Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsnybörjare - bygga en flock  (läst 5879 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Hönsnybörjare - bygga en flock
« skrivet: 08 jan-11 kl 21:14 »
Till våren (dvs maj) kommer jag ha färdigställt "lagårn" för hönshållning! Det är så perfekt, det är en gammal hundgård som varit i den delen så det finns redan en luftsluss ut där jag ska bygga utegården.

Men iaf....

Vad ska jag ha för höns? Vars får jag tag på dom? Det verkar inte finns så gott om höns häruppe, man kan väl göra som med kaninerna och frakta upp dom med någon kanske?

Vilka raser?

Jag vill ha: Trevliga, mysiga, köldhärdiga, hyfsat problemfria bra "nybörjarhöns". Får gärna vara några olika som lägger lite olika roliga ägg. Någon som är bra på att ruva som kan få fram kycklingar =). Hur många ska man ha?

Passar alla raser ihop eller är det vissa som lätt blir mobbade?

Vad kostar vuxna höns?

När börjar dom värpa?

Ge mig nybörjarråd =)!
//Lina

Wolftiger

SV: Hönsnybörjare - bygga en flock
« Svar #1 skrivet: 08 jan-11 kl 21:32 »
Det finns massor att läsa om detta på http://www.kackel.se/ och andra ställen.
Efter vad du frågar efter så tycker jag hedemorahönan verkar vara som klippt och skuren för dig!
Värper gör de så fort det blivit 4-5 månader. Försök köpa 3-4 hönor och en tupp så har du snart byggt upp en egen fin flock!
Var du kan få tag i dem vet
Billstavägen 9, 894 91 Själevad
0660-733 15
maria@kackel.se

Lycka till!

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-11 kl 21:38 »
Kul att du vill börja med höns!! Du kommer inte ångra ;D

Hur många du skall ha beror på hur stort hönshus du har, inte nödvändigtvis för att du skall ha så många som möjligt men fler höns`= håller värmne bättre.
Sen beror det ju på hur ånga ägg du vill ha, ska du behälla alla själva=? Sälja till nära och kära?
De flesta höns är relativt friska och enkla att hålla även för nybörjare.

Är det viktigt att det är rashäns= Kanske vill du vara med och bevara någon lantras? Eller vill du ha blandraser?
Kolla runt lite och se vilken hönsras du tycker passar dig.
Det finns häns som lägger alltifrån kritvita till mörkt bruna ägg. Det finns även blå/gröna ägg.

Det finns säkert någon som har höns att sälja där du bor annars får du försöka få till någon form av transport.

De flesta raser går bra ihop, personligen har jag enbart haft problem med mobbning/hackning av mina vithättor då de andra inte kunde låta bli deras hätta.
Annars är det bra om hönsen är hyfsat lika i storlek tycker jag för att undvika tråkigheter med en jättestor tupp som brottar ner en liten höna.

Kolla runt och se vilka raser du tror kan passa dig. Det finns massor av olika raser att välja på.'
Lycka till!
My name is not Rihanna....

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #3 skrivet: 08 jan-11 kl 21:41 »
Lite blandrashöns är trevliga att börja me, det gjorde jag iaf. efter så blev det svarthöns och utökades me en massa andra raser:)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

The Game

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jan-11 kl 21:47 »
Hej du och va kul ..
Höns är det bästa som finns .Jag började med 6 bruna hönor och Alfred min tupp.2 dog första halvåret av Marek.Eftersom jag hade så stort hönshus så köpte jag 3 till av blandand kompott.2 st Brahmor tror jag Gittan och Maggan är och en Blomma som heter Mojje..
Huset byggdes ut ännu mera och jag köpte 10 till  av olika raser..
3 av dom dog i våras och jag var helt knäckt men så fick jag kycklingar..
Jag har blandat stora och små hönor och det funkar kanonbra..Har även ankorna ihop och det funkar dte med förutom Paul som tror han är en höna..Men det ska jag ändra på så fort jag byggt klart nya delen av hönshuset..(ännu större..)
Lycka till
mvh
Majsan

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 jan-11 kl 23:39 »
Hej och välkommen till hönsgänget! :)
Om du är mest intr av äggen så välj en blandgrupp tycker jag! Då kan du köpa några hönor ur en grupp som fungerar bra och en tupp från en annan grupp. Jag har valt tupp med gröna anlag för att så småningom få gröna ägg.
Kolla noga så att hönsen inte har löss eller kvalster!!  Får du väl in löss i hönshuset är de i stort sett omöjliga att bli av med.
Höns lägger normalt sina första ägg vid ca 6 mån ålder.
En vuxen höna av blandras kostar 50-100 kr/st men är ganska svåra att få tag i, lite beroende på var i landet du är, vilken tid på året och om du har turen med dig ;)
Lycka till!
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 11:19 av Sirpa »
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #6 skrivet: 09 jan-11 kl 00:04 »
hej igen.. eftersom du bor i norrbotten .... rekomenderar jag att du isolerar hönshuset väl..  för vi får ju svinkallt här... och man vill inte elda åt kråkorna.. hi hi..
annars välkommen till hönsgänget.. det är underbart roligt att ha höns.. tycker höns kan vara elaka när nykommlingar kommer.. men om man köper kycklingar eller vuxenflock som känner varann så syns inga elakheter till..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 jan-11 kl 00:27 »
Tyckte också det luktade hedemorahöns!

Måla äggen kan man ju göra till påsk om man vill ha några gröna  ;D
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 09 jan-11 kl 00:34 »
Ja hedemora verkar fiiina <3

Men hur får jag tag i dom? Måste jag köpa mig en kläckare och beställa ägg? Eller finns det nån som säljer vuxna?

Googlandet leder ingen vart...
//Lina

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 09 jan-11 kl 02:11 »
Enklast att skaffa höns är att köpa ägg.
Men tyvärr så är det oftast lite si och så med raserna.
Folk säljer vad som helst under vilket namn som helst.

Så oftast verkar man bli lurad.
Men även blandrashönor värper ägg. ;)
Tänk på att du får massa tuppar om du kläcker själv som du måste göra dig av med på ett eller annat sätt.

Att köpa vuxna hönor är svårt då dom oftast är dyra och säljs blixtsnabbt.

Alternativet är då att köpa kycklingar men dom kan man inte skicka idag på ett bra sätt.
Så då får du oftast välja någon ras som hönsägarna runt omkring har.
Vilket oftast är tråkigt. ;D
Även här får du massa tuppar.

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 jan-11 kl 02:33 »
Ja hedemora verkar fiiina <3

Men hur får jag tag i dom? Måste jag köpa mig en kläckare och beställa ägg? Eller finns det nån som säljer vuxna?

Googlandet leder ingen vart...

Om du vill ha hedemorahöns med genbanksintyg på härstamning och rasrenhet kan du gå genom Svenska Lanthönsklubben. www.kackel.se tex genom att maila maria@kackel.se precis som Wolftiger har skrivit i denna tråden.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 09 jan-11 kl 03:35 »
Vill man köpa vuxna hönor är det störst chans på hösten, när kycklingarna blivit unghöns och folk minskar ned på flockarna inför vintern. Men även om man köper vuxna djur kan man ju bli lurad på rasen (om man nu tycker den är viktig)och även finns det folk som tycker att det är roligt att pracka på nybörjare ungtuppar och kalla dem för hönor...detta gäller nog främst omman köper djur från litet större uppfödare, får man komma hem till någon som har ett litet hönshus ochhönorna har namn tror jag risken är betydligt mindre! Men jag skulle ändå försöka börja med vuxna djur om jag var du, att ta hand om kycklingar från början är ganska jobbigt.
Har själv Hedemora och det har jag aldrig ångrat, det är ROLIGT att ha höns! Lycka till!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 09 jan-11 kl 09:41 »

Kolla noga så att hönsen inte har löss eller kvalster!! . Får du väl in löss i hönshuset är de i stort sett omöjliga att bli av med.

Vill bara förtydliga att löss är relativt lätt att bli av med men röda hönskvalster är svårt som attan!

Ohyra kan man alltid få in i en hönsflock  :-\ Det kommer med bla småfåglar så det handlar om att ha koll  på sina djur även när flocken väl är etablerad.
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 11:20 av Sirpa »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #13 skrivet: 09 jan-11 kl 17:00 »
välkommen till livet med höns
kollade in hedemora och hitta denna sidan vilka färger wow blev sugen på en ras till så snygga

http://www.hedemorahons.se/farger.htm
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 09 jan-11 kl 17:09 »
jag såg att du bor i Kiruna.
Som nån annan sa isolera väl.
Sen tycker jag att du kan googla på hönraser o kika på bilder .
Jag älskar tex silkeshöns för att dom är såå fluffiga och sociala .
Sen är mina Paduander dom knäppaste oo roligaset höns jag någonsin haft S*

Vill du ha vackra höns i ovanliga färger o mönster eller vill du ´ha tex blåa ägg .
Fnura lite på det .
När jag skaffade min första flock så köpte jag en höna av varje sort då jagville veta vem som la vilket ägg .
Sök under uppfödartråden o kolla om nån bor nära dej .
Annars kolla med folk du känner om dom ska åka runt i sverge o hälsa på nån tex då kan ju en höna få lifft .
Eller köp två vuxna höns som är kända för sin ruvvillighet o beställ avelsägg till dom.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Idalun

• Småland
« Svar #15 skrivet: 09 jan-11 kl 17:38 »
Tips från en nybörjare till en annan!  ;) (Skaffade mina höns i oktober 2010.)

Man kan hitta mycket bra information på internet, men jag upplevde att informationen blev ganska rörig. Jag läste något här, något där och när jag sedan skulle läsa mer så hittade jag inte tillbaka till rätt sida.  ::)
Mitt sätt blev istället att gå till ett "hederligt" bibliotek och först låna böcker. Sen läste jag mycket & många böcker från pärm till pärm. Under tiden hittade jag hit till Alternativ.nu och här fick jag sen svar på många av mina frågor & funderingar. Här är det dessutom fantastiskt bra strukturerat! Att bara sitta & läsa gamla trådar om reden, sittpinnar och olika raser hjälpte mig massor! De flesta nybörjarfunderingar finns redan där. Det gäller "bara" att ha tid & ork att leta. Annars skapar man en ny tråd!  ;)
Det här forumet är verkligen till stor hjälp när man är nybörjare!  :-*

Jag började med att skaffa mig höns av rasen brahma. Det var av 3 anledningar: de lägger rellativt stora ägg, är lugna & så har de fjädrar på fötterna. ;D

Lycka till & välkommen!   :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 09 jan-11 kl 17:46 »
Jag kommer att bo i Siknäs (kalix). Kiruna är vidrigt kallt, det blir ju inte ens sommar här, blä.

Men ja, isolering kommer behövas.
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 09 jan-11 kl 19:22 »
En sak som kan vara bra att tänka på i val av ras .
Tuppar med mkt kam o slör förfryser sej lättare än dom utan .Lite bilder på sånna raser jag hittade på nätet.
Paduan:

Silkes:

Holändsk vithätta:

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser