haft in dom på lammbar från början då hon är så gott som enspent!!

Men har du haft lammen kvar och såren på tackan ändå kunnat läka??? Har tackan verkligen stött bort lammen?

samaka

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 16 jan-11 kl 14:07 »
Ett tips... vi har aldrig lyckats få lammen att ta den grova traditionella orange/rosa lammflaske-nappen till att börja med. Har alltid kört med mina barns mjuka nappar till att börja med tills de fått kläm. Dessutom lyckas jag aldrig få dem att börja ta utan det får gubben göra - han lyckas alltid på sitt första försök, jag är nog lite för försiktig, han trycker nog bara dit den och håller tills de sväljer och fattar galoppen.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 16 jan-11 kl 15:11 »
trycker i o håller fast! >:D dom fattar.sen är det jättegott även dom fortfarande går med tackan
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

freeky

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 jan-11 kl 16:54 »
trycker i o håller fast! >:D dom fattar.sen är det jättegott även dom fortfarande går med tackan

Japp ;D, till å med lammbaren är supergod när dom vant sej!Körde oxå med barnets nappflaska tills dom fattade, funkade bra.GUUUD vilken får-abstiens jag har!!!!

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #14 skrivet: 16 jan-11 kl 17:32 »
Hursomhelst...
Ena tackan stötte bort ett lamm och den andra hann jag börja ta hand om innan det gick för långt (ett lamm som stöts bort blir snabbt svagt och kutig i ryggen om han inte får den mat han behöver). Den som blev bortstött var så pass stor att han hade börjat med lammpellets och smaka hö, han blev lite mindre än alla andra lamm men frisk och pigg, tjuvdiade från andra. Han fick flaskan sporadiskt tills han åt vuxenmat och sedan kom ut på bete, han fattade inte det här med lammbaren men smakade flaskan när han var hungrig.
Den andra var en sådan som jag hittade stående med kutig rygg, han var inte bortstött men blev undanskuffad av sina syskon och orkade inte ta för sig (mjölken räckte inte till alla tre). Han fick jag tvångsmata innan han fattade, tog en väldig tid att få i honom några cl i början (flera dagar) men tillslut drack han 1,5-2,5 dl varje gång (3-5 gånger per dygn och sedan bara morgon och kväll). Jag har provat olika flaskor och de med orange napp funkar inte alls för mig så jag köpte LGs långsmala gumminapp (Granngården har den också ibland) , den är mest lik en spene. De måste få in hela nappen i munnen och klämma upp den i gommen, blir lite bitande också när intresset svalnar eller de börjar vara mätta. Jag brukar lägga handen runt nosen och hålla fast med några fingrar. Du kan prova att hålla något över ögonen eller huvudet på lammet också allt för att likna mammas varma ljumske. När det lyckas så är det riktigt mysig att sitta i halmen och känna hur de slappnar av, kanske somnar i famnen tillslut. Lammbaren fick stå i deras kammare, mitt "riktiga"  (bortstött/kidnappad som nyfödd) flasklamm förstod direkt hur den funkade, där var det nog hungern som drev på, de andra två var bara och snuttade sporadiskt, föredrog mina matningsrutiner. Mätt lamm blir mindre slitage på tackans spene samtidigt som mjölkproduktionen går ned, men hon kan nog inte klara av tre på en spene iallafall. Sedan så är det ju bra om de andra inte far och tjuvdiar andra tackor för mastit smittar... (bara elände det här med sjuka juver eller hur ;) Att de tjuvdiar betyder ju att de får för lite mat och så snurrar det på... Tillslut när den tar nappen, vänj lammet att äta med flaskan i luften framför sig då går det lättare att introducera lammbaren som är en kall hink och inte en varm kropp.

hursomhelst

• Småland
« Svar #15 skrivet: 17 jan-11 kl 01:33 »
ja, idag ha vi hårdtränat med flaskan igen..
Jag har flaska och napp från LG den smala långa gummi tutten  ;)

ett av lammen är kutig och har kamelhals, ja ni vet  såan där nedåtböjd som samtidigt går uppåt  ;)
Hon har bara mest stått still och vart apatisk.. konstigaste är att hon är det största av de 3  :o ???
Men nu så iaf ikväll lyckades jag få i henneca 1,5 dl, va precis som om hon hade gett upp ikväll, låg efter en stuns bråkade med flaskan i mitt knä med nappen i munnen och bara låg... till och med avslppnad (efter hon fått i sig maten)
Sedan så gick hon och åt lammpellets och ensilage.. Låg tom hos sona syskon lite senare och sov!

Hur mycket bör ett 3 v lamm äta per målitd och hur ofta?

Försökte även med de andra två, men lika kört som vanligt, verkar vara att de måste bli riktigt´jäkla hungriga  ???  :(

har studerat hur tackan är mot detta lamm som åt idag... det verkar inte som om det får dia alls... hur kan tackan veta att det just är det lammet, utan att ens kolla på det? och lammet i fråga verkar känna det på sig...

dock så verkar ett av de 3 lammn med ha hosta, har sett det hosta vid 4 tillfällen ikvälll.... vad göra???

hur behandlar ni såriga spenar??
veterinären jag pratade med rekomenderade inotyol.. då antibiotikasalva är sista steget lixom...

Sorno

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 17 jan-11 kl 07:25 »
Hur mycket bör ett 3 v lamm äta per målitd och hur ofta?

Sjödin m.f. Får (s.124): Varm mjölk ges 0,2l 4-6 ggr per dygn. För svaga lamm fler givor med mindre mängd. Efter ett par dagar när lammet klarar av att äta mer öka till 0,3 l 3 ggr/dygn. Efter ett par veckor 0,5 l 2 ggr/dygn.

Har för mig att instruktionerna på Pontus lammnäring var 50 gr per kg kroppsvikt tre gånger om dagen. Läs på din förpackning - det bör stå något där?

tinna.m

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 jan-11 kl 07:41 »
Selen? Brist ger passivitet. Har tackan brist får lammen brist.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

hursomhelst

• Småland
« Svar #18 skrivet: 17 jan-11 kl 16:05 »
Selenbrist verkar det inte vara, då borde ju de andra 2 lammen och tackan visa några tecken?

Nu har jag vägt det lite svagare lammet mot ett av sin syskon. Svagt lamm=8 kg och syskonet=10 kg. Jag har tyvärr ingen födelsevikt på lammen. Men det var en viss storleksskillnad redan vid födseln.

Jag har försökt och flaska lammet idag, ville inte suga idag (trots tackmjölk) utan när vi väl har bråkat färdigt om att nappen ska vara i munnen så bara ligger det still med nappen i munnen i mitt knä. Har lyckats få i det drygt 1 dl, men då är det som det sväljer ner av att det rinner ur flaskan, eller tuggar på nappen!
Jag blir tokig, sliter snart mina gråa hår på det här.

Kanske ska jag sonda? Så jag vet att den får i sig det den ska?
Men vågar man då ge den 5 dl morgon och kväll, så magen klarar det tänkte jag....
Hade ju helst velat vänja in lammen (alla 3) på flaksa och lammbar, men verkar ju inte helt enkelt...

freeky

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 jan-11 kl 17:55 »
Hur känns magen på den lille?Känns den tom? Det kanske är så att den är sjuk och att naturen har sin gång?

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser