Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?  (läst 17198 gånger)

lilltorp

• Västmanland
    • http://www.alternativ.nu/users/lilltorp
Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?
« skrivet: 14 jan-11 kl 18:36 »
Hej!

Jag är nybörjare som förhoppningsvis ska komma igång med egna bin till våren. Jag kommer starta med två samhällen och kommer använda frigolitlådor och plastramar för att själv kunna hantera vaxning. Till skattlådorna tänker jag mig 3/4 Langstroth för att de inte ska bygga så mycket på höjden och vara skapligt lätta att lyfta. Är det bäst att köra 3/4 Langstroth rätt igenom och använda det även i yngelrummet eller är det bättre att ha hel Langstoth där? Jag tänkte att hellre rota runt bland 2 lådor med hel Langstroth än kanske tre st 3/4 (elller hur mycket kan man behöva bygga ut som mest?) Finns det för och nackdelar vid invintring? Tänkte först blanda in Dadant i yngelrummet just för att slippa ha många lådor, men har inte hittat plastramar i det formatet så det faller därför.

Tacksam för alla tips och råd! Försöker söka och läsa gamla trådar men det är inte alltid man hittar precis det man undrar över :)

Hälsningar Linda
Liten gård men stora drömmar. Norsk buhund, åsenfår, gotlandskaniner, myskankor, höns och duvor. På gång att börja med bin och odla mer hemma.

Slungan

• Uppland
SV: Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-11 kl 19:00 »
Det är väl en smaksak,själv har jag kört 3/4 Langstroth rakt igenom i 10 år,tycker att det blir rationellare på det sättet.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 19:31 »
Kör själv 3/4 Langstroth rätt igenom. Är nöjd.

Funderar dock på Dadant i botten för att få bättre disciplin på vaxet. Har en tanke på att bättre skilja på vax för skattlådor mot yngelrum.

Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jan-11 kl 19:48 »
3/4 Langstroth rätt igenom, finns inga andra alternativ.

Slungan

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 19:51 »
Kör själv 3/4 Langstroth rätt igenom. Är nöjd.

Funderar dock på Dadant i botten för att få bättre disciplin på vaxet. Har en tanke på att bättre skilja på vax för skattlådor mot yngelrum.

Ersam hur menar du då?

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 22:15 »
Tycker det finns en hygienaspekt att hålla ramar för honung separerade.

Har man olika format i yngelrum kontra skattlådor "tvingas" man separera vax/ramar.

Men eftersom det funkat så bra med 3/4 så kör jag nog vidare...

Slungan

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-11 kl 22:26 »

Har man olika format i yngelrum kontra skattlådor "tvingas" man separera vax/ramar.

Men eftersom det funkat så bra med 3/4 så kör jag nog vidare...

För den skull behöver man ju inte ha olika ramformat,bara smälta ner yngelramar.
Men förstår vad du menar,kan vara frestande att ta utbyggda yngelramar istället för ramar med mellanväggar o stoppa i lådorna när det är fullt drag.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-11 kl 01:19 »
r det bäst att köra 3/4 Langstroth rätt igenom och använda det även i yngelrummet eller är det bättre att ha hel Langstoth där? Jag tänkte att hellre rota runt bland 2 lådor med hel Langstroth än kanske tre st 3/4 (elller hur mycket kan man behöva bygga ut som mest?) Finns det för och nackdelar vid invintring? Tänkte först blanda in Dadant i yngelrummet just för att slippa ha många lådor, men har inte hittat plastramar i det formatet så det faller därför.

Här komer den slugiltiga svar på vilket ram sort är bäst.! Alla andra svar är fel.!

;D Som allt i bi odling beror de mesta på bi odlaren. det beror på dej och hur du vill sköta dina bin.

Det du ska göra är att fråga , fråga , fråga. Sen ska du välja ett sätt som passar dej , och dina bin kommer att anpassa sig där efter.

3/4 rakt igenom , enkelt med en ramsort , möjlighet att skifta låder på våren , vissa säger att det hjälper vår utvecklingen Bra som skatt låda.

Langstroth , skiftning på våren , dock för tung för att ha som skatt låder.

Dadant som yngel låda , färre ramar att leta drottning på mindre risk att klämma drottning vid inspektion tillräckligt med plats att lägga egg på kan utökas med en 3/4låda.

3/4 2-3 låder vid inventering
langstroth 2 låder vid inventering
dadant 1 låda.

Kör själv med dadant + en 3/4 plast som yngel kammare och skat låder. + universal botten , ( en till diskussion)

Skippa langstroth lådan och välj en kombination på dadant och 3/4 eller bara 3/4 böj på knäna tänk på ergonomi och ryggen så du kan hålla länge på med din bi odling.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jan-11 kl 04:01 »
Den där Dadantlådan skall väl också flyttas ibland och vem skall bära den?
1 Dadant = 2x 3/4 Langstroth och man lyfter hälften åt gången.
Klämrisken är faktiskt lika stor om inte större med högre ramar. Denna ljusskygga dam brukar hålla sig undan rätt bra på en ram oavsett storlek.
Utbyggnaden och stiftningen är ingen skillnad, varenda cell utnyttjas. Men med två lådor har du möjligheten till att skifta lådorna vilket ger mera fördelar.
Ett enhetligt format förenklar en stor biodling avsevärt. Därför anser jag att HF's producentpaket är felkonstruerat och skapar problem för dessa odlare som vill växa.
Det var en anledning till att jag köpte eget. En annan är plastramar. Foderlådan och konceptet.
Vad man än gör, slungar, transporterar, vaxar, målar, staplar, lyfter så är samma format att föredra. En vacker dag kommer dessa biodlare att förstå det. Därför är det märkligt att våra organisationer inte bidrar till ett rationellt arbetssätt.
« Senast ändrad: 15 jan-11 kl 04:53 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jan-11 kl 05:03 »
Bina är anpassningsbara och kan slå sig ner precis var som helst, de bryr sig inte om ramformatet.
Men producentens maskiner, rygg, arbete och framförallt ekonomi påverkas.
Alltså bina är anpassningsbara men inte biodlaren. I liten skala handlar det kanske om lite "komfort" med olika koncept. Men i större skala påverkas biodlingen stort med ett icke rationellt arbetssätt.
Många biodlare som tillhör kategorin "större" idag har kanske olika format, men det beror nog mera på ett urval man gjorde när man började, en kvarleva man egentligen vill rationalisera bort. Hade dessa börjat om hade de flesta valt ett enhetligt ramformat.
3/4 Langstroth är en standard till bra priser på det mesta.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 15 jan-11 kl 11:09 »
Det är förmodligen en bra idé, dock vet jag för lite om hur honungen blir påverkad.
I Sverige finns ingen tradition av att skilja på detta, tvärtom är det ofta tvärtom att man byter vaxet genom att avsluta med det som skattlåda. I andra länder kan det vara tvärtom, t.ex. enligt eu-rekommendationerna för god honung så ska man aldrig skatta honung från ramar det tidigare varit yngel i (åtminstone som jag tolkade det).

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-11 kl 11:12 »
Som vanligt är den klassiska diskussionen bland biodlarna under decennier

1. Vilken typ av ramsort ska jag ha
2. Vilken botten ska jag ha
3. Vilken biras är bäst

Det ultimata svaret är svårt att fånga in då vi biodlare har vitt skilda utgångspunkter varför vi har bin

Den småskalige = konsekvenserna inte så stora om jag sne väljer
Den storskalige = arbetsbetungande och omkostnader för ominvestering förödande

Tänk efter hur du kommer att ha din biodling på längre sikt så kan det underlätta val och framför allt gör ett studiebesök hos en större odlare var med och erbjud lite arbetskraft och samtidigt får du känsla för saker o ting.

Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 jan-11 kl 11:16 »
Det finns väl ingen som använder yngelramar i skattlådorna?? då har man väldigt konspiratoriska tankar. Man kan likväl då ha låda #3 som blir en 3/4 Langstroth som skattlåda, så den uteslutningen fungerar ändå inte.
Måste allt vara fysiskt omöjligt för att det skall gå hem? Det finns otaliga andra saker som kan gå snett om man inte vet vad man gör.

Men man kan använda utbyggda ramar från skattlådor till att utöka samhällen och då hamnar de i yngelrum.

Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jan-11 kl 11:25 »
Jag köpte utbyggda plastramar som var "sådär" men ändå relativt utbyggda. 32 lådor 3/4 Langstroth, 320 ramar. Man skulle slagit till med en faktor #10 om de hade gått att få tag på, de är hårdvaluta.
Det är alltid brist på utbyggda ramar vid en expansion. Man får blanda varannan utbyggd och varannan rollad plastram till avläggarna så blir det fart i lådorna och efter en månad har man dubbelt så många beroende på fodringen.
Det finns förstås risker med att köp av andra odlare.

wictor

« Svar #14 skrivet: 15 jan-11 kl 11:52 »
Det finns väl ingen som använder yngelramar i skattlådorna??

Jodå, det är nog mer regel än undantag att det i väldigt många nybörjarböcker och nybörjarkurser lärs ut något som kallas för yngeluppflyttning, alltså flytta upp en full yngellåda, alternativt yngelfyllda ramar, över spärrgallret, låta ynglet krypa ut och sedan fylls den med honung. Så nog används det yngelramar i skattlådorna. Detta påstås vara svärmförhindrande, fa´n tro´t, har hon gott om plats till äggläggning har jag inte märkt nån skillnad.
Ett annat alternativ är att inte använda spärrgaller, då lägger drottningen ägg lite varstans och återigen har man yngelramar i skattlådorna. En del "spärrar" med en full honungslåda, även detta har jag provat och hade gott om yngel både i den "fulla" honungslådan (som bina tömde och flyttade upp honungen) och i lådorna däröver.

Jag förespråkar ett stort yngelrum. Själv använder jag Dadant + en 3/4 Langstroth. Spärrgaller och sen skattlådor.
Den 3/4 Langstroth som gått som yngelrum kan enkelt flyttas underst till hösten, tas bort på våren och ersättas med en utbyggd "skattlåda" över till våren när yngelsättningen kommit igång.

Vaxet från den "gamla" 3/4 yngelrumslådan skrapas av, hamnar aldrig som skattlåda. Rent vax i skattlådorna är absolut bäst. Dadanten byter jag lite successivt, det går bra med mörkt vax i en yngellåda, drottningen trivs bättre med mörkt vax.

Jag vet att det går lika bra med 3 st 3/4 LS, eller två LS, det får bli ett personligt val.

Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jan-11 kl 12:24 »
Begreppet yngeluppflyttning är då ett felbeteende pga att en produktiv drottning inte får plats i två lådor.
Lägger man på en 3:e låda innan undre lådan krupit (efter skifte) så är det meningen med att man flyttar upp spärrgallret så klart!
Det hjälper alltså inte att tvinga folk att använda en JÄTTELÅDA bara för att det skall bli så.
Det är världens enklaste åtgärder för att få utt ett starkt samhälle som ger gott om honung. Lådskiften i tid och sedan på med låda #3 i tid + spärrgaller. Nästa besök 4:a skattlådor. Klart!
Sedan finns det kursverksamheter som lär ut helt destruktiva metoder, en massa pill till absolut ingen nytta utan sannolikt destruktiv påverkan i stället.
De lär ut så mycket SKIT och moment att eleven inte kommer ihåg allt pill. Det räcker med en kvart sedan vet man hur man gör angående driftformen. Men det ordet används nästan aldrig på en SBR kurs.
Det handlar mest om lådan, den där kära Dadantlådan och biredskapsleverantören kommer också och glatt visar upp en sådan. Alla tror att det skall vara så och detta sätter spår som hämmar utvecklingen hela vägen.
Här har SBR ett jättejobb framför sig. Har man LN och kör på två lådor får en produktiv drottning inte plats och då kör man med sådana metoder.
LN eller 3/4 Langstroth kan hanteras lika i dessa avseenden. Men det är bara Langstroth formaten som har 3/4, 1/2 och 2X dvs Dadant (jättelådan) med vibbar till SVEA formatet.
Det hela handlar om konservativt tänk om hur drottningen beter sig på ramen från SVEA tiden där man fick höra nästan vad som helst som inte är sant, värsta skrönornas tid som vi hoppas är förbi.
« Senast ändrad: 15 jan-11 kl 12:31 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 15 jan-11 kl 13:31 »
 ;D BIIIIZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ ;D

NU kokar det över  ;)

Den drift form jag har valt efter vad jag anser är bra för mig , och mina bin.

Dadant lådan är faktiskt större än 2st 3/4 lådor , fyller man den med honung lär du svära en hel del  ;) , men den är tänkt att ha som yngel kammare och yngel väger inget i jämförelse till en låda ful av honung.

Om man är nybörjare så är det lättare att hitta drottningen på 10 dadant ramar än på 20-30 3/4ramar Ju mindre tid man spenderar i yngelkammare desto bättre

Till alla nya som funderar , ska du bli stor odlare tänk igenom ditt val av kupa.

Till er som ska ha ett par kupor i trädgården välj något som ni tycker är fint att se på.

Inom bi odling finns det oftast flera svar på en fråga , välj den som passar dej och ditt sätt att bi odla.

Begagnat är oxå ett alternativ som kan vara bra , skall även då vara i drift och besiktigat. Dadant och 3/4 formaten är lite svårare att få tag i som begagnat , eftersom det fins en brist på begagnat så betingar de ett högre pris.

mina åsikter , dax att bilda era egna.;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 jan-11 kl 15:41 »
En Dadant med yngel väger ingenting, det är bara yngel ... fast för den som vet så är det en hel del honung och pollen mm i ramarna. Den kan lätt väga 25 kg trots att det är en "yngellåda" och ytterramarna kan till större delen bestå av honung.
Har man inte större ambitioner än så kan man ju ha kvar sin dadant.

Två ytterramar med honung = 4 x 3/4 Langstroth = 4 x ca 1.7 kg =  ca 7 kg honung bara där.

Leta drottning handlar mera om teknik än format. Delar du en 2 x 3/4 Langstroth så ser man snart att drottningen finns överst någonstns i mitten. Oftast går det fort om hon är märkt. Märket med fluoriserande färg är viktigare än ramformatet.
Då vill jag påstå att jag hittar min fortare än din så som jag organiserat mina kupor. Allt det där är ju bara floskel!! Sedan kan en som har samma format använda plastramar och ny teknik rätt igenom, bygga avläggare som man vill.
Den som väljer 3/4 Langstroth rätt igenom höjer värdet på sin biodling. Dadanten är en återvändsgränd och kvarleva från gamla tider.
Biodlingen står inför ett generationskifte, vad är lönsamt och vad är skrock? om typ 10 år till ... det har hänt mycket på de senaste 10 åren men för en del har tiden stått still.
« Senast ändrad: 15 jan-11 kl 16:55 av Sten-Åke Lindell »

lilltorp

• Västmanland
    • http://www.alternativ.nu/users/lilltorp
« Svar #18 skrivet: 15 jan-11 kl 16:58 »
Tack för svaren, som alltid blir det livliga diskussioner när det gäller val och vad som är bäst - oavsett om diskussionerna utspelas i verkliga livet eller på nätet :)
Dadant har jag inte tänkt använda eftersom det inte finns plastramar i det formatet och jag har bestämt mig för att köra plast rätt igenom...

Fördelar ni nämner med 3/4 och som jag också ser är:
- bra att hålla sig till ett format (därmed inte sagt att jag inte tänker skilja på yngelrum och skattlådor :) )
- lättare att lyfta, vilket förstås är en stor fördel eftersom jag hoppas hålla på länge med biodlingen utan att störas av ryggproblem.
Möjlig nackdel med 3/4 och fördel med hel LS:
- med 3 lådor 3/4 i yngelrummet kan det vara svårare att hitta drottningen/lättare klämma bin än med 2 lådor LS? Eller så är det bara en fråga om teknik/välmärkt drottning?

Missat nåt?

Tack för era olika förslag, man lär sig alltid massor på att ta del av alla olika infallsvinklar. Sedan står man ju där med det egna valet till slut i alla fall.

Hälsningar Linda
Liten gård men stora drömmar. Norsk buhund, åsenfår, gotlandskaniner, myskankor, höns och duvor. På gång att börja med bin och odla mer hemma.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #19 skrivet: 15 jan-11 kl 18:33 »
jag visste inte om att det var en tävling  ::)  ;)

Om du väljer 3/4 så finns det svarta och vita . svarta till ynglen och vita till skatt lådan ?

ha det gott mvh edward :P

;D fast det är klart en material sport  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser