Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Operation Lämna samhället För naturen  (läst 14693 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Operation Lämna samhället För naturen
« Svar #40 skrivet: 25 nov-10 kl 12:14 »
Intressant diskussion. Har läst att Norrland bara skulle kunna försörja 10 000 om vi var jägare-samlare. Idag är det 1 miljon. Någon refererade till Lars Fälts bok (har läst hans tidigare bok), jag vet inte vad han säger där, men när han var på Försvaret så sikta de in sig på att få ihop 500 kalorier per dag. Lavar, vassrötter och mjölkörtrötter kräver otroliga mängder för att få kaloribehovet för ett dygn. Tror det var 25 meter vassrötter.
500kcal per dag är väldigt lite..endast överlevnadsbehovet för att hålla igång organen... en normalbyggd människa behöver ca 1800-2500kcal per dag... själv äter jag 3000-6000kcal per dag skulle jag gissa... 1 gram fett ger 9kcal, 1 gram protein ger 4kcal, 1 gram kolhydrater ger 4kcal... I en överlevnads situation är fett från djur fruktansvärt nödvändigt då det ger mest energi och är stört omöjligt att få ihop från växter i den mängd som behövs... avokado och nötter är det ont om i sverige...
Fjäderfän och kaniner

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
SV: Operation Lämna samhället För naturen
« Svar #41 skrivet: 28 nov-10 kl 12:46 »
Förlåt fan, jag var ordentligt otydlig. Med 500 kalorier per dag kan kroppen omvandla fettet till energi, år man mindre omvandlar den muskelmassa till energi. Du har också rätt i den högre energiåtgången, tror försvarets överlevnadscentrum där han jobbade räknade på 6000 kalorier per dygn för en karl i fält.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser