Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 25204 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nybörjare
« Svar #20 skrivet: 01 jan-11 kl 22:18 »
Till ligghallen behövs det vatten, ett grindsystem, foderhäck och ströhalm. Gödseln blir inte så värdefull som flyt och öppningen vid ligghall och vid utfodringsplatsen blir snabbt upptrampad så där får man göra någon form av markarbete, så ja det är ju inte krångligt alls med en simpel ligghall med 3 väggar och ett tak.......
Ee alla djur behöver vatten oavsett hur dom bor men måste man ha draget vatten till hallen? Det går väl att fylla på med tex slang eller liknande som alla vi hästägare gör .Halm samma där måste finnas oavsett .Värdefull gödsel ? jösses räknar du på värdet av skit ?!
Grindsystem behöver man om man inte tränar dom att gå i grimma . Häck behövs visst men den e inte så dyr heller.
Ligghall behövs ju inte på sommaren så hur hårt tryck blir det då ..javisst om man ställer ligghallen på en gammal åker då blir det lerigt .
Men man kan ju tänka till lite . Vi la våran på ett berg med sluttning utanför .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 01 jan-11 kl 22:21 »
Jag ser en bestättning med uppbundna kvigor varje dag o hela jag lider med dom .Visst dessa fik gå ute ända till mitten på nov men ändå .
Nu har dom skavt bort pälsen mot järnstolparna .
Dom är skitiga o stångar till varandra i bland .
Dom kan ju inte klia sej eller röra sej normalt alls *fy fan*
Sen så släcks ju lampan vi 18 o sen står dom i mörker tills nästa dag ..Vem kan med vilje göra så mot sina djur

Den här personen som du känner tydligen..
Konstigt att någon inte anmält den till djurskyddet om det är så eländigt ställt?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 01 jan-11 kl 22:24 »
Det är tyvärr lagligt att ha dom så .....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 01 jan-11 kl 22:40 »
Nej det är INTE lagligt att ha skitiga djur med skavmärken!

Kossor ska vara "nöjaktigt rena"
"skavmärken" beror dom på en felaktig fodergind? (inredningen får inte skada djuren)
eller har dom kliat sig?
 (lusiga får dom inte vara)
Det är inte "bra djurvård".

Att ha en 25W nattlampa är väl enkelt att tipsa djurägaren om, eftersom denne inte verkar ha en sån?
« Senast ändrad: 02 jan-11 kl 16:13 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 01 jan-11 kl 22:46 »
Vad säjer ni andra ? Finns det nån lag på min sida ? Kan jag anmäla att pälsen är borta på halsarna på dom ? Att dom har bajs i pälsen ? Som jag har förstått det tidigare ( kan ha ändrats) så är det ingen lag på att sköta päls o hårrem på kor som det är på häst ? Eller ?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #25 skrivet: 01 jan-11 kl 23:21 »
Jag och de flesta andra lantbrukare räknar på värdet av gödseln. Gödsel från djupströbäddar kan man knappt sprida på vall om man har mjölkkor för då kan man få sporer i mjölken och därmed prisavdrag.
Vill man undvika att det blir upptrampad får man lägga hallen på sandjord eller berg och det är ju långtifrån alla som har det.
Mängden strö blir mycket högre än om man har uppbundet/skrapgång.

På 90-talet var det mode och bygga ligghallar så gjorde även vi och jag kan inte rekomendera detta system till någon. Bygger man billigt blir det dyrt i det långa loppet.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Qiz

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 02 jan-11 kl 06:57 »
MickeN: Om du bestämmer dig för att köra på detta så glöm inte att kolla så att båspallsmått (och övriga mått fdd) stämmer med reglerna. Blir dyrt om det fattas nån cm här och var. Du skrev ju att lagårn var äldre, eller? En av fördelarna med uppbundet är att man håller lite bättre koll på varje individ. Arbetsinsatsen är ju dock ganska mycket större än vid lösdrift. Men har du redan en befintlig lagård så förstår jag dina tankebanor. Testa!  :D Det går ju alltid att utveckla med tiden.
Mvh Zandra

Qiz

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 02 jan-11 kl 07:06 »
Travelerhorses: Visst finns det tydliga lagar om hur nöt ska skötas. Vore ju väldans konstigt om de glömt detta djurslaget i vår annars så stränga djurskyddslagstiftning.
Nöt ska hållas tillfredställande rena (inget gödselpansar!) och får inte ha obehandlade skador, alltså om det behövs måste man ta till vet. precis samma som gäller för våra andra djur. Vad gäller nattlampa fattar ja inte  ??? Jag har mina hästar ute med vindskydd/lösdrift utan belysning och är det mörkt så är det och just nu är det då rakt inget dagsljus fram till 18 på kvällen här där vi bor. Menar du att man måste för djurens välbefinnande ha en nattlampa i hagen?
Mvh Zandra

Elestorpet

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 02 jan-11 kl 15:51 »
Hej!
Vi har precis som du också en ladugård där det varit mjölkkor i, och jag funderar också mycket på vad jag ska hitta på i den... Men jag tycker inte att man ska ha uppbundna djur och de ska absålut inte kalva bundna. Bättre att göra om så de kan vara lösgående. har du bete? Vi får väl fundera vidare!
mvh Johanna
Johanna

Falin

• -
« Svar #29 skrivet: 02 jan-11 kl 16:21 »
På 90-talet var det mode och bygga ligghallar så gjorde även vi och jag kan inte rekomendera detta system till någon. Bygger man billigt blir det dyrt i det långa loppet.

På vilket sätt blir det dyrt i det långa loppet, menar du?

Jag tycker tvärtemot, och rekommenderar varmt lösdrift!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #30 skrivet: 02 jan-11 kl 16:32 »
Qis ..jag har oxå hästar på lösdrift .
Och visst är det skillnad på ljus inne i en mörk ladugård och ute där måne o stjärnor lyser ?
Fast mina hästar har upplyst både vid mat o vatten plattsen  ::)

Min poäng i det hela är nog att allt får inte vara ekonomi , det måste tänkas med hjärtat oxå .
Annars far djuren illa.
Tyvärr så är det ju lagligt att ha kor kedjade på rad... :'(

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #31 skrivet: 02 jan-11 kl 16:46 »
Och som vanligt så finns det säkert läsare som inte skiljer på lösdrift kontra ligghall.

En "ligghall" är en byggnad (minst 3 väggar+ tak som har en dragfri, ströad yta) och används som liggplats och vindskydd till utegångsdjur.

En "lösdrift" en ladugård där korna går lösa på spaltgolv eller skrapgång.
Bild på en lösdriftsladugård med spaltgångar.
« Senast ändrad: 02 jan-11 kl 22:36 av Rosa »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 02 jan-11 kl 20:49 »
Vilken vidrig bild , korna ligger ju på bajsiga hårda golv  :-\

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 02 jan-11 kl 20:54 »
Vilken vidrig bild , korna ligger ju på bajsiga hårda golv  :-\
Vad ser du för bild?
På min bild ser jag rena liggbås med sågspån på.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Qiz

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 02 jan-11 kl 21:07 »
Följer intresserad fortsatt argumentering...

Mvh Zandra

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #35 skrivet: 02 jan-11 kl 21:14 »
Vad ser du för bild?

Ja, inte finns det många kor som bor i fjös med mjuka heltäckningsmattor...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

MickeN

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 04 jan-11 kl 14:05 »
hur är bestämmelserna på att bygga en lösdrift på gården för kalvarna?

ja måste ju ha 4 väggar annars driver det ju in en massa snö där och det brukar ju vara -30 grader här uppe. finns det någon beskrivning ute på nätet någonstans elr en bra bild så man ser hur man kan bygga åt kalvarna eftersom korna är uppbunda inne i ladugården och där ryms det inga kalvar.
mvh micke

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #37 skrivet: 04 jan-11 kl 15:43 »
hur är bestämmelserna på att bygga en lösdrift på gården för kalvarna?

ja måste ju ha 4 väggar annars driver det ju in en massa snö där och det brukar ju vara -30 grader här uppe. finns det någon beskrivning ute på nätet någonstans elr en bra bild så man ser hur man kan bygga åt kalvarna eftersom korna är uppbunda inne i ladugården och där ryms det inga kalvar.
mvh micke

Ring och hör med Hushållningssällskapet i ditt län, de har byggnadsrådgivare.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 04 jan-11 kl 18:07 »
Vad ser du för bild?

Ja du vi ser inte med samma ögon den saken är klar .
Mina djur har mjukt att ligga på oavsett djurslag o den dagen jag skaffar kor ska dom oxå ha minst 2dm spån under sej .
Hästarna och korna kan skötas likadant om man VILL men det e ju det som skiljer,,,,,viljan och hjärtat!

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 04 jan-11 kl 18:28 »
Ja du vi ser inte med samma ögon den saken är klar .
Mina djur har mjukt att ligga på oavsett djurslag o den dagen jag skaffar kor ska dom oxå ha minst 2dm spån under sej .
Hästarna och korna kan skötas likadant om man VILL men det e ju det som skiljer,,,,,viljan och hjärtat!
Båspallmatta och sågspån är förmodligen ganska mjukt att ligga på....
 Dessutom fungerar det att hålla korna rena och snygga (som du ser på bilden), den dagen du skaffar kor kommer du nog att upptäcka att det skiljer i konsistens mellan ko och hästbajs och att sköta en ströbädd med 2 dm spån som kossan går lös i är inte det lättaste (om man vill ha rena kor, och det vill man väl?!?).
 En lösdrift ser förmodligen inte så "Sörgårdsaktig" ut i dina ögon ??? Men den fungerar bra för både djur och skötare, stirra dig inte blind på de "bajsiga" gångarna som jag antar att du trodde att korna skulle sova på? För i liggbåsen ser du väl inget bajs?
 Ja, man kan sköta en ko på samma sätt som en häst, om man är ledig hela dagarna och kan plocka bort bajset vartefter det kommer.... Men annars kan det bli knepigt eftersom en ko inte har samma känsla för att hålla rent omkring sig som en häst har (i alla fall inte våra) dom släpper skiten lite var som helst och har man otur så lägger dom sig i det också, Helt frivilligt :o Jag hittar en massa tillplattade blajor i våra kors ligghall hela tiden....
 I lösdriften eller med uppbundna kor (som jag inte tycker är så fasansfullt om de sköts väl och inredningen är bra anpassad) så kan man lätt hålla djuren rena....
 Var det inte du som tänkte köpa 1 (en) ko och ha med hästarna? Jag tror faktiskt kossor trivs bättre med andra kor som dom kan kommunicera med än vad dom gör med hästar (oavsett hur dom bor). Om man nu ska tänka med hjärtat när man har djur, och det ska man väl? ;)
Så länge man köper in allt foder till sina djur så spelar det väl inte så stor roll hur gödseln blir....
Men vill man ha ett fungerande kretslopp på sin gård är djupströbäddsgödsel ett litet bekymmer...
Det fungerar som någon skrev inte att sprida på vallarna och jag skulle önska att jag finge byta lite djupströbädd mot flytgödsel ibland så att man kunde sätta fart på vallen som ju är allra viktigast på gården :) Nu blir det ju bara när man plöjer upp man kan gödsla, om man inte använder konstgödsel...
                      Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 04 jan-11 kl 18:37 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser