Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frigående kycklingar!?!  (läst 3428 gånger)

LEK

Frigående kycklingar!?!
« skrivet: 29 jun-06 kl 18:42 »
Hej!
Undrar bara hur gamla kycklingar bör vara innan de kan följa med övriga flocken ut i det fria (trädgården)!?!
Hur gör ni andra?

lantrasuppfödare

• Gäst
Re:Frigående kycklingar!?!
« Svar #1 skrivet: 29 jun-06 kl 19:45 »
Hej!
Om de har sin hönsmor följer de henne, men att de är lättfångade som byte om de är pyttesmå såklart.

Men det beror annars på hur kycklingarna fungerar med flocken, alltså följer de med de andra o så...?

Jag antar av frågan att du kanske har kläckt själv? så kanske du ska vänta tills de är lite större hm hm ca 8 veckor då de är lite självständiga.

Lycka till hur du än gör.... :)

LEK

« Svar #2 skrivet: 30 jun-06 kl 08:31 »
Hej o tack :)
Mina två kycklingar är en vecka gamla och har en hönsmamma. Som läget är nu är de ju så små, jag är rädd att en skata eller kråka tar dem eller så. Det är ju svårt att veta innan hur duktig försvarare mamman är eller om tuppen tycker att de är värda besväret med att försvara. Anledningen till att jag funderar överhuvud taget på om att släppa ut dem eller NÄR jag kan släppa ut dem är ju den stackars mamman. Hon springer mot dörren varje gång för att försöka komma ut till friheten och det gröna gräset hon är van vid. Och alltid blir hon motad av mig :-\

Lena A

« Svar #3 skrivet: 30 jun-06 kl 08:40 »
Jag släppte ut mina kycklingar och mamma en kort stund när de var 2 veckor gamla. Resten av flocken verkade inte bry sig om dem. Tuppen gick omkring och verkade stolt.

Nu är de 4 veckor gamla och jag tänker släppa in dem i hönshuset idag. De är tillräckligt stora för att klara sig och dessutom verkar mamman vilja vara mer i övriga flocken än tidigare.

Anledningen till att jag inte vill släppa ut dem helt är .... katten  ;), som verkar otroligt intresserad av kycklingarna. Jag släpper ut kycklingarna när katten är inne :). Man får ju passa på!

Nu får alla vara i utegården ett tag tills kycklingarna blir tillräckligt stora så jag vågar släppa ut dem i stora gröngräset. Vi får se hur stora de är när de är 6 veckor gamla.
« Senast ändrad: 30 jun-06 kl 08:41 av Lena A »

Tedarix

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 jun-06 kl 10:57 »
Jag har mina kycklinghönor i hönshuset tillsammans med dom andra hönsen med möjlighet att gå ut redan från början men jag har placerat hönsluckan ca 30 cm upp från golvet så kycklingarna inte kan gå ut hur som helst. När dom har vuxit tillräckligt mycket för att flyga upp till luckan och följa med hönan så är dom lagom stora för att gå ut och det brukar ta ca tre veckor (när jag märker att några av kycklingarna klarar av att flyga upp så sätter jag tillbaka "trappan" som jag tog bort när kycklingarna kläcktes så att alla kan följa med). Innan kycklingarna kan komma upp till luckan och följa med så går ju hönan in till dom igen.
Jag har hönsgård med nättak närmast hönshuset som hönsen måste gå igenom innan dom kan komma ut i det fria och är det en duktig höna så går hon inte så långt ut från huset vilket gör att dom är lite skyddade ytterligare några veckor. När sen hönan tycker att det är dags så går dom fritt ute i trädgården som alla andra.
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Susanne

« Svar #5 skrivet: 30 jun-06 kl 23:12 »
Mina kycklingar går ut när hönsmammorna tar med dem ut och det sker när de är mellan en och två veckor gamla om kycklingarna kläcks under sommaren. Vi har ett kråkpar med ungar som skulle kunna vara hugade spekulanter på så små läckerbitar, men de har inte ens försökt att bryta sig genom den effektiva skyddsbarriären av arga hönsmammor.

Jag har däremot inte släppt ut ankmor med ällingar utan övervakning från mig förrän de blivit två veckor gamla. Ena parten i kråkparet tittade lite lystet på dem så jag vågade inte chansa, men nu har de blivit så pass stora att kråkparet inte längre tittar suget på dem så nu simmar ällingarna fritt.  :)

Hur du gör beror nog på hur det ser ut hos dig, vad som finns för djur som kan tänkas ta dina kycklingar, vilket intresse de visar för att ta dem, och hur intensivt hönsmammorna försvarar dem.  

Lena A

« Svar #6 skrivet: 01 jul-06 kl 14:45 »
Idag på kycklingarnas 4 veckorsdag lyfte jag in dem tillsammans med mamman till hönshuset från kycklingburen. Det gick bara bra. De andra hönsen (de som inte luftruvar) var i utegården och luckan ut var stängd. Jag hade gjort i ordning ett hörn till dem, lagt tegelstenar på golvet och ovanpå satt vatten och mat till den lilla familjen. Mamman känner ju igen sig men kycklingarna anpassade sig fort. Efter någon timme öppnade jag hönsluckan till utegården och det var kul att se mamman gå nerför rampen med sina små.  :D.

Nu är alla i utegården, de andra hönsen accepterar de små men mamman är väldigt noga med att hönsen inte kommer för nära.

Skönt att det fungerat, tycker jag. Jag kommer att öppna dörren till "den stora världen" en stund ikväll, när katten är inne, så får alla krafsa omkring i gräset ett tag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 6 användare (1 dolda)
Galaxie, Karlsdotter, Stengrim, Nina W, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser