Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska vi göra med harskinnet?  (läst 4380 gånger)

flax

• Halland
Hur ska vi göra med harskinnet?
« skrivet: 08 jan-11 kl 20:51 »
Min man är nybliven jägare och kom hem med en hare för nån vecka sen. Den tänkte vi göra gryta på, men har ni några tips på hur/vad man kan göra med skinnet?
Trist att bara slänga tycker jag.....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Körven

• Värmland
SV: Hur ska vi göra med harskinnet?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-11 kl 11:38 »
Ett skinn blir ingen hare ???  Harskinn  är väldigt tunnt och svårgarvat,det som man andvänt harskinn till är att kanta annat skinn med.Men du kan ju prova och garva skinnet,bara för att prova hur det är.Tyvärr så är det mer jobb än vad många tror så dom brukar kroknar efter ett tag.
Jag såg en mycket underbar fäll gjord av vita harskinn,man hade gjort som smala rör av skinnen,och sedan flätat tätt samman till en fäll.Det hade nog gått åt massor av skinntill fällen,men du kan ju börja.Ett skinn är början till fällen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #2 skrivet: 09 jan-11 kl 11:47 »
Det finns en serie på teve som heter det goda livet. De hade en hel del roliga och användbara tips för vildkanin. Kanske vore något? Synd att svt play inte visar allt. 5 jan program del 4 av 7

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jan-11 kl 21:32 »
harskinnet lägger du som tak på mårdfällan...superbra för att locka mården i fällan ;)
Fjäderfän och kaniner

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 09 jan-11 kl 21:40 »
Ett skinn blir ingen hare ???  Harskinn  är väldigt tunnt och svårgarvat,det som man andvänt harskinn till är att kanta annat skinn med.Men du kan ju prova och garva skinnet,bara för att prova hur det är.Tyvärr så är det mer jobb än vad många tror så dom brukar kroknar efter ett tag.
Jag såg en mycket underbar fäll gjord av vita harskinn,man hade gjort som smala rör av skinnen,och sedan flätat tätt samman till en fäll.Det hade nog gått åt massor av skinntill fällen,men du kan ju börja.Ett skinn är början till fällen.

Förlåt en dum fråga, men hur garvar man skinnet? :-[
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 09 jan-11 kl 21:50 »
först saltar man det och sen när man har tid tar man bort att kött och slamsor skrapar det väl och efter det så smörjer man in det, vad jag förstår så finns det massa olika man kan använda.........varför skriver jag som aldrig gjort det själv utan bara läst hur man gör  o:)

Salta skinnet ordentligt på köttsidan tills du vet hur du ska göra  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Körven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 11:35 »
Rensa bort fett och blod och annat smuts så skinnet blir rent.Enklaste garvningen är med alun och salt.Man tar en liter ljummet vatten och 25 gram salt och 50 gram alunpulver och rör om,behöver du mer så är det bara att öka på 2 liter vatten och 50 gram salt 100 gram alun osv.Lägg i skinnet ett dygn,sedan så drar man bort den yttersta hinnan,börja alltid vid svansen och drag av hinnan framåt.Om du börjar vid huvudet så drar du hål i skinnet,man kan andvända en slö kniv och skrapa försiktigt.
Alun finns eller fanns på apoteket.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser