Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gallring av tallplantage  (läst 9358 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Gallring av tallplantage
« Svar #20 skrivet: 18 jan-11 kl 22:43 »
Så här tät står det när det är som värst.

Fick arbetet kollat idag av min bekant som tyckte att jag skött mig rätt bra, ska ta bort lite fler stora träd och ta bort ytterligare lite fler små.
Vi drog slutsatsen att många av träden även om de var nästan lika stora som de planterade är självsådda och följaktligen så är det några hundra fler än de som är planterade som ska tas ner.
Jag kommer att ha ved för flera år när jag är klar med allt.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

ulfg

« Svar #21 skrivet: 21 jan-11 kl 09:00 »
Låt inte skogen knäcka dig. Det finns ingen brådska i att gallra ur en sådan här ungskog. Tar du i för hårt blir klena träd alltför friställda och kan knäckas av snö och blåst. Planera vägar och hur du skall få ut veden i första hand. Hugg sedan i omgångar och beta dig lugnt igenom hela skogen. Låna traktor med enklaste skogsvagnen. Det är ju ved för flera år framåt. Så låt det ta flera år.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

timjan86

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 23 jan-11 kl 19:31 »

Motsägelsefullt då skogen skulle vara planterad 1986 men när vi (jag och frugan är ute och härjar) räknar årsringar verkar träden vara 17 år gamla.
Ska ta några snitt i morgon och räkna igen.

Anledningen till åldersskillnaden är troligtvis att du har räknat brösthöjdsåldern, vilket betyder att tallarna var 17 år när de var tillräckligt höga för att nå upp till den höjd där du har borrat. Finns en omvandlingstabell i gamla PS (praktisk skogshandbok). Det mesta från den boken finns på "kunskap direkt" ifall du känner för att jämföra :) 
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #23 skrivet: 24 jan-11 kl 23:13 »
Hej Timjan
Du har delvis rätt, vi sågade kanske lite för högt upp när vi räknade årsringarna.
Vad som dock varit mer utslagsgivande är att skogen har "själv-föryngrat" sig.
Problemet med att plantera skog på åkermark tycks vara att alla kottar gror med garanti så fort dom hittat ner till marken.

Kan också passa på att meddela att det är en dags huggande kvar i plantaget och många dagars kvistande och släpande.
Kommer med andra ord snart att kunna uppskatta hur mycket ved det egentligen blir.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser