Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tapetklister biprodukt till Seitan-tillverkning?  (läst 3577 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Tapetklister biprodukt till Seitan-tillverkning?
« skrivet: 12 jan-11 kl 16:44 »
Seitan är "vegetariskt kött" av vetegluten. Man gör en degklump av vetemjöl så sköljer man den tills vattnet blir klart. Kvar blir en liten gummiaktig klump som kan skäras upp och stekas i salt och kryddor. Det blir mycket likt kött.
Det irriterar mig att man får så lite seitan ur varje degklump. Det mesta, dvs. stärkelsen, sköljs bara ut och slösas bort.

Jag gjorde nyss tapetklister och den gråvita socker-potatismjölblandningen såg ut precis så som vattnet som man sköljer seitan-degklumpen i. Finns det något argument MOT att ha i socker i vattnet och koka upp till klister istället för att hälla bort?

Ifall man inte skulle ha ork/tid att använda klistret just samma dag som man gjorde seitan, kan man frysa in det? (tog vara på stärkelsen en gång och satte in i kylskåpet, men det möglade ändå ganska fort)

Skulle känna mig mycket mer motiverad till att göra seitan om jag kunde använda stärkelsen till nåt vettigt.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
SV: Tapetklister biprodukt till Seitan-tillverkning?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-11 kl 13:43 »
tapetklister vet jag inget om men i kina så sparar man stärkelsen torkar den och använder den som redning i såser och soppor m.m.
vet inte riktigt hur testade att torka i rumstemp en gång men det gav jag upp med så jag gissar att man kan göra som när man torkar bär i ugn...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 17 jan-11 kl 13:48 »
Om du gör din seitan i bunke så kan du ju spara all stärkelsen. Låt stärkelsevattnet ligga kvar, flytta degen till en annan bunke. Låt stå.

Ös sedan försiktigt bort så mycket vatten du bara kan innan du når stärkelsen i botten. Sprid ut på ett bakplåtspapper och torka i ugn på låg temp (60 grader kanske), eller om du har en torkmaskin kan du ju använda den. När allt är torrt går det ju att spara.

Sen kan du ha din stärkelse till vad du vill =). Som tapetklister! 
//Lina

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 17 jan-11 kl 16:58 »
Jau... Torka, spara, och blanda med vatten igen, sen koka till klister. Eller koka till klister på en gång... provad fö. att frysa in klister på potatismjöl, och det gick i alla fall bra.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

fastfrusen

• -
« Svar #4 skrivet: 26 feb-14 kl 16:47 »
Hej! har du testat tapetklister på seitan- vatten? Jag behöver tapetklister, och det hade ju varit kul att kombinera..
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser