Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs.  (läst 22238 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Majs.
« Svar #20 skrivet: 05 apr-11 kl 10:09 »
det var nåt fel på majsen som inte ville gro :P... jag har planterat majs som jag plockat ur mitt duvfoder..det växer så det knakar..nu funderar jag på om fodermajsen sätter kolvar eller är den steril eller nåt sånt? spännande hursomhelst...
Antimögelbehandlingar kan ha den effekten.
Jag har samma erfarenhet  med vitlök från Kina, gror inte.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

silverina

• Livet är något som pågår just nu..
    • Skåne
« Svar #21 skrivet: 29 apr-11 kl 08:12 »
Jag brukar odla sweet nugget från Impecta. Jättegoda, söta och stora kolvar. Tidig sort som hinner bli färdig även om man sätter dem direkt på friland i början av maj. Lätta odlade alltså.
Silverina

Gångtrött

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 apr-11 kl 08:25 »
Jag har för första gången sått majs, just nu står de i krukor inne och de är c:a 1 dm höga, tyvärr såg jag denna tråd för sent så jag sådde dem i grupper om 10 i en stor kruka så vi får väl se om det går att sära på dem utan att förstöra dem. Jag undrar lite om när man kan plantera ut dem (Östergötland)? På fröpåsen står det "när jordtemperaturen är 15 grader", hur och var mäter man det? Ytan? Någon dm ner eller?

Hur frostkänsliga är plantorna när man väl satt ut dem? Järnnätter kan ju komma en bra bit in i maj..

karsan

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 29 apr-11 kl 21:47 »
hej Gångtrött, jag brukar plantera ut min majs i mitten till slutet av maj, sår inne i ett par-tre omgångar, planterar ut när de har minst tre blad, brukar ta tre veckor. De verkar tåla kalla nätter, även lite frost. Mina har aldrig dött av nattkyla, av sniglar däremot när de är späda.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 01 maj-11 kl 19:51 »
Har så smått börjat få lite panik över årets förkultiverade majs som såddes enligt rekommendation på påsarna, 6-8 v före utplantering, vilket inte fungerat så bra. Plantorna som såddes för ca 3 v sedan är rejält höga och i akut behov av omplantering, men att få plats med ett stort antal majsplantor i större krukor inomhus är inte möjligt.

Funderar på om jag ska prova att så en omgång till och se om det blir mer lagom? Frågan är vad göra med de existerande plantorna, går det alls att sätta ut dem nu eller är de körda då? Har inhandlat fiberduk men hur mycket hjälper det om det blir riktigt kallt...?

Självhushåll till nytta och nöje

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #25 skrivet: 01 maj-11 kl 20:07 »
Förra året planterade vi ut våran majs och sen kom en natt med frost.... Vipps så fick vi börja om igen.

Så jag rekomenderar inte att plantera ut än... möjligen om man har fiberduk. Men jag skulle väntat.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Vurre

« Svar #26 skrivet: 01 maj-11 kl 21:19 »
som såddes enligt rekommendation på påsarna, 6-8 v före utplantering, vilket inte fungerat så bra.

Vad är det för ett företag? Jag brukar så dem ett par veckor innan utplantering.
snus? vad är priset på en pris?

karsan

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 01 maj-11 kl 21:57 »
Verkar som det företaget in vet skillnad på tomater och majs...

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 12 maj-11 kl 19:49 »
Kollade på påsarna, det stod nog snarare 4-6 v, däremot hade jag läst in någon tidning att 8 v var lagom. Nu vet jag bättre till nästa år!

Gör så att jag planterar ut majsen i kväll och gör ett tält av fiberduk. Så får vi se. Garderar med att så om en ny omgång att ha i reserv!
Självhushåll till nytta och nöje

Terra77

• -
« Svar #29 skrivet: 09 jun-11 kl 15:42 »
Mina höns ar ätit av topparna på mina förkultiverade majsar...någon som vet om det e någon ide att försöka får dem att ta sig eller ska jag försöka kopa förkultiverade ifrån affären o banna hönorna..??
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

karsan

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 11 jun-11 kl 11:27 »
Hej, vad menar du med topparna?  Om det är bara ytterdelarna på bladen som gått åt är det säkert ingen fara, men har tillväxtcentrum i mitten av plantan gått åt är det värre. 

Jag byggde hönsnät omkring majsen innan hönsen fick komma i närheten av den nysatta majsen. Det förvånar mig att de bara tog bladen hos dig och inte krafsade bort plantorna när de fick tag på ett nygrävt land.  Det skulle mina höns ha gjort.

Terra77

• -
« Svar #31 skrivet: 12 jun-11 kl 15:33 »
de kommer inte åt landet..det var i krukor under förkultivering. jag låter de stå kvar o ser om de överlever men tyvärr..blir ingen köpemajs...
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
javill, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser