Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?  (läst 17209 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Vilket yngelrum till 3/4 Langstroth skattlådor?
« Svar #20 skrivet: 15 jan-11 kl 18:46 »
KNORR!!! .... du tog upp färgen på plastramarna ...

Jag har både svarta och vita blandat i några (8-9) samhällen. Ser ingen skillnad på vitt i yngel eller svart i skattlådan. Köpte 1.800 svarta plastramar => fortfarande ingen skillnad.

Köpte 5.000 svarta plastramar till. Anser fortfarande att det har ingen som helst betydelse. Största anledningen till svart är att det syns inte om den mörknar  ;D vilket syns ordentligt på den vita. Svart pga tolerantare mot typ missfärgning.
Sedan pga skrocken. Intresset för svarta plastramar är större än vita och jag kör allt i ett - alltså allt svart.

Senast 5.000 st plastramar och 500 st 3/4 Langstroth EPS lådor räcker till ca 70-80 kupor. En del lådor och bottnar har varit omålade i vinter - det tar man i sommar i stället. Heller inga problem. PROBLEM SKAPAR MAN SJÄLV!
« Senast ändrad: 15 jan-11 kl 20:04 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #21 skrivet: 15 jan-11 kl 19:12 »
För min egen del lutar jag mot att köpa några vita för att ha i skatt lådorna , har nån pall svarta som jag tror att jag använder till utökade yngel lådor och avläggare.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Slungan

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 15 jan-11 kl 23:46 »
Tack för svaren, som alltid blir det livliga diskussioner när det gäller val och vad som är bäst - oavsett om diskussionerna utspelas i verkliga livet eller på nätet :)
Dadant har jag inte tänkt använda eftersom det inte finns plastramar i det formatet och jag har bestämt mig för att köra plast rätt igenom...

Fördelar ni nämner med 3/4 och som jag också ser är:
- bra att hålla sig till ett format (därmed inte sagt att jag inte tänker skilja på yngelrum och skattlådor :) )
- lättare att lyfta, vilket förstås är en stor fördel eftersom jag hoppas hålla på länge med biodlingen utan att störas av ryggproblem.
Möjlig nackdel med 3/4 och fördel med hel LS:
- med 3 lådor 3/4 i yngelrummet kan det vara svårare att hitta drottningen/lättare klämma bin än med 2 lådor LS? Eller så är det bara en fråga om teknik/välmärkt drottning?

Missat nåt?

Tack för era olika förslag, man lär sig alltid massor på att ta del av alla olika infallsvinklar. Sedan står man ju där med det egna valet till slut i alla fall.

Hälsningar Linda

Möjliga nackdelarna du nämner har jag aldrig märkt av,inga problem att hitta drottningen med 3 st 3/4 Langstroth,beroende på tid på året så vet man ju i vilken låda hon finns=lättare att hitta henne på liten ram (har sällan haft fel på det) och att klämma bin e ju lätt att undvika om man skjuter på lådan istället (Om du förstår vad jag menar?)

Slungan

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 15 jan-11 kl 23:53 »
Att ha 2 Lådor Hel Langstroth har jag funderat på men att ha 1st Dadant och 1st 3/4 tycker jag personligen är idioti.
Men att ha 2st Dadant kan jag i så fall förstå,ha 2 olika ramformat till yngelrum och 1 annan till skattlådor (fast ena yngellådan är samma som skattlådorna så blir det ju i alla fall 3 olika kan man ju säga)är ju ganska galet i min värld i alla fall.

ersam

• -
« Svar #24 skrivet: 16 jan-11 kl 09:53 »
Ett "problem" är att håller man sig på "hobbynivå" så är slungkorgarna på slungorna avpassade i regel för Lågnormal eller liknande. 3/4-formatet har inte hängt med riktigt så korgarna är för små - antingen på höjden eller så saknas nån ynka centimeter för att få i två ramar i varje korg åt gången.

8 ramar är ändå dubbelt mot 4 så det är lite irriterande att man bara få i en på varje sida...  >:(

Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 jan-11 kl 10:23 »
Det är det där att kunna köra dubbelt dvs 2 st 3/4 Langstroth ramar i en korg som är stora grejen. 6-ramars slungan blir plötsligt en 12-ramars.

Man skall koncentrera flödet på rätt saker. Om en låda har 10 ramar så måste en slunga inte ta 5 eller 10 ramar (hel eller halv låda). Man skall räkna slungtid och kg per dag.

Man skall matcha avtäckningen med slungningen så att maskinerna rullar medan man avtäcker, de skall gå kontinuerligt. Man skall slunga så mycket man kan ta hand om per dag till slutdestination, antingen behållare eller burk.

Fas #1 i mitt är upp till ca 600 kg per dag. 1.5 kg / ram = 15 kg per låda i snitt. Det blir 40 lådor eller en hel bigård med 12 samhällen (3-4 lådor att skatta). Ett lämpligt dagspass.

Klartanken är på 600 kg. Behållarna kan ta 3 ton som buffert. En pall burkar står och väntar. Använd vintern till att sälja in i butik, 2010 år honung säljer än. Har innan årsskiftet ett riktigt bra avtal om leverans till en kedja, min första stora leverans.

Tänk lönsamhet (tid & pengar) så går det ihop. Man måste, någon måste betala elräkningen ...
« Senast ändrad: 16 jan-11 kl 10:26 av Sten-Åke Lindell »

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #26 skrivet: 16 jan-11 kl 12:33 »
...
Sedan finns det kursverksamheter som lär ut helt destruktiva metoder, en massa pill till absolut ingen nytta utan sannolikt destruktiv påverkan i stället.
De lär ut så mycket SKIT och moment att eleven inte kommer ihåg allt pill. Det räcker med en kvart sedan vet man hur man gör angående driftformen. Men det ordet används nästan aldrig på en SBR kurs...
Du har missuppfattat syftet med SBRs nybörjarkurser. De går ut på att lära sig om bina, hur bina fungerar, varför de gör som de gör och vad och när man behöver göra ingrepp och hur man genom observationer av bina och bisamhället kan bedöma det tillståndet de befinner sig i.

Och eftersom alla biodlare alltid kan allt bäst när de väl har sina bin, så är det rätt meningslöst att ordna något annat än nybörjarkurser, eller hur?

Lindell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 16 jan-11 kl 16:25 »
Vem bestämmer hur de gör när det är olika bud från olika föreläsare, det förekommer för mycket gammalt trams helt enkelt. Biodlingen behöver en rationell puff framåt bort från allt gammalt.
Det bästa man kan göra för nya biodlare är att lära dem det som fungerar i längden. 3/4 Langstroth lådor, plastramar, riktigt bra nätbottnar, driftform, lådskiften, expandera yngelklot etc förekommer inte på en kurs men det borde det göra.
Att sitta två timmar och pilla ihop en träram ser jag inte som något kreativt när de två timmarna är ca 20% av kurstiden ... alla som gått en kurs och tittar tillbaka lite inser att de har brister.
Man lär sig massor efter att ha skaffat egna kupor.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #28 skrivet: 16 jan-11 kl 17:43 »
jag håller inte med dej  ;)

det är klart man ska främja moderna och ergonomiska sätt att bi odla .

men det finns även plats för andra typer av odling. Vist är det praktiskt med frigolit och plastramar men vi ska inte tvinga folk till att bli högproducerande leverantörer.

Om man har bi odling som kul grej och nöje , nöjer sig med två tråg kupor längst ner i trädgården för sällskap,ro,polenering+lite honung till hösten är det inte fel med det

Funderar att bygga en tbh och ha hemma för skojs skull så småningom  ;D

Kan tillägga att på den kurs jag gick på byggde vi inte ihop några ramar  ;D

:(  följden blev att mina först ramar kronglade jag till med mycket mer arbete. Nu vet jag bättre. ;D

;D desutom är många biodlare lite bakåsträvande  ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 16 jan-11 kl 19:18 »
Finns väl ingen "hobbykurs" som man blir expert av. Många har inte en aning om vad en ram är när man är nybörjare så det är väl jättebra att man får arbeta med det på kursen - tycker jag. Tycker det är så med det mesta - det är först i "skarpt" läge som man på allvar börjar fatta vad saker handlar om. Men visst det skadar inte att informera om de olika alternativen som finns.

Har inte gått kurs och har aldrig byggt en ram...  :-[

...men det går ju bra ändå...  :)

Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 jan-11 kl 19:36 »
Man kan ju undra hur mycket brains det behövs för att snickra ihop en ram när nästan vem som helst klarar av att sätta ihop ett platt paket från IKEA utan flera timmars utbildning. Jag tror utbildarna får tänka till en aning och kanske dela upp utbildningen i Step I, II och III.
Där var och en kan hoppa in och få den kunskap de behöver för grundförutsättningarna är så olika.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #31 skrivet: 16 jan-11 kl 19:43 »
Fast det är ändå trevligt att träffas och prata om bin samtidigt som man snickrar på ramarna  :D

« Senast ändrad: 16 jan-11 kl 19:45 av Edward. »

ersam

• -
« Svar #32 skrivet: 16 jan-11 kl 19:53 »
Jag tror utbildarna får tänka till en aning och kanske dela upp utbildningen i Step I, II och III.

Step I = nybörjarkurs?  ???

Curt

« Svar #33 skrivet: 16 jan-11 kl 19:54 »
Man kan ju undra hur mycket brains det behövs för att snickra ihop en ram när nästan vem som helst klarar av att sätta ihop ett platt paket från IKEA utan flera timmars utbildning. Jag tror utbildarna får tänka till en aning och kanske dela upp utbildningen i Step I, II och III.
Där var och en kan hoppa in och få den kunskap de behöver för grundförutsättningarna är så olika.
Jag vet inte vad förslags SBR utbildning du refererar till. Hos oss i Alingsås omfattar en nybörjarkurs 30 timmar á 45 minuter. Utöver dessa timmar som är teori, tillkommer ett antal timmar i bigård. Att tillverka en ram från början till vaxad är kanske inte det samma som IKEA för en nybörjare. Min filosofi har alltid varit att inte rycka ut som en hjälpande hand (mentor) efter avslutad utbildning. Råd kan man alltid få via telefon, men principen är att man skall klara sig själv. Det kanske är märkligt, men dom flesta av mina nybörjare har blivit duktiga biodlare. Det kan tilläggas att en del människor går på cirklar för att komma hemifrån. Dom blir inte biodlare, men har fått en stor insikt i naturens enastående balans.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #34 skrivet: 16 jan-11 kl 20:12 »
 ;D  Ja , att bli biodlare är som att beesöka ett annat planet , det är väl därför man har rymd dräkten , eller ?  ;D

Curt

« Svar #35 skrivet: 16 jan-11 kl 20:35 »
;D  Ja , att bli biodlare är som att beesöka ett annat planet , det är väl därför man har rymd dräkten , eller ?  ;D

Utbildning kan ju vara som att besöka en annan planet, men utan utbildning står man sig slätt, även när det gäller biodling. Med rymddräkt förutsätter jag att du menar skyddsutrustning. När jag utbildar potentiella biodlare, så lägger jag stor vikt vid just skyddsutrustning. Bin är och förblir farliga djur. Jag är otroligt trött på inlägg i form av filmer etc som visar hur man jobbar med bin i kortbyxor och t-shirt.
Sen skall vi nog ha klart för oss att det finns inget ramformat som är optimalt. Alla har för och nackdelar.

ersam

• -
« Svar #36 skrivet: 16 jan-11 kl 20:45 »
Den optimala ramen vet ju alla är högnormal!  ;)

Skämt åsido - kurs har jag inte gått med däremot frugan. Dessutom hos Curt och det enda jag har hört har varit positivt. Men visst är tanken god att ha ett antal påbyggnadskurser likt Sten-Åkes uppdelning. Som det är idag så är det ett antal fristående "påbyggnadskurser" men genom att ha tydliga steg I, II, III osv. (där nybörjarkursen är I) så blir man mer uppbunden och "risken" är större att man fortsätter att förkovra sig.

Curt

« Svar #37 skrivet: 16 jan-11 kl 21:00 »
Den optimala ramen vet ju alla är högnormal!  ;)

Skämt åsido - kurs har jag inte gått med däremot frugan. Dessutom hos Curt och det enda jag har hört har varit positivt. Men visst är tanken god att ha ett antal påbyggnadskurser likt Sten-Åkes uppdelning. Som det är idag så är det ett antal fristående "påbyggnadskurser" men genom att ha tydliga steg I, II, III osv. (där nybörjarkursen är I) så blir man mer uppbunden och "risken" är större att man fortsätter att förkovra sig.
För att fortsätta med modellen i Alingsås, så är det så att fortbildning pågår hela året med fasta ämnen varje månad.
Vårt årsprogram finns på kupan.se
Vi kör inte någon speciell utbildning för dom som vill bli yrkesbiodlare. Grunden får man trots allt.

Lindell

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 16 jan-11 kl 21:30 »
Det finns ju en anledning till att ca 50% av den honung som konsumeras importeras. Nyrekryteringen av nya biodlare ökar men marginellt, då med någon kupa. Det blir många nya men många äldre slutar också med sitt. Medelåldern är trots all ganska hög och därför kommer det att se ut såhär lång tid framöver.
Ett sätt att öka mängden inhemsk honung är att uppmuntra de som har tid och rum att skaffa flera kupor. Här har man hittat på otaliga försök och hoppas på att det skall hända något. Dvs att den inhemska volymen skall öka och importen minska. Men man hoppas mest att denna nya honung skall gå via HF.
Frågan är hur man skall kunna växa om man ägnar sig åt traditionell utbildning och glömmer bort att mycket av möjligheterna beror på materialet. Att snacka fin trågkupa eller Svea hjälper ingen, nostalgitripparna kan man läsa om på nätet.
Hur gör man för att typ 25 kupor skall fungera som en nöjesbiodling?
Att varannan kursdeltagare skaffar bin på tomten ger inget överskott. Många av dessa avvecklar kupan när bina dött ut. Hur många är hängivna biodlare typ 5 år efter kurserna? Hur många vågar växa?

ersam

• -
« Svar #39 skrivet: 17 jan-11 kl 08:21 »
Vet ej om snacket om trågkupor och nybörjarkurser är en myt eller verklighet så det låter jag vara osagt. Men det är inget som jag hört att man lär ut.

Däremot vet jag av egen erfarenhet att största problemet är att komma igång som nybörjare. Gör man inte det direkt tror jag också att risken är stor att det rinner ut i sanden.

Subventionerade avläggare för nybörjare tror jag är en bra väg att gå (av många).

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser