Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arnica som te?  (läst 5097 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Arnica som te?
« skrivet: 10 jan-11 kl 10:31 »
Någon som har erfarenheter av Arnica som te?
Jag upptäckte att te på Arnica för mig lite  liknar den utrensning som en zonterapibehandling.  Efter en zonterapibehandling ung 4-6 får jag rejäl klåda och prickar på underbenen och akut 2-3 dygn.  Har aldrig stött på att Arnica har utrensande egenskaper.  Som salva, liniment, tinktur helt FENOMENALT vid stukningar, vrickningar för ligamenten.   

Vill poängtera att mina utrensningar  är relaterat till mig och kvicksilverförgiftning (inte amalgam ifh).  Har inte varit med om liknande utrensingar på patienter efter zonterapi. Men ger Arnika effekt på mig är det troligt att det även rensar vävnader på andra.

OBS att överdosering av Arnika kan ge förgiftningssymtom och har använts som abortivum.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Arnica som te?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-11 kl 11:17 »
Har googlat och Arnika rekommenderas definitivt ingenstans att ta invärtes som te.  När det gäller Arnikans läkande egenskaper för blodkärl, kolesterol osv hänvisar man istället generellt till Arnica i homeopatisk form.

Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 21:45 »
Hej!
Arnica montana är tämligen giftig. I Medicinal Plants of the World står det: "Internal use can cause abortion and even death. Internal and external application may cause severe allergic reactions. Avoid contact with eyes and open wounds."
Förmodligen ska man behandla växten lite försiktigt även i naturen eller trädgården.
MVH
Jan

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-11 kl 03:16 »
Jag har använt hästfibbla på olika sätt i runt 40 år (använt det som råvara). Mera sällan i kosmetiska preparat, mest i olika medicinska användningar. Visst innehåller det ett gift, eller rättare sagt fler ämnen som kan ge giftverkan, men då får man äta ganska mycket av plantorna för att det skall märkas något. Ingen har anmält skadeverkningar när jag har gett det till någon. Jag vet inget användningsområde för teeberedning. Förmodligen gör låga doser (vilken del av plantan förresten?) varken från eller till. Jag skulle rent teoretiskt kunna föreställa mig att det retar magslemhinnan, men i vilket sammanhang önskar man detta? Jag tror inte just teeberedning är något användningssätt som kan rekommenderas för Arnica.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare (1 dolda)
bränn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser