Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  falu rödfärgpigment....  (läst 2012 gånger)

tobben

• -
falu rödfärgpigment....
« skrivet: 28 jun-06 kl 20:13 »
Hej! Har tidigare kokat min egen røfærg før husmålning men har nu hørt att det inte går att få tag i rent falu rødfærgspigment længre från gruvan. E det någon som vet något bættre eller som kanske sitter på ett stort lager och vill bli av med lite? hælsningar från tobias

Skytten

• Skåne
Re:falu rödfärgpigment....
« Svar #1 skrivet: 02 jul-06 kl 20:30 »
Måhända de inte tar mer från gruvan, men det finns ett bamselager, så du kan nog komma åt att köpa.

Pigment importeras oxå, det är inte "äkta" men en analys visar att det är små skillnader.

Riktig falu-pigment finns i handeln.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

hasteus

« Svar #2 skrivet: 13 jul-06 kl 22:16 »
Inte hört något om detta men jag vet att man dragit in tillståndet för att använda namnet från alla tillverkare förutom en, dom själva misstänker jag.

Varför inte ringa dom och fråga?  Ibland är de enklaste metoderna bäst :-)

Falu Rödfärg
791 80 Falun
tel 023-78 23 25
fax 023-78 27 08

http://www.falurodfarg.com/

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 jul-06 kl 16:54 »
Den färg som görs av pigment från andra ställen än Falun, eller rent av är syntetiskt gjorda, och då ofta som biprodukt i en process, behöver absolut inte ha bara nackdelar. Den falufärg som tillverkas i Simrishamn av Liwells är inte "äkta" falu, men de ingående substanserna är de samma (med marginella viktsförskjutningar), förutom en komponent, som naturligt finns i Falu-pigmentet, nämligen bly. Bly har den fördelen att det håller svamp och andra mikrorganismer på mattan, men det är samtidigt inte speciellt miljövänligt.
Det är nog bara falu-rödfärg som tillåts ha bly i färgen, (blyvitt är förbjudet), och det upplyses (varnas) numera för det på förpackningen.
Jag har erfarenhet av båda färgerna, och märker ingen direkt skillnad, förutom att priset är ca dubbelt idag för "äkta falu".

« Senast ändrad: 25 jul-06 kl 13:49 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare (2 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser