Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur utfodra kaniner förutan pellets?  (läst 10985 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hur utfodra kaniner förutan pellets?
« Svar #20 skrivet: 02 jan-11 kl 20:47 »
Numera producerar dom inget men har växt upp här och haft ungar och ingen har haft några vrister men å andra sidan köper jag torrt hösilage av toppklass så kaninerna få det oxå .
Har aldrig märkt av några känsliga magar på mina .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #21 skrivet: 07 jan-11 kl 11:50 »
Har ni några tankar om denna fröblanding som hö/ensilasje til kaniner? :

25 % Timotei Grindstad
15 % Engsvingel Fure
30 % Raisvingel Hykor/Felina
20 % Luserne Live/Pondus
10 % Rødkløver Nordi

Fokus på luserne!
Frøblanding nr. 24 er en ny blanding der luserne er tatt inn i kombinasjon med raisvingel, timotei, engsvingel og rødkløver. Raisvingel har gitt høye tørrstoffavlinger, og balanserer blandingen med å tilføre struktur. Luserne kan etableres noe seint, og rødkløver er med for å sikre innslaget av belgvekster fra første engår.
Etter etablering vil dette være en svært tørkesterk blanding for tidlig siloslått.
Det vil være viktig å høste blandingen tidlig, etter utvikling og innhold av raisvingel og luserne i enga. Hykor vil sette frøstengler til 1. slått, men gjenveksten vil bestå mest av blad.

I verdensmålestokk er luserne en meget viktig engbelgvekst.

Luserne har et fantastisk rotsystem, som gjør den meget tørkesterk etter god etablering. Den er flerårig, fikserer nitrogen og tåler godt 3-4 slåtter. Luserne er smakelig og er en betydelig proteinkilde. Selv om fiberkvaliteten er god, har den ved optimalt høstetid (blomsterknoppstadiet) lite fiber/struktur.
Luserne er etter etablering en agressiv vekst, og har tradisjonelt ikke vært med i frøblandinger i Norge. Med den riktige balansen mellom artene, får man en blanding for intensiv drift med et stort høste- og kvalitetspotensial.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #22 skrivet: 19 jan-11 kl 22:14 »
Ursäkta at fölgande innlegg inte är på svenska  :-[ Jag frägade just detta på Norska kaninforumet, men dom är inte så alternativa  ;)
Och jag vet at det er minst én ekspert på kaninutfodring här!

Nå MÅ dere hjelpe meg! 

Jeg har tatt utg.pkt i denne fórtabellen http://statisk.umb.no/iha/fortabell/index.php og søkt etter verdier ved å klikke på hest og aktuelt fórslag.

Om jeg velger en eng bestående av like deler raigras(høstet etter skyting/blomstring), luserne(tidlig) og timotei(høstet mellom skyting og blomstring -har regnet gjennomsnittsverdier her) får jeg (om jeg har regnet riktig?) et grovfór med følgende verdier:
Protein 14,5%
Fett 0,1%
Fiber(NDF) 53%
Kalsium 0,6%

For å få litt høyere innhold av protein og kalsium, som anbefalt til ungdyr/avlsdyr her http://world-rabbit-science.com/WRSA-Proceedings/Congress-2004-Puebla/Papers/Feeding-&-Nutrition/N0-Lebas.pdf, har jeg valgt en eng bestående av 1 del raigras, 2 deler luserne og 1 del timotei. Verdiene blir da:
Protein 16%
Fett 0,2%
Fiber 48,8%
Kalsium 0,7%

Er jeg inne på noe? Er det slik man regner? Anbefalte verdier i WRC-linken gjelder hele fórrasjonen 

Hva kan jeg tilsette for å få opp fettprosenten uten at de andre verdiene blir helt feil?

Jeg er ikke kommet til viktige vitaminer/mineraler m.m. enda, må først vite om jeg er helt på villspor eller ei
« Senast ändrad: 19 jan-11 kl 22:17 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 19 jan-11 kl 22:57 »
Jag skulle köpa hö av dig om du bodde nära och odlade det där!

Jag tror absolut på dina blandningar, om dom etablerar sig som tänkt.

Sen kan det ju vara kul att försöka uppnå en äkta äng, som det som säljs dyrt som "Pre Alpin"-hö... det vill säga att du sår in de ängsväxter som naturligt finns i ditt område, och behandlar ängen på tradionellt sätt.

Det vill säga att du aldrig plöjer upp den, att du slår den för hand vid speciella tider så att du inte stör blomningen, kanske att du låter några djur efterbeta.

I Sverige kan man få bidrag för hävdade ängsmarker också =).
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #24 skrivet: 20 jan-11 kl 09:24 »
Tack for svar :)

Vi ska plöja upp en äng på 3,5 - 4 dekar til våren (+ et lite stykke på under en dekar), så då prøver jag blandingen. Den med to deler luserne tenker jag..

Första året -før lusernen har etablert seg- blir kanskje verdiene litt "fel"..

Interessant med den äkta ängen..  ::)

Men om jag har grovfór med 0,2% fett, va -och hur mycket- kan jag ge kaninerna for å få upp fettprosenten? Havre?

Er det så at en kanin på 2 kg skal ha 100g TS per dag?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #25 skrivet: 20 jan-11 kl 11:03 »
Nu fann jag min gamla plantesamling från skolan, och ser at jag har funnit dessa havalgerna här i kommun:

Sagtang (Fucus serratus), grisetang (Ascophyllum nodosum), blæretang (Fucus vesicolusos), vanlig grønndusk (Cladophora rupestris) og Krusflik (Chondrus crispus). Är det noen som kjenner til mineralinnhald m.m. i dessa?

Det finnes også andre havalger här, men dom må jag evt dyka efter..  :-\

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 21 jan-11 kl 20:00 »
Ascophyllum Nodetus säljs av ex Alg-Börje som mineraltillskott till hästar =).

Jag lyckades hitta värdena på just dom en gång, hittar dom inte just nu men det jag kommer ihåg var att man får se till så att man inte ger för mycket pga högt D-vitamininnehåll.

Torkade alger är utmärkt som mineraltillskott till alla djur! Det gäller bara att hitta rätt kombination. Jag skulle kunna försöka googla reda på det. Har du förresten själv provat att äta =)? Svingott att ha istället för pasta till "sjömat" som ni norrmän säger ;). Tror det var chondrus crispus vi hade som pasta. Jag blir väldigt intresserad faktiskt, ska kanske försöka googla upp värdena på alla dom du nämde.

Angående att höja fetthalten, lusern har 3% fett. Linfrökaka ger både protein och fett (det finns linklipellets, en kombination av linfrökaka och vetekli). Havre funkar också. Korn och vete måste krossas för att dom (mina iaf) ska vara intresserade av det och då härsknar det fort. Spelt/dinkel, enkorn eller emmer är proteinrika och har en bra fetthalt. Solrosfrön eller helst, hela solrosor, är ett kul tillskott som är mycket energirikt.

Angående hur många g TS, en kanin äter det den äter =). Den ska ha fri tillgång så att höhäcken aldrig hinner bli tom. En del äter lite, andra mycket... antar att det beror på att kaniner är individer precis som vi människor och har olika snabb ämnesomsättning =).

Jag håller just nu på med en intressant brevväxling med ett nystartat foderföretag, ska se om jag kan övertyga dom att göra ett "naturligt" kaninpellets (dom säljer just nu rena höpellets, men tänk om dom skulle tillsätta mineraler/vitaminer också...).

//Lina

AK Corall

• Småland
« Svar #27 skrivet: 21 jan-11 kl 20:10 »
visst heter det hamla..  perfekt sätt att samla vinterföda om man har en tom ladugård att hänga grenarna i...

Tips: Luta grenarna mot ladugårdsväggen eller stacka dem löst ett par dagar utomhus så behöver de inte hänga sen. Löven torkar fort i solsken och hänger kvar ganska bra på grenarna om man inte låter dem stå ute för länge. Spar mycket tid och plats.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #28 skrivet: 21 jan-11 kl 23:05 »
Har du förresten själv provat att äta =)? Svingott att ha istället för pasta till "sjömat" som ni norrmän säger ;). Tror det var chondrus crispus vi hade som pasta. Jag blir väldigt intresserad faktiskt, ska kanske försöka googla upp värdena på alla dom du nämde.

Har inte provat, men skal göra det! Men just nu är min sambo är lite orolig över alla mina villa idéer efter at jag joined Alternativ..  ;D

Jag blir jätteglad om du finner värdena, jag er inte så duktig på Google själv  :-[

När det gäller fett, menar du at en grovfoderblanding med 50% luserne vil ha nok fett? Jag odlade solrosor av typen med många blommor på en planta i fjor. Ska iallafall göra det i år också  :)

Edit: Jag har reknat helt fel  :-[ :-[ Det skal jo vara 2 % fett i blandingen i första innlegget!
« Senast ändrad: 21 jan-11 kl 23:09 av Skiftestads »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 21 jan-11 kl 23:23 »
2% räcker utmärkt till icke-produktionskaniner.

Till kaniner i avel och till ungar/ungdjur kan man behöva lite kraftigare foder.
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #30 skrivet: 22 jan-11 kl 15:47 »
Tips: Luta grenarna mot ladugårdsväggen eller stacka dem löst ett par dagar utomhus så behöver de inte hänga sen. Löven torkar fort i solsken och hänger kvar ganska bra på grenarna om man inte låter dem stå ute för länge. Spar mycket tid och plats.
Smart tips!  :)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #31 skrivet: 22 jan-11 kl 16:04 »
Jag håller just nu på med en intressant brevväxling med ett nystartat foderföretag, ska se om jag kan övertyga dom att göra ett "naturligt" kaninpellets (dom säljer just nu rena höpellets, men tänk om dom skulle tillsätta mineraler/vitaminer också...).
Dette är verkligen interessant! Här i Norge finnes det många "nyfrelsta" som utfodrar sina kaniner med Oxbow, och menar at den är den enaste riktiga kaninpelletsen. Om man kunne fått en pellets med högt innhald av växttråd från Sverige (inte USA) kunne man kanskje "omvenda" dessa och sparat miljön lite  :D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 22 jan-11 kl 16:35 »
Oxbow är skräp... alltså, på riktigt:

Timothy Grass Meal = Malt timotejhö, kallas även grönmjöl
Soybean Hulls = Skalen från soyabönor
Wheat Middlings = Veterester (det som blir över när man mal för livsmedel)
Soybean Meal = Soyabönsmjöl
Cane Molasses = Sockerrörsmelass
Sodium Bentonite = "stenmineral"
Soybean Oil = Soyabönsolja
Salt
Lignin Sulfonate, Limestone, Yeast Culture (dehydrated), Vitamin E Supplement, Choline Chloride, Zinc Proteinate, Zinc Sulfate, Ferrous Sulfate, Niacin, Copper Sulfate, Selenium Yeast, Vitamin A Supplement, Folic Acid, d-Calcium Pantothenate, Copper Proteinate, Riboflavin Supplement, Manganese Proteinate, Biotin, Manganous Oxide, Thiamine Mononitrate, Magnesium Sulfate, Vitamin B12 Supplement, Sodium Selenite, Pyridoxine Hydrochloride, Cobalt Carbonate, Vitamin D3 Supplement, Calcium Iodate

Det är alltså en billig (att producera), importerad skitpellets fullproppad med soya och melass som folk tycker är så underbar för att den har en hög fiberhalt.

Och den kostar skjortan.

Jag gillar inte när folk blir lurade, vilket dom blir, när det gäller Oxbow. Om Oxbow var billigare skulle jag säga, "oo, vilket bra pellets", men Oxbow är ibland 10 ggr dyrare än dom svenska märkena och det är fan absurt.

//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #33 skrivet: 22 jan-11 kl 20:00 »
*Gillar*

Nu slenger jag inn et nytt spörsmål om det är ok..

Hvilke näringsverdier er de idéelle for hela kaninens forrasjon? Er det verdiene fra 8th World Rabbit Congress som er gjeldende?
De er for avls-/ungdjur. Vilka verdier er gjeldende for kaniner på underhåll (vuxna inte i avel)?

Disse verdiene gjelder hele förrasjonen inkl hö!?

Jag har funderat på detta innan, men folk pratar bara om verdiene i pellets (och det är Oxbow som har dom riktiga verdiene..).

Jag gjorde lite matematik och reknade ut idealverdiene i kaninens hela foderrasjon så här:
Om kaninen skal ha 80% hö som dom sier, så blir det 20% pellets (tar inte med moröterna for å gjøre regnestykket enkelt ;))
Och så reknar jag at hö og pellets har samma TS%

Oxbow BB/T pellets + Oxbow Western Timothy Hay =
Protein     8,4%
Fett          1,5%
Fiber         30,6 - 31,4%

Är 8,4% protein nok til en selskapskanin?
Dette ble litt OT, men jag undrar...  ::)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 22 jan-11 kl 20:12 »
För en kanin på "underhåll" så tror jag absolut att det är nog. Och köp inte importerat foder... Stöd dina lokala höproducenter istället =). En kanin på underhåll -kan- klara sig helt utan pellets, om den får ett bra hö. Och vill man ge kraftfoder för att säkra mineral/vitamin så räcker det med 1tsk-1msk.

Produktions- och utställningskaniner "dopar" vi ju egentligen med att ge dom extra protein så att dom kan få större muskler och växa snabbare än deras vilda släktingar.

När kaninen har svårt att hålla hullet och blir mager (man känner ryggraden och revbenen mer än vad man brukade göra) så kan man anta att foderstaten inte räcker till protein- och energimässigt. En sällskapskanin som har klarat sig bra hela sitt liv på hö kan börja behöva kraftfoder när den blir gammal, eftersom den har svårare att tillgodogöra sig maten. Sen kan ett hö som ser snyggt ut vara värdelöst rent innehållsmässigt. Om man inte får tag på analyserat hö får man helt enkelt prova sig fram.

När kaninen lämnar kvar nattbajsarna är foderstaten är för proteinrik.

Angående gällande värden... så är väl WRC den enda källan jag kan hitta som har forskningsunderlag för sina publikationer. Det finns fler tabeller men jag kan inte hitta några säkra källor på dom, och därför refererar jag alltid till WRC. Men man får tänka på att dom forskar på produktionskaniner.

En hög fiberhalt på kraftfodret är viktigt när man avlar, eftersom en kaninunge kanske äter sig mätt på pelletsen och inte äter något hö.
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #35 skrivet: 22 jan-11 kl 20:41 »
Och köp inte importerat foder... Stöd dina lokala höproducenter istället =).

Ja, vi odlar vårt eget timoteihö. Och til sommaren blir det också "Perfect Rabbit Hay with timothy, raigras and lucerne"  ;D
Och havalger..  :D

Edit: 1 - 2 % som skrevet här? http://www.snl.no/grisetang

Och nu fann jag innehället  :) Men kanskje dette inte är et rent produkt? http://www.regenerativenutrition.com/content.asp?id=524 (bla litt ned)
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 21:20 av Skiftestads »

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #36 skrivet: 22 mar-11 kl 18:13 »
Lite mera info om havalgen "grisetang", Ascophyllum nodosum:

Jeg mailade tidligare det norske firmaet Algea  http://www.algea.com/algea/corporate/company/9/ med spørsmål om næringsinnehald i AlgeaFeed 3.5 som är et rent produkt av torkat og malt Ascophyllum nodosum. Det viste seg at det var detta jag hadde i en sekk på låven, kjøpt på FK (norska granngården) i høst.

Innhold:
Moisture 8 - 14 %
Crude protein 5 - 8 %
Crude fat 2 - 4 %
Crude fibre, less than 7 %
Ash 15 - 27 %
Carbohydrates 45 - 60 %

Nitrogen(N) 0,8 - 1,5 %
Kalsium (Ca) 2 - 5 %
Magnesium (Mg) 0,2 - 0,6 %

Copper (Cu) 1 - 20 ppm
Iron (Fe) 150 - 1000 ppm
Iodine (I) 450 - 1000 ppm

Vitamin complex:
Carotene, Ascorbic acid, Riboflavin, Thiamin, Tocopherols, Niacin, B12, Folic acid.

Jeg har funnet ut at det går fint å torka små mengder havalger under vedomnen (här fyrer vi minst 12 timer i dygnet).
Og så kan jag på det sterkaste fraråda torking av tang i stekeovnen -det STINKAR (avsluttet prosjektet innen 1/2 time)

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser