Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa nykläckta gässlingar?  (läst 5142 gånger)

pyromanen

• Gäst
Köpa nykläckta gässlingar?
« skrivet: 31 dec-10 kl 10:35 »
Nån som vet vart man kan köpa gässlingar till våren?
Är inte intresserat av dyra avelsdjur av nån vis ren ras, utan önskar 5-10 gässlingar att föda upp under sommaren, med syfte att bli mat åt oss till hösten. Ska vara nån sort som blir stor o fet, inte åt vildgåshållet i köttet.
Fläckten till våran ruvapparat har tyvärr börjat krångla så ägg funkar inte.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Köpa nykläckta gässlingar?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-11 kl 09:31 »
Flera här på alternativ kläcker själva och säljer dag-/veckogamla gässlingar. T ex så planerar jag att göra det. Tänk på att du behöver värmelampa till dem, och att de behöver skyddas mot rovfåglar de första veckorna de är ute.

Annars är blocket ett bra sätt att hitta djur, om man inte bryr sig om renrasigheten. Brukar finnas många annonser om ungdjur/gässlingar.

Jag tror inte att du vill ha en fet gås, de har inte så mycket kött på sig och smakar sämre än en gås som vuxit lite långsammare och på mest gräs. Tamgås smakar inte som vildgås, men mår definitivt bra på att äta i huvudsak gräs på sommaren, så fort de är fullfjädrade. Jag ger mina allfoder start de första typ 3 veckorna sedan allfoder gradvis uppblandat med vete och sedan endast vete, bara så att de lockas att gå in på kvällen. Huvuddelen av sin energi får de från gräs. Gäss är den mest effektiva foderomvandlaren av gräs till kött av våra vanliga tamdjur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 12:25 »
När brukar det finna gässlingar att köpa? Jag har värmelampa osv så det är inga problem med det. Men vi ska bygga ett gåshus så de har någonstans att bo.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 31 jan-11 kl 12:47 »
Från april och framåt brukar det finnas gässlingar, beroende på vädret.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser