Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?  (läst 17198 gånger)

lilltorp

• Västmanland
    • http://www.alternativ.nu/users/lilltorp
Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?
« skrivet: 14 jan-11 kl 18:36 »
Hej!

Jag är nybörjare som förhoppningsvis ska komma igång med egna bin till våren. Jag kommer starta med två samhällen och kommer använda frigolitlådor och plastramar för att själv kunna hantera vaxning. Till skattlådorna tänker jag mig 3/4 Langstroth för att de inte ska bygga så mycket på höjden och vara skapligt lätta att lyfta. Är det bäst att köra 3/4 Langstroth rätt igenom och använda det även i yngelrummet eller är det bättre att ha hel Langstoth där? Jag tänkte att hellre rota runt bland 2 lådor med hel Langstroth än kanske tre st 3/4 (elller hur mycket kan man behöva bygga ut som mest?) Finns det för och nackdelar vid invintring? Tänkte först blanda in Dadant i yngelrummet just för att slippa ha många lådor, men har inte hittat plastramar i det formatet så det faller därför.

Tacksam för alla tips och råd! Försöker söka och läsa gamla trådar men det är inte alltid man hittar precis det man undrar över :)

Hälsningar Linda
Liten gård men stora drömmar. Norsk buhund, åsenfår, gotlandskaniner, myskankor, höns och duvor. På gång att börja med bin och odla mer hemma.

Slungan

• Uppland
SV: Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-11 kl 19:00 »
Det är väl en smaksak,själv har jag kört 3/4 Langstroth rakt igenom i 10 år,tycker att det blir rationellare på det sättet.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 19:31 »
Kör själv 3/4 Langstroth rätt igenom. Är nöjd.

Funderar dock på Dadant i botten för att få bättre disciplin på vaxet. Har en tanke på att bättre skilja på vax för skattlådor mot yngelrum.

Lindell

• Gäst