Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt kan en påfågel flyga och hur länge klarar den sig utan mat?  (läst 11543 gånger)

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Tråkigt nog blev en av mina påfågelshönor skrämd av något igår förmiddag då de fick gå lite fritt på gården. Det är skottat där de brukar gå, men hon hade flugit högt upp på grannens snötäckta tak (3 våningar upp). Vi kikade till henne då och då och planerade att klättra upp och ta ner henne innan skymningen om hon inte kommit hem själv. Men helt plötsligt hade hon flugit därifrån och vi lyckades inte finna henne före mörkret. Men eftersom det var varmgrader ute så skulle vi försöka hitta henne på morgonen. Men på natten blev det mycket starka vindar och snön drev i massor. Har letat efter henne i omgångar under dagen och sista vändan hade vi en hund med. Vi har inte lyckats finna henne vare sig i träd, på hustak, under härbren eler på verandor. Vi har letat i en radie på 150 meter från där hon sågs sist. Har även haft högtalare med påfågelsläten igång för att hon ska höra vart hon ska.

Nu har hon varit utan mat (om hon inte hittat själv) i 1,5 dygn och det kommer att vara -2 grader inatt. Imorgon ska jag göra ett nytt försök att hitta henne, men undrar om någon vet hur långt de kan flyga i ett sträck utan mellanlandning och hur länge de kan klara sig utan mat?

Är tacksam för alla tips
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Hur länge de kan vara uten mat vet jag inte. Men de kan ge sig av långa sträckor, det har jag egen erfarenhet av, men det var inte på vintern.

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Hur länge de kan vara uten mat vet jag inte. Men de kan ge sig av långa sträckor, det har jag egen erfarenhet av, men det var inte på vintern.

Mina har mest promenerat då de varit på upptäcksfärd i grannskapet, men den här gången måste hon i en enda flygning tagit sig från marknivå och sedan 40-50 meter bort och 10 meter upp. Det är mycket djup snö överallt och det jag undrar är mest hur långt de kan ta sig i en flygning eftersom det är dåliga mellanlandningsmöjligheter just nu. Är rädd att hon från taket 10 meter upp bara kan ha tagit sig en begränsad sträcka i en flygning (om hon fastnat i en diva). Jag försöker räkna ut vart hon kan ha hamnat då hon flög från grannens tak. Hur långt är det längsta du sett dina flyga i en flygning?
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
Våra flyger normalt sådär mellan 50 och 200 m när de är ganska lugna och bara ska ta sig från nattgrenen till lagårdsbacken och sånt. De gånger våra har rymt har vi återfunnit dem hos närmaste grannarna, inom en radie av tre km. Jag vet då inte hur stor del av vägen de flugit och hur stor del del gått, det har inte varit vintertid. En gång var en borta under 2 veckor, innan den återfanns i trädgården hos en granne. Ingen hade sett den innan den dök upp där sedan den försvann. Detta var dock inte heller på vintern.

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Våra flyger normalt sådär mellan 50 och 200 m när de är ganska lugna och bara ska ta sig från nattgrenen till lagårdsbacken och sånt. De gånger våra har rymt har vi återfunnit dem hos närmaste grannarna, inom en radie av tre km. Jag vet då inte hur stor del av vägen de flugit och hur stor del del gått, det har inte varit vintertid. En gång var en borta under 2 veckor, innan den återfanns i trädgården hos en granne. Ingen hade sett den innan den dök upp där sedan den försvann. Detta var dock inte heller på vintern.

Tack för upplysningen.
Då kan hon mycket väl ha tagit sig längre än vi trott.  Gissar att hon kan ha tagit sig längre om hon också startade tio meter upp. Jag har satt upp lappar i närområdet, men ska sätta upp på längre håll. Det är synd att vi bor på ett ställe där det är så många tomma sommarstugor..
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

fräsen

  • Gäst
När jag hade påfåglar råkade jag skrämma en av dom vid snöskottning. Den va borta i 3 dagar (vintertid) innan den plötsligt kom hem igen. Ingen i grannskapet hade sett den under tiden den var borta.
Så här års finns det ju en del fågelbord att käka vid så förhoppningsvis har din fågel mat och kommer snart tillbaka!

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
När jag hade påfåglar råkade jag skrämma en av dom vid snöskottning. Den va borta i 3 dagar (vintertid) innan den plötsligt kom hem igen. Ingen i grannskapet hade sett den under tiden den var borta.
Så här års finns det ju en del fågelbord att käka vid så förhoppningsvis har din fågel mat och kommer snart tillbaka!

Tack! Jag behöver lite hopp just nu. Hur kallt var det då din var på driven?
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Våra två fullvuxna tuppar försvann spårlöst en dag i oktober, hönorna var kvar hemma på gården som vanligt och jag såg inga täcken på rovdjur. Först antog jag att någon hade varit har och snott dom men då hade dom nog även tagit hönorna. Så hade historien slutat om det inte var för en dag nu i veckan då sonen på 2,5 år pekar genom bilfönstret och säger påfågel när vi kommer hem från dagis.
Jag vet att alla våra djur är väl instängda så det kan inte vara dom.
Och mycket riktigt borta i hörnet av tomten står en av våra tuppar fin och grann efter nästan 3 månaders från vara.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

fräsen

  • Gäst
jag minns ej vad det var för temp ute, det är nåra år sen, men snö var det så iaf minus grader.
Hur går det? Sett eller hört nått från fågeln??

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Våra två fullvuxna tuppar försvann spårlöst en dag i oktober, hönorna var kvar hemma på gården som vanligt och jag såg inga täcken på rovdjur. Först antog jag att någon hade varit har och snott dom men då hade dom nog även tagit hönorna. Så hade historien slutat om det inte var för en dag nu i veckan då sonen på 2,5 år pekar genom bilfönstret och säger påfågel när vi kommer hem från dagis.
Jag vet att alla våra djur är väl instängda så det kan inte vara dom.
Och mycket riktigt borta i hörnet av tomten står en av våra tuppar fin och grann efter nästan 3 månaders från vara.

Det inger verkligen hopp att höra det. Roligt att den kom tillbaka, kanske din andra också kommer tillbaka med lite tur. Har det varit mycket snö och kallt där ni bor? Det är mest det jag är orolig för med min höna.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
jag minns ej vad det var för temp ute, det är nåra år sen, men snö var det så iaf minus grader.
Hur går det? Sett eller hört nått från fågeln??

Inte ett spår efter fågeln. Jag har satt upp lappar överallt. Vi bor efter en populär promenadväg och folk stannar och frågar hela tiden om jag hittat henne eller om de ska fortsätta spana under sina promenader. Så länge ingen hittat henne död tänker jag fortsätta hålla ögonen öppna.
Det är verkligen bra att få höra era erfarenheter av förrymda påfåglar på äventyr.

:)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Vi har haft snö sen början av november och kallt -17 i bland, har ingen aning vad han har ätit eller varit.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Fjädern

  • Inlägg: 15
    • Öland
Har haft påfåglar i 5 år snart, dom klarar sig bra ute bara dom hittar en vindskyddad plats att sova och vistas på, mina sover ute året runt och klarar sig bra, bara dom har tillgång till foder och tillräckligt breda sittpinnar eller en bräda att sova på så att dunen täcker hela fötterna. Mina har klarat minst 25- men då sitter dom gärna still inne i sitt vindskyddade skjul + att dom får extra energirik mat som jordnötter och solroskärnor. Vind, blåst och fukt är värre än kyla men dom klarar ofta mer än vad man tror
Fjädern

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Har haft påfåglar i 5 år snart, dom klarar sig bra ute bara dom hittar en vindskyddad plats att sova och vistas på, mina sover ute året runt och klarar sig bra, bara dom har tillgång till foder och tillräckligt breda sittpinnar eller en bräda att sova på så att dunen täcker hela fötterna. Mina har klarat minst 25- men då sitter dom gärna still inne i sitt vindskyddade skjul + att dom får extra energirik mat som jordnötter och solroskärnor. Vind, blåst och fukt är värre än kyla men dom klarar ofta mer än vad man tror

Ja, hoppet har jag kvar än. Hon är fortfarande borta och ingen har sett henne. Hon har bott inne med de andra fåglarna där det som kallast varit minus 4 i vinter (då det var minus 30 ute). Men dagen efter att hon försvann var det rejält blåsigt och mycket drivsnö. Dagen därpå var temperaturen nere i minus 25. Så jag har oroat mig att omställningen kommit för snabbt för henne. Men så länge ingen sett henne hoppas jag att hon lever och kommer tillbaka på ett eller annat sätt -kanske till våren om tuppen börjar skrika efter henne. Lägger ut foder ute utifall att hon kommer hem när jag är borta.
Men jag är väldigt tacksam för alla som delar med sig av sina erfarenheter om förflugna påfåglar, kyla och överlevnad :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
Nåt nytt?

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Nåt nytt?

Nej, tyvärr inte. Men för ett par veckor sen pratade min kompis med två tanter som sett en ovanligt stor tjäderhöna sittandes uppe i ett träd som står max 500 meter ifrån min gård. På deras beskrivning skulle det mycket väl kunna vara påfågeln, speciellt eftersom tjädrar inte heller verkar finnas i trakterna. Jag bor på en stor ö.. När min kompis frågade tanterna om det inte kunde vara en påfågelshöna skrattade de åt honom och sa -sånna finns det väl inte här! Jooo, det kan det faktiskt göra. Så han berättade historien om påfågeln för dem och de skulle hålla utkik efter fågeln.. Jag håller tummarna än.

Sen har jag pratat med jordbruksverket eftersom vi har förbud mot att ha fåglar ute pga Newcastlesjukan. Så skulle hönan dyka upp lär jag sätta henne i karantän och provta henne med tops i strupen och i kloaken och skicka in till SVA innan jag törs ha henne med de andra fåglarna..

Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser