Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har hänt med "peggy"???Ford scorpio  (läst 3545 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Vad har hänt med "peggy"???Ford scorpio
« skrivet: 05 jan-11 kl 22:29 »
Har en ford scorpio -92 som uppför sig minst sagt knepigt ???
Det började med att motor värmaren la av en dag, ett par veckor senare dog fläkten i kupen? Ytterligare nån dag senare började lysena tändas av sig själv när bilen stod parkerad?? Och till slut börjar bilen "prata" när man passerar??? Är ju iof trevligt med lite småpratande ute på gården, men nog skulle jag vilja ha tillbaka den gamla "peggy", den som tar en dit man vill, en man kan lita på ::) Någon som vet vad detta beror på? Tacksam för alla möjliga tips och ideer :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vad har hänt med "peggy"???Ford scorpio
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 22:39 »
Den håller sakta men säkert på att förvandlas till "Christine"? ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 22:39 »
När du pratar om motorvärmare, är det en bensinvärmare (Webasto eller liknande) ?
Har bilen något larm som är monterat i efterhand?
Vad är det för lyse som tänds? Enbart hel- eller halvljus, eller tänds även parkering, baklyse, instrumentbelysning, skyltlyktor mm?

På modernare Ford där elcentralen är uppbyggd med kretskort är det mycket vanligt med mystiska elfel pga lödningar som har spruckit upp. Men jag har för mig att den lösningen inte kom förrän omkring 1995 på Scorpio.

För att undvika brand föreslår jag att du tills vidare lyfter av en batterikabelsko när bilen står utan direkt tillsyn.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 23:01 »
Måste vara en väldigt gullig "Christine<<" i så fall ;)
Skämt å sido! Det är ingen bensinvärmare! Hur det är med larm vet jag  inte ??? Har endast haft henne en kortare tid och inte hunnit bekanta mig riktigt med henne ännu. Men de lysen som tänds är halvljus samt backljus. Inget på instrumentpanelen. Och JA, jag har plockat av en kabel, eftersom batteriet laddades ur på några minuter annars.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 23:06 »
när lyset tänds av sig själv och inte går att släcka på en volvo 245 så är det oftast kortslutning i släpvagnskontakten..så har du drag så kolla på kontaktstycket det kan ju va så på fordar me...  kolla samtliga säkringar...det kan ju va en säkring som pajat som går till fläkten... Hur låter bilen när den pratar?och i vikken ände?
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 23:21 »
Jordfel!

Kawachi

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 23:33 »
"Pratandet" är tutan som låter väldigt svagt, lite försynt så där...ljudet har kommit under ifrån bilen och det tog en stund innan jag kopplade vad det var som lät ::) Drag finns, får kolla i dagsljus imorgon! Säkringarna verkar enligt svärsonen vara ok.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 06 jan-11 kl 07:38 »
Många Scorpio har nån slags fabriksmonterat primitivt larm med en extra tuta som sitter långt bak i motorrummet, är det den eller den "ordinarie" tutan som låter svagt?

Om det är elektrisk motorvärmare som har lagt av, så har nog det felet inte med de andra att göra.

Att halvljus OCH backstrålkastare lyser svagt verkar märkligt, de borde inte ha med varandra att göra.
Kan du märka onormal värmeutveckling någonstans (t ex i ljusomkopplaren, tändningslåset eller något av reläerna i elcentralen i motorrummet)? Jag har för mig att reläerna är uppmärkta på insidan av locket till elcentralen, om det finns några reläer som har med halvljus att göra så prova att ta ut dem ett efter ett för att se om lyset slocknar när det har tänt sig självt. Om bilen har säkringar för halvljuset (i så fall separat för höger och vänster), se efter vad som händer när du tar ut en i taget av dem.

En möjlighet skulle kunna vara kortslutningar i glödtrådsvakten (elektronikenhet som sitter till vänster innanför instrumentbrädan och har till uppgift att tända en varningslampa om någon glödlampa har gått sönder). Om släpvagnskontakten är felkopplad (dvs ansluten direkt vid baklyktorna istället för vid säkringarna eller i det förberedda kontaktdon som finns) så är det vanligt att glödtrådsvakten bränns sönder när man drar en släpvagn med många positionsljus etc som drar ström. Bilverkstäder brukar veta att man måste tänka på glödtrådsvakten när man kopplar in släpvagnskontakt på en Volvo, men har ofta inte en aning om att samma sak gäller även för många bilar av andra märken från mitten av 80-talet och framåt.

Finns det många spår av skumma hemdragna elinstallationer i bilen?

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jan-11 kl 13:32 »
Man kan ju ta en multimeter ställa in den på högsta Amp-området,koppla in mellan en batterikabelso och batteriet,sedan dra säkring efter säkring tills det lugnar ner sig(då finns felet i den säkrinsgruppen,bara kolla vad som är anslutet där),ska väl få ett resultat på ca 40-50 milliampere när det lugnat sig.

PoppeOsd

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 19 mar-11 kl 11:30 »
Man kunde även fara in på verkstan med den ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 4 användare (1 dolda)
addebadde, Galaxie, Emil Söderberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser