Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?  (läst 17194 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?
« Svar #40 skrivet: 17 jan-11 kl 11:16 »
Myt, skulle jag säga. Den nybörjarkurs jag gick beskrev lite olika format och kuptyper objektivt utan att förespråka det ena eller andra.

Sedan att många entusiastiska nybörjare tröttnar efter några år är ingenting konstigt. Så är det med precis allting.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #41 skrivet: 17 jan-11 kl 12:57 »
Det kan även vara bra om de nya få hjälp att hitta/köpa in sina nya samhällen + lån av slunga de första åren för att minska uppstarts kostnaden

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Fillan

« Svar #42 skrivet: 17 jan-11 kl 20:07 »
Intressant. Sten-Åke och jag gick samma nybörjarkurs. Jag känner inte igen hans beskrivning av kursen, om det var den han menade. Kan inte minnas att Svea- och trågkupor nämndes alls. En utmärkt intensivkurs på cirka 21 timmar. Man får efter första kursen köpa jättefina avläggare till ett väldigt lågt pris. Sedan finns fördjupningskurser för den som vill. Men man kan givetvis inte hinna med allt på en intensivkurs. Och självklart lär man sig massor när man sedan har egna kupor.

Om man sedan låser sig vid att EN driftsform är den enda rätta, att det är ETT ramformat och material som är rätt och EN enda typ av kupa, och att alla vill ha MÅNGA kupor... Då finns det nog få kurser som passar.

Vi har olika mål med vår biodling. Vi väljer olika metoder. Det är ju en del av charmen med detta forum och denna hobby.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #43 skrivet: 17 jan-11 kl 20:36 »
Det jag kommer ihåg från valet av kup system var att det fanns för mycket att välja på !

Även om man tillslut hade valt ett format fanns det olika kupor att välja och de inte passade i hopp  :-\ >:( :( :o ??? ::) :-\ :-\

Och alla dessa storlekar , mått , bi space , ram antal ,,,,,  ahahahahaaaaaaa  :-\

Sen kommer det in olika botten och tak förvirringen blir total.  :-\

Som lärare/ledare kan man med fördel lotsa nya elever till ergonomiska kupor så de kan bi-odla länge.

Dock finns de som har fått beg material billigt någonstans , kanske tråg kupa från , släckt och vänner , inget fel med det , de kommer billig undan i början och kan lägga pengar på annat , det beror alldeles hur den egna plånboken ser ut .

Huvud saken är att de kommer igång och har stöd så att de inte tappar farten.

Bin åt alla.  ;D

Mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 17 jan-11 kl 21:10 »
Nej jag klagar inte direkt på vår kurs, den gick jag tillsammans med min dotter som inte tordes gå själv. Utifrån den så kommer samma fråga, hur många har bin 5 år efter avslutad kurs?

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 17 jan-11 kl 22:03 »
Det kan även vara bra om de nya få hjälp att hitta/köpa in sina nya samhällen + lån av slunga de första åren för att minska uppstarts kostnaden

Bra förslag, gick själv nybörjarkursen härrom året och önskar att man fått en hjälpande hand med att skaffa sina första bin så man kom igång, inte helt lätt som nybörjare utan kontakter.
Var i övrigt dock väldigt nöjd med kursen, tyckte den var intressant.

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #46 skrivet: 17 jan-11 kl 22:42 »
Upplägget på kursen jag gick tyckte jag var lysande!
vi började på våren med att gå med en mentor/fadder över säsongen sedan startade kursen på hösten/vintern, det som var bra var framför allt att alla hade varit ner i en kupa! hört ett och annat uttryck med... kändes som allt föll på plats sedan med den teoretiska delen!
på vårvintern hölls det en träff för repetion och "spark i röven" inför säsongen, tror de flesta som gick körde igång med egna bin!
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #47 skrivet: 18 jan-11 kl 20:14 »
Det är lätt att missa en viktig aspekt, hur många vill växa bortom hobby? Jag själv biodlar för att jag tycker det är kul och intressant och trots att jag har både den rätta kompetensen om driftsformer och adekvat kunskap om djuren och ekonomiska förutsättningar tänker jag inte göra det, även om jag såklart jag skulle resonera annorlunda om jag inte trivdes med mitt jobb eller som en väg ut ur arbetslöshet.

Sedan kan man ju också fråga varför det är så viktigt att bli fler biodlare och att de som börjar fortsätter? Det är troligen bra för Sveriges natur med fler bisamhällen, men det viktigaste är väl att eventuella nya biodlare trivs med sin sysselsättning? Eller kan det vara egot som mår bra av bekräftelsen att andra människor väljer samma sysselsättning som man själv?

Lindell

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 19 jan-11 kl 07:13 »
Det finns förstås de som har motsatt filosofi och tycker det är bra att det är stor brist på svensk honung och att detta håller priset uppe på den svenska honungen.
Honungspriset har höjts ca 10 sek senaste åren och var kanske som sämst nere på 26:-/kg till depå. Denna grupp vill inte se mera svenska biodlare men väl sin egen produktion växa.

Ni vet .. berömda citat

//Många aktörer vill idag ta över kontrollen över honungsmarknaden.  SBR/LRF jobbar myket aktivt med våra skattepengar för att få fram horder av hobbybiodlare som kommer att sälja sin honung till löjliga priser, nästan alltid utan kvitto, utan f-skattesedel.//

Att ha en ambition att växa är det bästa sättet att utvecklas och skapa förutsättningar för kontinuitet och lönsamhet i sin verksamhet.
« Senast ändrad: 19 jan-11 kl 07:19 av Sten-Åke Lindell »

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #49 skrivet: 19 jan-11 kl 11:17 »
De här sk skattepengarna har tagit fram en kalkymodell som kan användas av alla som vill räkna lönsamhet för sin del och även förespegla start av ett eventuell företag, sånt fanns inte förr.

Kom ihåg också att LRF i sig la egna (medlemspengar)medel på projekt "Lönsam binäring"

Alla blir inte biodlare för att kränga billig honung, utan blir biodlare för att främja trädgårdspollination, avkoppling i vardagen, husbehov av honung etc

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #50 skrivet: 19 jan-11 kl 12:48 »
Inte alla som då och då går meta abborre för att koppla av har ambitioner att bli yrkesfiskare.
Nej men dom flesta hobby fiskare vill utvecklas till att bli bättre och få mer fisk,får man napp blir det roligare......eller hur?

ersam

• -
« Svar #51 skrivet: 19 jan-11 kl 14:27 »
Satt just och filosoferade. Det är ju ok att hunden och katten kostar massa pengar årligen. Just bina ska tydligen ge avkastning...  ::)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #52 skrivet: 20 jan-11 kl 13:06 »
Jag tror att det är dags att förtydliga vad en biodlare är. För vissa (inga namn nämnda) är man endast en riktig biodlare om man vill tjäna pengar och vara storskalig kort sagt ha det som hel eller deltidsyrke.

Vi andra som inte håller på med bin för att växa, optimera avkastningen och tjäna pengar vi är inte biodlare utan vi håller bara på att leka i utkanten av fabriksområdet med  sådant som vi inte begriper.

Själv tycker jag att det ibland är det väldigt skönt att vara naivt okunnig och bara flyta med ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lindell

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 20 jan-11 kl 14:53 »
Intresset av att få inkomster från binäringen är större än vad ni tror, även här på forumet och runt alternativ självhushållning.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #54 skrivet: 20 jan-11 kl 15:40 »
Skulle tro att de flesta håller sig mitt emellan och försöker förkovra sitt kundskap om bin , + att få en slant över  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser