Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninrecept?????  (läst 8596 gånger)

ripper

• Västergötland
kaninrecept?????
« skrivet: 03 jan-11 kl 19:24 »
E det någon vänlig själ som kan dela med sig av sina kaninrecept????  ::) ;D
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: kaninrecept?????
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 20:05 »
kanin-thaigryta... hetta upp olja i en gryta..släng i kaninbitar valfri storlek med eller utan ben.. bryn på ytan..tillsätt röd chili curry pasta ca 1-2tsk..  sen en burk kokosmjölk eller 5dlgrädde.. koka ca en timme.. tillför mer vätska om det behövs..vatten..mjölk eller grädde.. lägg i grönsaker om så önskas..typ morötter. servera med basmati eller jasminris till mums ;D..
Fjäderfän och kaniner

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 20:28 »
I senaste numret av Koharen (medlemstidningen för Gotlands och mellerudkaniner) finns det några recept.. hoppas det är okej att dela med sig ???
Kanin Navarra
1,5kg kanin
150g grisflott
sagt av 1 citron
1 msk mjöl
12 minilökar
0,25 l vitt vin
2 tomater
2-3 vitlöksklyftor
1 örtbunt (timjan, lagerblad, persilja)
500g fast potatis
salt och peppar
dela kaninen i mindre bitar och droppa citron över. Värm 100g av flottet i en gjutjärnskastrull. Strö över salt peppar och mjölet på alla sidor och bryn på alla sidor tills köttet¨blivit gyllenbrunt. Tillsätt de skalade lökarna, låt de få färg. Skålla tomaterna och tillsätt örterna och vinet. låt koka på mild värme i ca en timme.  Sätt ugnen på 225 grader. Skiva potatisen i ca 1cm tjocka skivor. Ta ur örterna lägg på potatisen, salta och peppra och lägg på resterande flott. ställ in grytan i ugnen i ca trettio minuter tills potatisen blivit mjuk. Servera

Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 20:39 »
ett till...
Kanin med plommon
1 kanin
4msk smör
0,25 l rödvin
1,25 l vatten
400g torkade plommon
salt och peppar
bryn kanindelarna i smöret, tillsättplommon vin och vatten. lägg på lock och låt koka i 40-45 minuter. såsen får en krämig koncistens utan att behöva redas.

stekt kanin i vin
1 kanin
250g  lök i bitar
1 vitlök (gärna färsk annars 4-6 klyftor
1 bunt persilja
0,5 l vitt vin
salt och grovmalen svartpeppar
dela kninen i sex delar, gnid in med salt och peppar. lägg köttet i en oljad ugnssäker form tillsammans med lök, vitlök och persilja. häll på vinet och ställ in i uppvärmd (225grader) ugn i ungefär en timme. smaka av med salt och peppar.
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

ripper

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-11 kl 06:46 »
ÅÅÅÅhhh! va roligt nu måste jag pröva!!!! Finns det mer recept där ute så pilla in det bara!!!!

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 jan-11 kl 11:12 »
Gjorde en mumsig och mustig kaningryta häromdan.

Fram och bakben av kanin, ca 800g
en bit kallrökt sidfläsk
4 lökar
6 morötter
1 bit rotselleri
10 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
Torkad chili efter smak
Timjan
Salt
Peppar

Skär fläsket, utan svål, i ganska grova strimlor.
Skär löken i klyftor.
Dela stora vitlöksklyftor, annars låt vara hela.
Skär selleri i 1-2 cm bitar.
Skär morötterna i lagom bitar.

Fräs fläsk och kanin i lite olja+smör på stark värme i en stor gryta.
När köttet fått fin färg runt om, plocka upp och lägg åt sidan så länge.

Släng i lök, vitlök, chili och selleri och fräs tills det får lite färg.

Lägg tillaks köttet och häll på tomatkross och vatten så att det täcker.

Låt småputtar ca 1 timme. Lägg i morotsbitarna när halva tiden återstår.

Om man vill kan man reda såsen med lite maizena eller grädde om man gillar det.

Servera med basmatiris, en klick Creme Fraiche och en råkostsallad.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 09 jan-11 kl 00:05 »
http://www.jamieoliver.com/recipes/search/rabbit

Sen ett eget recept, kaninpirog =)!
Jag gjorde pirogdeg. Sen gjorde jag en majs-svartabönor-kaninkött-paprika-tomat-krossadtomat-spiskummin-vitlök-lök blandning och fyllde den med. Yum yum! Viktigt dock att det är en ung kanin, blir jättesegt annars.
//Lina

GimmeShelter

• Got Shelter!
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 jan-11 kl 21:41 »
Forlåt mit danske ;-)

1 flaske Rødvin, sort peber, bacon, lauerbærblade, frisk rosmarin, salt og soya i en gryde.

Kanin i gryde.

Vente 24 timer.

Lav ragout på den marinerede kanin, inkl. marinaden... GUF!

Vi har ikke en chance - lad os gribe den!
Real Doom - Real Soon!
Vaya con Dao - y Gore-Tex!

ripper

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-11 kl 19:16 »
Helt otroligt vilka kunskaper det finns här på forumet. Tänk om man kunde spara ihop alla kaninrecept  till en bok el häfte!!!!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-11 kl 19:39 »
Helt otroligt vilka kunskaper det finns här på forumet. Tänk om man kunde spara ihop alla kaninrecept  till en bok el häfte!!!!

Tanken har slagit mig... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

gustos

« Svar #10 skrivet: 25 jan-11 kl 21:33 »
Då jag oftast slaktar/styckar så där en 5-6 stycken åt gången så blir det ju en del putskött över från styckningen som går i kvarnen.
Ett favorit recept med kaninfärs är:
Ca 4 hg färs
1 liten gul lök
1 ägg
1 msk senap
1,5 msk bostongurka, eller hackad inlagd
Salt & peppar

Blanda allt i en bunke, "jobba" smeten hårt så att den sätter sig.

Forma som biffar, stek och njut.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 25 jan-11 kl 22:15 »
Jag gjorde en annan variant på kaninfärsbiffar i helgen. Det ska egentligen vara fläsk med i färsen också, men jag hade inget hemma, så det fick duga med bara kanin, plus fett från en av dom slaktade kaninerna. Han var på tok för fet egentligen...  ::)

Jag skriver ingen mängd här, utan man får köra lite på känsla. ;) I orginalreceptet (som egentligen är till korv  ;D ) så ska det vara 2 dl vitt vin till totalt 2 kg färs (1600 g kanin och 400 g fläsk), men jag tog nog 2 dl till knappt ett kilo jag...  ;D

Skär kaninköttet i bitar och lägg i en bunke.
Hacka vitlöksklyftor och lägg med i bunken.
Smula ner rosmarin.
Häll på vitt vin och låt marinera några timmar i kylen.
Fräs charlottenlök och hackad champinjon i rejält med olivolja. Det ska inte ta färg, bara bli mjukt.
Krydda lök/svamp-blandningen med salt & peppar, timjan, chilipulver, cayenne och en liiiiiten gnutta curry. Låt svalna.
Mal det marinerade köttet och blanda sedan färsen med lök/svamp-blandningen
Stek biffar. ;)

Jag blandade i en äggula i smeten eftersom jag var lite rädd att den inte skulle hålla ihop när jag stekte biffarna, men jag vet inte om det egentligen behövs.

Det ska tydligen vara jättegott att blanda med lite lammkött när man gör kaninfärs. Det ska jag prova så fort jag får chansen. ;)

/Sara

gustos

« Svar #12 skrivet: 31 jan-11 kl 21:19 »
Känns som ett recept att testa till korvtillverkning fram igenom. Låter smaskigt. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 31 jan-11 kl 22:25 »
Detta är korvreceptet som jag tog inspirationen till färsbiffarna från. ;)

-------------------------------------------------------------------------------------

Chorizo de conejo

Filed Under: Recept on juli 29, 2009

* 1600 gr Kaninkött
* 400 gr Fläskkött, fett
* 2 dl Vitt vin
* 2 kvistar Rosmarin
* 200 gr Champinjoner
* 3 msk Scharlottenlök, finhackad
* 3 msk Olivolja
* 2 msk Salt
* 2 msk Timjan
* ¼ tsk Cayennepeppar, mald

Skär kaninköttet i bitar och lägg i en bunke. Häll över vinet och lägg i rosmarinkvistarna. Ställ i kylen ca 4 timmar att marinera. Tag därefter bort rosmarinkvistarna. Skiva scharlottenlök ich svamp fint. Fräs försiktigt i oljan utan att löken eller svampen tar färg och låt det därefter svalna. Mal allt kött samt lök och svamp, grovt (8 mm hålskiva). Blanda salt och kryddor med vinet och rör ner det i det malda köttet. Stoppa smeten i rakfjälster ca 32-36 mm Ø. Knyt av korvarna ca 6 cm långa. Håller ca 7 dygn i kyl och 3 månader i frysen. Stek eller grilla sakta och servera med spanska tillbehör.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

/Sara

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 03 feb-11 kl 11:55 »
Gjorde "kanin-i-vin" igår och det blev riktigt bra, inspirerat av klassiska tupp-i-vin men på eget sätt.

I en stor ugnsfast form, två kaninsadlar, massor av klyftad lök, champinjoner i "kvartar", stark kallrökt korv i slantar, rosmarin, några vitlöksklyftor, olja och smör, lite salt.

30 minuter i ugnen, 225grader, vänd runt ett par tre gånger så att allt får lite färg.

Häll på en halv flaska rött vin, lite buljong och en skvätt soja och in i ugnen igen, 175 grader, tills hälften av vätskan kokat bort.

Sila av skyn och koka upp den i en gryta med grädde och red med lite Maizena.

Serverade med kokt potatis.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 24 feb-11 kl 23:41 »
Har sprungit på ett till
så jag fyller på här :D

Indisk Kärlekskanin   4 Personer

Detta är en kaninrätt det skall "hetta till om" - den är smaksatt med curry, vitlök och cayennepeppar. På indiskt sätt har vi här kombinerat det med russin och äpplen. Prova, för du kan göra den precis så stark som du själv vill.

1 djupfryst kanin på ca 1,3 kg
2msk margarin
1 tsk salt
en aning cayennepeppar
2 gula lökar
1 grön paprika
3-4 vitlöksklyftor
2 tsk curry
3-4 dl buljong
1 dl russin
2 st äpplen utan skal
1 citron.

Tina kaninen så att den går att dela i bitar. Bryn delarna i en stekpanna. Lägg över dem i en gryta. Strö över saltet och en aning cayennepeppar.

Skiva lök och strimla paprika. Fräs även det i stekpannan, blanda sedan ner skivade vitlöksklyftor, strö över curry. Lägg över blandningen i en gryta. Späd med buljong och låt alltsammans sjuda i ca 30 min.

Tillsätt russin och äpplen i klyftor. Koka ytterligare i 20 - 30 min eller tills köttet känns mört. Smaka av och tillsätt mer kryddor om det behövs.
Garnera med citronskivor och servera med kokt ris eller kokta spiralmakaroner och tomatsallad.

Vreta kaningård tackar jag för receptet (fick det ifrån en kompis men det är därifrån det kommer)

SannaF

• -
« Svar #16 skrivet: 25 feb-11 kl 10:16 »
Jag har ingen aning om hur man gör men kanske kan ge lite inspiration  o:)
Jag blev bjuden nu i helgen på:

Baconlindad kaninfilét med klyftpotatis och sås MMMMMMMM!!  :P

samt

Kanin som dillkött MMMMMMMM!! :P

och

Köttfärslimpa med rotfruktsgratäng och potatisgratäng MMMMMMMMMMMMMMM!! :P

Jag kan säga att godare rätter har jag inte ätit - nånsin!
Härligt med aha-upplevelser!
Mot nya äventyr!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 25 feb-11 kl 11:43 »
Jag tar väl och delar med mig av mitt recept på kanin i dragonsås då... ;)

Koka uppstyckade kanindelar (hur mycket man vill göra beror ju på hur många man är och om man vill ha mer kött till sen. Urbenat går det utmärkt att frysa till sen och det är skitgott att ha kallt i tex sallad) i en gryta tillsammans med:

Färsk rosmarin (några kvistar)
Färsk vitlök (ett gäng klyftor som man bara halvkrossar lite så dom släpper ifrån sig så mycket smak som möjligt.)
Olivolja
Ekologisk kyckling- eller grönsaksbuljong
Vitt vin
Svartpeppar
Har man nån morot eller andra soppgrönsaker kan man slänga med det också.

Bryn först köttdelarna lätt i olivoljan i grytan. Lägg till rosmarin och vitlök, smula över en buljongtärning, krydda med färskmald svartpeppar, häll på vin och koka upp. Tillsätt vatten så att det täcker köttet.  Koka tills köttet börjar släppa från benen. Ta då upp delarna och plocka allt kött från benen, skär i lagom stora bitar och lägg åt sidan.

Dragonsåsen:
Grädde
Några slevar av vin-spadet som kaninen kokat i
Lite paprikapulver
En gnutta cayennepeppar
Lite söndersmulad oregano
En rejäl näve torkad dragon, söndersmulad
En skvätt soya (den vanliga, salta "mushroom soy", inte japansk kikkoman-soya)
En liten bit buljongtärning (smaka gärna av med denna på slutet. Ta lite mer om såsen känns lite "fattig". Buljong lyfter såsen nåt oerhört!)
Lite finmald vitpeppar
Maizena-redning (ljus)

Blanda ihop alla ingredienser till såsen och koka upp. Låt småputtra i ca 5 minuter och red sedan med maizenan. Det får inte bli alltför tjockt.
Lägg sedan ner kaninköttet i såsen och värm allt på svag värme några minuter så att köttet är helt genomvarmt igen. Ju längre det får puttra, desto tjockare blir såsen... ;)

Servera med ris och en rejäl grönsallad.

En vacker dag kanske jag sätter mig och skriver ner hur mycket det ska vara av alla ingredienser också... Själv höftar jag hej vilt!  ;D

/Sara

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 25 feb-11 kl 11:58 »
Det är re BÄSTA recepten Sara ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 25 feb-11 kl 11:59 »
Det är re BÄSTA recepten Sara ;D

Eller hur!  ;)

Det är dock lite knepigt att försöka beskriva för andra hur man ska göra...  ::)  :-*

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser