Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ledsen pga katt-trubbel  (läst 4628 gånger)

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
Ledsen pga katt-trubbel
« skrivet: 30 jun-06 kl 19:36 »
Vad har man egentligen för rättigheter, kan man undra, i det här fallet då en katt, kallad mördarkatten, smyger runt och ger sig på tamdjuren, fjäderfäna menar jag.

Nu är jag ledsen, och det ordentligt, inte bara jag har problem med kattfan, ursäkta uttrycket. Men det här är en elak kisse, visst katter är jägare, men det här är en grymling till katt. Grannen planterar in änder nästan varje år, och han har förlorat massor av dem totalt. Nu har han upptäckt vem boven är, men det finns nog andra skyldiga också såsom räv, nåja.

Tillbaka till katten, denne mördare har inte bara stulit änder hos grannen, utan även försökt få tag på dennes barns kaniner, (trots att de sitter i bur, och nattetid inomhus) och för några månader sedan smög odjuret på mina dvärgkochin då de njöt av friheten i fulla drag efter att ha varit inlåsta så länge, pga influensan.

Nu har tragedin slagit till, en av mina andungar har tagits, framför näsan på mig, och monstret har också försökt slita ut en kyckling genom gallret på den utebur denne, dess tio kullsyskon och deras mor gick i. Jag fann fjädrar en bit ifrån buren och en liten kycklingvinge en decimeter från buren. Ve och fasa! Hönan var hyperstressad och blodig, modiga lilla dam, hon har förtvivlat försökt hjälpa sin unge, blod även på buren såklart.

Märkligt nog så inte bara lever kycklingen, den mår bra också, den äter och dricker och hänger med sina syskon, "bara en aning slagsida i början oga ojämn vikt" Var ytterst nära att avliva den men såg att den verkade må bra ändå, så den fick en dags frist. Vingen slets av intill kroppen, turligt nog lämandes en skinnstump kvar, likt en tom strumpa, den har läkt ihop och den lille flaxar t.o.m med sin lilla halvcentimeters stump.

Så nu vågar jag knappt släppa ut mina befjädrade vänner, (jo sussexen och gässen förstås) och så kan jag inte ens ha djuren ute i småburar av skräck för att de ska stympas.

Både jag och grannen i fråga har talat om att katten måste bort, men vi vet varken om den är en vildkatt eller inte, men vild verkar den vara, den beter sig så.

Vad har man för rätt i sådana här fall? Har man rätt att skydda sina vänner hönsen och avliva kräket då det visar sig? Eller vad får man och får man inte göra?

Man blir ju helt förtvivlad, katten följer visserligen sin instinkt, men den här återkommer regelbundet och ofta vid samam ungefärliga tider, den är envis och beräknande. OK vad som helst kan drabba djuren då de är ute, men det här är lite väl tycker jag, om nu katten har en ägare, har denne några skyldigheter?
« Senast ändrad: 01 jul-06 kl 14:28 av Hönsmia »

Lena A

Re:Ledsen pga kattrubbel
« Svar #1 skrivet: 30 jun-06 kl 20:06 »
Först vill jag säga att jag är en stor kattvän och blir varm i själen när jag ser en katt.  :)

En granne till oss hade något liknande problem som du har för några år sedan. Katten strök omkring huset där mat fanns. Den gick inte att klappa eller ens komma i närheten av. Till slut, när katten tagit några kycklingar (inte höns, de är för stora) och grannen försäkrat sig om att katten inte hade något hem fångades den in den och avlivades.

Jag säger inte att du ska göra det här men du har uppenbarligen problem med katten och så här kan det ju inte fortsätta. Jag skulle höra mig för med grannar och verkligen se om katten har ett hem. Är det inte så kanske det är bäst för alla att den avlivas. Det ska inte bli så att du blir katthatare.

Det här är ett ämne man kan diskutera mycket. Ovan är en del av mina tankar.

Vår katt låter hönsen vara ifred. Kaninen vill han bara leka med. Vi har kycklingar som nu är 4 veckor gamla men jag vågar inte låta dem vara ute samtidigt med katten. Katten verkar vara litet väl intresserad av kycklingarna.

Hoppas du får fler svar.
« Senast ändrad: 30 jun-06 kl 20:08 av Lena A »

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #2 skrivet: 30 jun-06 kl 20:11 »
tack Lena för svaret

har hört mig för lite om någon känner till den, och eventuellt kan den höra till en kvinna som har en massa katter, men hon har ingen koll på dem och de ränner runt som de vill, men ingen vet om det verkligen är hennes, antar att de gissar på det pga hennes katthållning.

Men visst blir man sorgsen, jag avskyr egentligen inte katter, men klart man blir upprörd på odjuret, har haft egen katt en gång i tiden, min fina lilla Albin. Är ledsen för mina höns skull med, men vill inte som sagt riskera deras liv och hälsa.

Tack igen Lena

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #3 skrivet: 30 jun-06 kl 21:46 »
Om du kan fånga in så sätt på den ett halsband med ditt namn och telefonnummer. Då kanske ägaren (om den har någon) hör av sig.
Annars kan du kanske sätta upp lappar i afääre och sånt.
Man får inte avliva en katt som har en ägare utan du måste vara säker på att den är hemlös.

Barbro

« Svar #4 skrivet: 30 jun-06 kl 21:55 »
Även om det svider så är man ju tvungen att acceptera att räv, hök m.fl är ute efter ens höns.Men en strykarkatt som återkommande tar livet av ens husdjur måste man väl få göra av med. Hade det varit en hund hade det aldrig accepterats, om någon äger katten måste den ta ansvar för att se till att det inte fortsätter, om den är ägarlös är det väl ingen som misstycker. Det finns ju organisationer som tar hand om herrelösa katter, om de finns nån i din närhet kanske du kan höra med dem? De borde ju har erfarenhet av liknande.
Finns det inte någon  kommunal inrättning som heter "viltvårdare" eller liknande. I alla fall finns det någon på kommunen som rycker ut när det blir för mycket vildkatter i närheten av bebyggelse., där kanske  du kan få hjälp.
Jag tycker mycket om katter, har tre som inte rör hönsen ( men jag skulle inte lämna dem med kycklingarna)
Barbro

Susanne

« Svar #5 skrivet: 30 jun-06 kl 23:00 »
Vad gäller att avliva katten är jag inte säker på vad som gäller, förutom att katter utan ägare får avlivas. Men en hund som attackerar ens djur får man döda om den inte går att fångas in. Kanske samma gäller för katter, vare sig den har en ägare eller inte? Men det måste du kolla upp isåfall.

Jag gillar också katter, men hade inte accepterat om grannens katt kom över och försåg sig med mina kycklingar och ällingar.  >:(Bara för att det är katter tror många att de får löpa vind för våg och bete sig hur som helst men så är det INTE.

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
(Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter).

Jag har också katt, och hon rör varken kycklingar eller ällingar, inte ens veckogamla som precis har börjat vistas utomhus. Hon vet vilka fåglar som tillhör gården och inte är lovligt jaktbyte. Idag satt hon brevid ankmor och fyra ällingar på stranden och blickade ut över älven.  :)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 30 jun-06 kl 23:35 »
Det är jättesynd om er - och om katten.
Försök låna en "fälla" (där den inte gör sig illa) och fånga in katten, om det inte går på annat sätt. Vänd dig sedan till ett katthem. De tar emot hemlösa stackare.
Bättre det än att den ska ta era djur hela tiden för att få föda. Den lider ju naturligtvis själv och inte minst på vintern.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #7 skrivet: 01 jul-06 kl 10:36 »
Tack för alla svar

Hemlös eller inte det är frågan, men den är då minst halvvild och skygg - och det rejält, den drar så fort en människa visar sig. Har nu satt i system att jaga (fast jaga behöver man ju inte, som sagt, räcker med att röra sig mot den ett par steg) bort den så fort jag ser den, om jag ser den. Nu den är en duktig smygare och oftast ser man den inte fast den är här någonstans, men man vet att den är nära, hönsen talar tydligt om det....Och kollar man då noga, så kan man då få en skymt av den. Eller dess gula ögon..
   Visst är det synd om den med, den har redan överlevt minst en vinter ute, om den är hemlös, grannen har haft den under sitt uthus, som att den bor där ibland, eller ofta. Och där ifrån utgår den på sina kaninsmygningar..
   Jo ska prova ringa kommunen, grannen är jägare och har haft fällor, men ingen av oss vill göra något man kanske inte får. Även om vi båda är mycket angelägna av att få bort katten.

Lena A

Re:Ledsen pga katt-trubbel
« Svar #8 skrivet: 01 jul-06 kl 15:01 »
Jag vet inte var du bor, men jag tror det finns ett katthem i Nässjö. Annars kanske du kan kontakta KattKommando Syd (www.kks.nu).

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 02 jul-06 kl 09:30 »
Men en hund som attackerar ens djur får man döda om den inte går att fångas in.

Bara om den är känd för att tidigare ha dödat tamdjur inte annars !

2§ Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde.
3§ "Anträffas en hund som avses i 2 § lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren. Den som sålunda dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten."
« Senast ändrad: 02 jul-06 kl 09:49 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #10 skrivet: 03 jul-06 kl 23:28 »
Efter incidenten med kycklingen som förlorade en vinge så har jag varken sett eller hört något av katten, så nu börjar jag våga ta ut djuren igen, försiktigt och vaksamt, har flera utegårdar på rad som flockarna får turas om att sprätta runt i. Nu får även ankungarna komma ut, under bevakning såklart. Men man är ju ständigt ängslig, och så fort något djur blir högljutt så störtar man dit och kollar upp det hela, man kan inte slappna av alls känns det som,

och visst, att andra rovdjur tar sitt, det händer ofta, ännu inte här, men nu som sagt rör det sig om en särskilt listig och fräck katt som siktat in sig på oss. Hemskt.

Tack så jättemycket för alla svar.
« Senast ändrad: 03 jul-06 kl 23:29 av Hönsmia »

Kerstin Linnea

« Svar #11 skrivet: 04 jul-06 kl 00:15 »
Det finns katter som har ett rubbat beteende och en katt som
systematiskt dödar tamdjur ska bort...Det går att kontakta polisen och höra vad man ska göra och att fånga in en vuxen vildkatt är nog lättare sagt än gjort.. ;)
Det brukar även vara näst intill omöjligt att omplacera en osocial och rädd katt som levt som vild...Jag har försökt med två ungar och dom var helt galna "utan förbättring" så dom fick jag tyvärr
ta bort... :-\Det snällaste mot katten är nästan en kula så slipper den skyfflas runt och  stressas om den ändå kommer att avlivas.....

Neta

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jul-06 kl 08:37 »
Hoppas problemet löst sig. Annars är det kommunens miljö- och hälsovårdsförvaltning du ska kontakta! Om det är någon som har så många kattor att det inte fungerar på ett för katterna bra sätt så är det inspektör från miljö- och hälsa som ska se till att åtgärder vidtas. Det går alltid att prata med en miljö- och hälsovårdsinspektör som kan råda - hjälpa.

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #13 skrivet: 04 jul-06 kl 23:51 »
Om jag inte minns fel så måste man som ägare öronmärka sina katter. Om dom inte är märkta så räknas dom mao som herrelösa och kan då avlivas om man anser att det är nödvändigt....
Rätta mig om jag har fel..

Insanity

« Svar #14 skrivet: 05 jul-06 kl 09:56 »
Mia, får du tag på katten kontakta djurens vänner i Växjö, dom kan säkert hjälpa.

www.djurensvanner.com

Du får ringa dom, då dom är slöa vid mailkontakt.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Susanne

« Svar #15 skrivet: 05 jul-06 kl 21:35 »
Om jag inte minns fel så måste man som ägare öronmärka sina katter. Om dom inte är märkta så räknas dom mao som herrelösa och kan då avlivas om man anser att det är nödvändigt....
Rätta mig om jag har fel..

Det går lika bra med ett chips istället för öronmärkning när man id-märker katten. Det är alltså inte fritt fram att räkna en katt som herrelös bara för att den saknar öronmärkning. Den kan ju lika gärna vara chippad! .

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #16 skrivet: 05 jul-06 kl 22:25 »
Katten är ännu inte infångad, har heller inte sett till den på några dagar nu, men har svårt att tro att den är annat än vild så skygg som den visat sig vara. Vi brukar se den regelbundet så det är skumt att den inte synts till nu på ett tag. Nåja inte slappnar jag av för det, nånstans gömmer den sig nog.

Tack så jättemycket för alla svar, det har hjälpt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 3 användare
carlie2, Mårten Falk, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser