Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vores drøm  (läst 73654 gånger)

andreah

• -
    • http://andreahejlskov.com
Vores drøm
« skrivet: 02 jan-11 kl 10:47 »
hejsa :-)

Vi tænker at finde et stort stykke land. På jorden skal der ligge en gård. Gården driver vi i fællesskab, selvforsyning.
Vi forestiller os 15-20 mennesker/familier. De bygger eller finder deres eget sted på jorden, bygger hvad de vil (uden el, med muldtoilet).
Bad, el, mad ect findes på gården.
Vi forestiller os et loyalt fællesskab- men ingen fanatisme, ideologi, spiritualitet eller lignende. Bare mennesker der vil leve mere simpelt.
Vi vil få nogle traditioner. Vi kan ikke undgå konflikt.
Vi vil være settelers. Pioneer. In the old land.

Lidt om os:
Vi er en familie på seks. To voksne, et par tvillinger (15), en dreng på 10, en baby.
Min mand er (professionel) musiker. Jeg er (professionel) forfatter.
- men vi kan også mange praktiske ting.
Det siger selv: vi er danskere.
Vi ønsker at emigrere, vi ønsker at starte forfra.
Folk på jorden må gøre lige hvad de vil: have deres egen virksomhed, alt hvad de har lyst til. Personligt har VI bare et brug for at "melde os ud af samfundet". Samfundet er blevet for stor en struktur. Vi vil noget mindre.

Vi forestiller os, at hver person/familie bidrager med 50.000 kroner.
For de penge kan vi købe meget land.

Hvad tænker I om dét?
Tænker om nogle måske kan hjælpe os med informationer eller kontakt til ligesindede?

Venlig hilsen
andrea
I write about our life in the wild woods of Värmland.
http://andreahejlskov.com

natthumle

• Norge
SV: Vores drøm
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 17:31 »
Hei Andrea!
Et enklere liv i naturen med selvforsyning, fellesskap..absolutt, settlers, da er jeg med!!!
Litt mer uklart hva feks. ingen ideologi eller spiritualitet skal bety, da jeg tror man som oftest har noen forestillinger om hva som er vakkert og bra som man bør være bevisst. 
Jeg blir også litt skeptisk når du skriver at dere vil "melde os ud af samfundet"! Hva mener du egentlig med det?
Vi er en sveitsisk-norsk familie med seks barn med mye av de samme ønsker. Vi har letet etter vårt sted i mange år, men har grodd fast i småstan. Vi drømmer fortsatt...Dyrke vår mat, bygge, skape, fri fra banklån og stress, mange mennesker som vil skape et godt liv på landsbygden som vi kan utvikle et samarbeid med. Ønsker at du skriver mer!
Uansett må dere ha lykke til!!
Arno

andreah

• -
« Svar #2 skrivet: 04 jan-11 kl 18:55 »
Tak for dit svar!

Det jeg mener med "ingen ideologi og politik og spiritualitet" er, at jeg SÅ ofte har oplevet at folk bliver fanatiske omkring deres PRINCIPPER fremfor omkring samværet og fællesskabet. Som moderne mennesker mener jeg, at vi ofte har en tendens til at fokusere mere på vores individuelle holdninger, meninger og behov- fremfor på det praktiske i et fællesskab. Jeg vil gerne leve på en måde hvor overlevelsen og fællesskabet kommer FØRST.

Omkring at melde sig ud af samfundet: jeg føler nogle gange jeg er med i the matrix. Jeg vil have et enklere liv. Det er for store strukturer og for mange uigennemskuelige systemer. Jeg føler mig nogengange fanget, nogle gange TVUNGET til at være en forbruger.
Alt det, vil jeg- vi- så gerne væk fra.

Jeg har skrevet lidt mere om hele ideen på vores blog:

http://indengaard.blogspot.com/

Jeg ved ikke om det er umuligt at få et community op at køre- måske skal vi bare starte for os selv, skabe noget fedt og på den måde tiltrække folk. I dunno. Det første og største problem bliver dog: PENGENE.
- og dét driver mig vanvittig.

Men ellers er jeg altså en glad og helt almindelig person ;-)

jensen

• Danmark
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 20:09 »
jeg har længe haft nogenlunde de samme ideer med at bygge enkelt og "primitivt"i sverige (jeg er også dansker), og være selvforsynende i alle aspekter.
jeg har kig på sverige af flere grunde: tæt på det gamle netværk og familie i DK, rimelige priser på jord og langt nemmere at få "lov" til at bygge anderledes. og jeg trives godt her, har en fritidshus her nu.
jeg har dog ikke umiddelbart tænkt tanken med et fællesskab før, men det er da absolut en mulighed så længe der er langt imellem husene og det ikke bliver for "helligt" på nogen måde som i også selv skriver.
jeg har selv kigget på nogle stykker jord/gamle gårde, men de har tit været for store til jeg selv kunne betale/overkomme det. jeg er selv især glad for de områder hvor der ikke er ændret ret meget de sidste 100 år. fx linderödsåsen hvor man kan finde næsten urørte stykker jord/skov siden der var landbrug der for 50-100 år siden, og der er stadig kun 120 km til Danmark.
Det er også meget vigtigt for mig med beliggenheden ,især mht. god landbrugsjord og ideele muligheder for at ligge hus, veldrænet jord og gerne lidt højt så man ikke får problemmer med vand  osv. .
det kunne jo også være en mulighed at der var en del skov med i købet således at man kunne udnytte dette til at bygge af .

Mvh

Christian

Christian

andreah

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jan-11 kl 20:26 »
Spændende :-)

For os er det ikke så vigtigt at stedet ligger i nærheden af kbh- vi vil gerne gå hele vejen... helt øde. Det kan vi tillade os dels fordi vi er freelancere, dels fordi vi faktisk godt kunne tænke os at UNDGÅ at arbejde: det ville være vigtigt at holde omkostningerne meget lave, leve af landet og den slags.
(nb: det er ikke fordi vi er dovne vi ikke gider arbejde- vi vil MEGET gerne arbejde, bare ikke meningsløst/bestillingarbejde for tredieperson)

Det er supervigtigt med skov dog, både for brænde og bygning, vand er også centralt (el og fiskeri) og helt klart, ja, lidt højde.

Vi har også kigget på rigtig mange steder, først og fremmest har vi kigget på noget med mange hektar land/natur.

Som sagt er det største problem lige nu penge- og så tankerne om hvordan man kunne løse det problem i fællesskab. For penge er noget af det værste mellem mennesker, penge er magt og penge gør tingene uklare. Drømmescenariet er, at vi havde 1 million købte et fedt sted og inviterede folk (som vi svinger med) til at komme og bo der sammen med os. Det skal ikke kost mere end maks 2-3000 pr md at bo sådan her- vi mener det med selvforsyning ret alvorligt.
Vi har talt både om at lave kooperativer og andelsforeninger men VUPTI- så er man bare tilbage i det samme bureaukrati som ville væk fra....

andreah

• -
« Svar #5 skrivet: 04 jan-11 kl 20:48 »
UPS! Og når jeg skriver "fællesskab" så er det IKKE fordi vi skal sidde lårene af hinanden! Absolut ikke. Man skal bo hver for sig, gerne med langt imellem. Jeg tror bare mennesket er født til ikke at være alene. Jeg tror vi er født til at være sammen i flok. Såeh....

jensen

• Danmark
« Svar #6 skrivet: 04 jan-11 kl 21:43 »
helt øde - sådan ca hvor langt oppe i sverige tænker i på ?

og jo mere øde - jo længere til skoler og aktiviteter for børnene - måske ikke altid ideelt

og kulden langt oppe i sverige "skræmmer" mig også lidt, også da mulighederne for dyrkning bliver anderledes, ivertifal vanskeligere og med mindre udbytte jo længere oppe

nogle af de steder jeg har set på har der været 1/2 km til nærmeste nabo så selvom det ligger i det sydlige sverige kan der være rimeligt "øde" syntes jeg.

du har helt ret i at så snart man laver en "forening" af en slags, er man ude i en masse regler og med alt det som følger, så måske man hellere skulle satse på at hver købte sin egen jord og bygge som man ville, så man havde nogle små husmandssteder der så bare samarbejde som i 40´-50´ herhjemme og evt. havde noget fælles jord til græsning osv. og man byttede imellem sig hvad man hver især producerede.
for der er jo nok ingen tvivl om at man vil stå med nogle meget forskellige mennesker, nogen der vil arbejde stadig, nogen vil kun være 1 i hustanden nogle måske 6 i en husstand, nogle kan ikke selv bygge eller dyrke noget noget  osv. osv. så rammerne skal nok være bredde. så måske hellere frie rammer og så lade samarbejdet komme naturligt folk imellem ?

Christian

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jan-11 kl 22:57 »
Beklager först at jeg nu måske blir lidt af en drömmedöder. 

Er også dansk, har boet i Värmland i 17 år.  Jeres billede af Sverige er altså en ödemarksromantisk dröm som ikke rigtigt stemmer med virkligheden. 

I vil "ud hvor der er helt öde", men der hvor det er helt öde er der altså hverkan landbrugsjord eller produktionsskov.  Så i mener nok snarere at i vil ud på landet i en del af Sverige hvor der er tyndtbefolket? 

I Sverige er ikke bare undervisningspligt som i Danmark, her er der skolepligt, så det kan väre ret smart at tänkte på når man väljer sted, hvis man ikke vil at ens små poder skal köres 50 km (eller mer) hver vej til skolen.

De som skal bo i drömmen "bygger hvad de vil" (det lyder nästen som Christiania for en del år siden).  öhh.  Men virkligheden er at det man må bygge uden byggetilladelse er et eller flere skur "friggebod" i närheden af sin bolig. disse skur må ikke bruges som helårsboliger och de må väre höjest 15 kvadratmeter sammenlagt og höjst 3 meter til nokken.  Andet byggeri kräver byggetilladelse og at man benytter sig af en byggeansvarlig (med speciel uddannelse).  For nogen få år siden kunne man selv få lov at väre byggeansvarlig, men sådan er det ikke längre.  Og der er MASSER af regler om höjden til loftet, aflöbet, strömmen, skorstenen... you name it.  Indenfor 300 meter fra en sö får man normalt set ikke byggetilladelse. Det som stadig er nogenlunde let er at få lov til att bygge er udhuse til sit landbrug, men altså huse til at bo i det er ikke specielt frit!

Hvad er det som gör at i forestiller jer at det er lettere at väre udenfor en "matrix" i Sverige end i Danmark?  Sverie, også de tyndtbefolkede dele, indgår i et moderne land 2011, med landbrugsjorden i eu-stötteordninger i databaser og på orthofoto, man betaler ejendomsskat. o.s.v. 

Selvfölgelig kan det lade sig göre at dyrke sin egen mad/ ha en höj grad av selvforsyning også langt oppe i Sverige, men det er da betydligt nemmere at dyrke mad til en familje Danmark.

Börnene i skolen i den tyndtbefolkede del af Sverige önsker sig ikke et hjemmebagt barkbröd i julegave, der står I-phone, snowboard og lego-atlantis på önskesedlen. Og med mindre i vil sige nej til at jeres barn skal få lov at gå på musikskolen eller lege med sine venner så skal bilen tankes ret meget mer än man er vandt til med de små afstande der er i Danmark. (og den skal ha motorvarmer, ordentlige vinterdäk, betales skat og forsikring på mm). 

Jeg synes det lyder som en udmärket idé at pröve et år i noget lejet först, så i får et mere realistiskt billede og bedre kan avgöra om og hvad det egentlig er i söger.

« Senast ändrad: 05 jan-11 kl 10:38 av pyromanen »

lillakojan

« Svar #8 skrivet: 04 jan-11 kl 23:06 »
Hei Andrea!
Vi liker deres drøm! Faktisk er det nesten så at vi drømmer den samme drømmen.
Kan vi være sanndrømte?
Vi er en familie med 2 voksne og 2 barn på 9 og 6 år. Vi har lenge forsøkt å legge om livet i de baner du beskriver her og i din blogg. Har imidlertid opplevd at vi står litt i stampe og ikke riktig kommer dit vi vil. Tror det er mye lettere både økonomisk og praktisk om man er flere som arbeider i fellesskap for å nå sine mål. Også veldig bra for barna å få vokse opp som del av ett fellesskap.
Vi liker ideen om et mest mulig selvforsynt gårdsbruk med felles bekvemmeligheter og enklere bosteder spredt rundt. Gården vil da være navet og beboerne/familiene litt som eikene i ett stort hjul som jeg tror vill kunne spinne riktig bra!
Vet ikke helt hvordan det bør løses med eierforhold og organisering, men vi er helt klart interesserte i å være med å sette hjulet i spinn!

andreah

• -
« Svar #9 skrivet: 05 jan-11 kl 10:45 »
Hej alle- fedt at der er hul igennem!
Vi har drømt den her drøm i mange, mange år - vi har tænkt frem og tilbage, vi har overvejet alle problemerne og er nået frem til, at vi bliver NØDT til at prøve det her. Vi bliver simpelthen nød til at prøve... også selvom det er svært og der er mange forhindringer.

I første omgang har vi besluttet at vi- som familie- tager et års orlov fra "samfundet". Børnene skal, det første år, ikke gå i skole. Vi kender folk der tager ud at rejse med deres børn, et, to år af gangen. Vi vil gøre det samme... bortset fra, at vi ikke vil rejse rundt, vi vil slå os ned.

Hvad angår det romantiske billede af Sverige: jeg har ikke noget romantisk billede af Sverige som SAMFUND. Grunden til at vi vil bygge og bo i Sverige er udelukkende naturen: vi vil bo øde, vi vil bo med vand, vi vil bo primitivt. Det er desværre ikke muligt i Danmark, da jorden er massivt opdyrket landbrugsjord og der bor folk allevegne (vi bor langt, langt ude på landet nu, så langt ud som man kan komme)
Jeg ved at der stadig findes (gamle) folk i Sverige der lever helt simpelt, jeg ved også at selvom der er mange regler og regulativer, så opfører folk altså jævnt væk små stugar rundt omkring.

Det er klart at vi ikke kan leve hundrede procent uafhængigt: f.eks bliver, ja, nød til at have en bil. Men man kan deles om en bil. Vi bliver også nød til at kunne købe medicin, mel (med mindre vi får ret mange marker) og andre nødvendigheder. Det bliver svært at leve fuldstændig uden penge.
Strøm behøver vi ikke i vores stuga- men det er klart at vi, for at arbejde, bliver nød til at kunne komme et sted hen hvor der er internetforbindelse.

Jeg er inspireret af muligheden. Jeg tror en af de farligste ting vi kan gøre som moderne mennesker er, at sige til sig selv, at man ikke kan komme UD. At det ikke er muligt med en anden livsform.
Jeg vil insistere på at det er muligt. Det bliver JEG nød til - for min sjælefreds skyld.

Rent praktisk tror jeg det er rigtigt, at det bedste ville være at køre det så "individuelt" som muligt: at folk købte deres eget stykke land, selv valgte livsform og at vi så mødtes om at drive gården.

Det forekommer mig så absurd at vi sidder her, i hver vores huse med hver vores køleskab, bil, vaskemaskine... istedet for at deles om ressourcerne. Egentlig synes jeg bare, helt grundlæggende, at individualismen har taget overhånd. Og fuck samfundets regler (pardon my french) det SKAL være muligt at begynde forfra, det SKAL være muligt at være nybyggere.... ellers er vi jo bare trælle.

GimmeShelter

• Got Shelter!
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 jan-11 kl 11:21 »
Hej - er gift med Andrea  ;)

Der er altså også langt mellem tingene her i nord-vestjylland, og dårlige eller ingen offentlige transportforbindelser. 0 ledige jobs. Osv...

Drømmen er ikke romantisk. Det er vel ikke engang en drøm. Det er en nødvendighed.

Hvem vil med?

J
Vi har ikke en chance - lad os gribe den!
Real Doom - Real Soon!
Vaya con Dao - y Gore-Tex!

andreah

• -
« Svar #11 skrivet: 05 jan-11 kl 11:49 »
Hep! :-)

Under alle omstændigheder tager vores lille familie til Sverige til foråret. Vi leder efter et sted (min. 7 hektar): skog, mark og vand i nærheden.
Der skal ligge en lille stuga på stedet.
Vi har ikke råd til at købe stedet lige nu- men vi vil meget gerne leje det med forkøbsret. Så tager vi derop, forbereder jorden, bor der, prøver det. Folk kunne komme og besøge os, se på jorden.
Hvis de vil være med til vores projekt, skal de hjælpe med at rejse den nødvendige kapital, på den ene eller den anden måde.
Jeg tror bare man bliver nødt til at GØRE noget. Så lige nu leder vi efter et sted vi kan bo til leje (med forkøbsret). Helt så enkelt og primitivt som muligt.
Sig endelig, endelig til hvis nogen af jer hører om noget!

kh
andrea

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 jan-11 kl 13:09 »
Hej igen!

Jeg har nogen tips på steder til jer, men vil ikke skrive adresser mm her.  Hvis i er intresserede så mejla mig på lise(at)wichmann.dk

lillakojan

« Svar #13 skrivet: 05 jan-11 kl 13:31 »
Hva om man gikk sammans ett gäng och innvesterade f.ex i nåt sånt här.  ???
http://www.konsult.lrf.se/fastighetsmakleri/Objekt-beskrivning/?objectid=3IEIO32PNB6VAU94
Mycket plats, stora fellesareal och många stugor klara för innflyttning.

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jan-11 kl 14:01 »
Det med at ta börnene ud af skole et år burde ju fungere hvis i bare lader väre med at "vara skrivna"/ha officiel adresse i Sverige. Der er nogen bagdele med det. f.ex. får man kun gratis "sjukvård" for ting som opstår "uventet". Bräkker man benet så er det ikke noget problem, men hvis det drejer sig om noget man hade kunnet forudse så må man selv betale.  Det förste år jeg var i Sverige boede jeg officielt i Danmark på grund av at jeg havde friår, hvilket ikke fantes her. Det indebar at jeg var tvungen at rejse til Danmark for at föde, eftersom jeg ellers skulle betale alle omkostninger det kunne indebäre på födeafdelingen! en anden bagdel med at ikke bo officielt er at man ikke har svensk legitimation, hvilket kan göre det besvärligt at hente pakker, betale med kort i visse butikker mm.

Der er rigtigt mange danskere som har köbt små torp mm her i Värmland. de fleste som fritidshus.  Men det er ikke mange af de som pröver at bo ensligt året runt som blir boende hele året mer en d én vinter  ;D.  Der er med andre ord langt mellem de som trives med at bo ensligt hele den lange vinter med alt hvad det indebärer. Og selvom i skriver at der er langt mellem ting i nordvästjylland så er afstande i den överste halvdel av i sverige altså i en anden skala. 

Selvfölgelig skal i göre det i så gerne vil!

Hvad indebärer "at melde sig ud af samfundet" for jer?

GimmeShelter

• Got Shelter!
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 05 jan-11 kl 14:10 »
Det er kun ét barn ud af fire der vil skulle tages ud af skolen...

Må man ikke hjemmeskole i sverige?

Vi har ikke en chance - lad os gribe den!
Real Doom - Real Soon!
Vaya con Dao - y Gore-Tex!

andreah

• -
« Svar #16 skrivet: 05 jan-11 kl 15:04 »
Jeg frygter vinteren, uanset hvor jeg bor....
Vi har også venner med ødegård i Sverige og ja, det er meget charmerende, men jeg er helt klar over, at vinteren er noget HELT andet. Det jeg bare tænker er dette: måske ville vinteren være nemmere (for mig, for os) hvis vores livsomstændigheder tvang os til dels at være meget ude, dels at være meget fysisk aktiv.

Jeg er ikke naiv omkring det- jeg ved det bliver hårdt at undvære det moderne livs komfort. På den anden side kommer den komfort bare med en meget høj pris. Så jeg bliver nød til at se, om tingene kan være anderledes. Og hvorom alting er, så lever vi sgu alligevel uden meget af den komfort: i og med vi er henholdsvis forfatter og musiker, har vi aldrig nogen penge (heller ikke selvom vi har udgivet både bøger og plader og været i fjernsynet og hele molevitten- den slags BETALER sig bare ikke).

Når jeg skriver "melde sig ud af samfundet" så mener jeg bare, at jeg finder det meningsløst. SÅ mange af mine venner (og jeg selv) startede med at ville noget ANDET dengang vi var unge- og nu sidder de sgu allesammen i parcelhuse med fast job og indtægt og forsikringer og to biler og TING.
Jeg gider ikke det materialistiske verdenssyn. Så det er bare det.. :-)

PS og den der viltgård ser da for fed ud! .... så jeg har skrevet til dem og hørt om de er interesseret i at udleje, i første omgang :-)

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 jan-11 kl 15:22 »
Nix, ingen hjemmeskole i Sverige
"I Sverige gäller skolplikt enligt lag alla personer som är bosatta i Sverige. Skolgång i grundskolan är sedan 1972 obligatorisk för alla barn i åldern sju till sexton år. "

andreah

• -
« Svar #18 skrivet: 05 jan-11 kl 16:38 »
hmm. Ok.
Vi starter med et års "orlov" fra det moderne samfund og ser så hvor vi står. Enten må vi finde en skole i nærheden (og transportere fællesskabets børn i samlet flok) eller måske starte en friskole. Først og fremmest tror jeg det er godt lige at lande... tage et år på den frie måde.

For dem der stadig er interesserede i projektet: skriv evt. lidt mere om jer selv i denne tråd. Det kunne være spændende at høre hvad I er for nogle mennesker :-)
Del jeres tanker og lad os se hvor vi ender...

kh
andrea

lillakojan

« Svar #19 skrivet: 05 jan-11 kl 17:27 »
"Jeg er ikke naiv omkring det- jeg ved det bliver hårdt at undvære det moderne livs komfort. På den anden side kommer den komfort bare med en meget høj pris."
Kan inte vara mer enig! Priset är för högt!
At se bort ifrån egna drömmar, värdesyn och prinsiper bara för att försöka annpassa sig ett samhälle man egentligen inte önskar vara en del av, är som att ge bort sin själ! Om vägen är svår maste man ändå bara kämpa på. Så en film heromdan: Robin Hood. (min gamla hjälte) Mottot i filmen var: Rise and Rise again, until lambs becom like lions

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 15 användare (4 dolda)
seeker, Rolle 007, Björkris, Mmmm, Ett svart får, MariaS, Liisa, huke, Hamstern, Henrik F, kallekullen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser