Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sköter ni er skog alternativt?  (läst 18254 gånger)

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #40 skrivet: 10 jan-11 kl 07:39 »
Älgen föredrar lövsly om sånt finnes...

Så det kanske inte är så dumt att lämna kvar lite sånt :P?
//Lina

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #41 skrivet: 10 jan-11 kl 08:03 »
Älgen föredrar lövsly om sånt finnes...

Så det kanske inte är så dumt att lämna kvar lite sånt :P?

Det hjälper inte så mycket på vintern. Det är då älgen äter av tallplantorna. Men det är en helt annan problematik som redan har avhandlats i flera andra trådar.
« Senast ändrad: 10 jan-11 kl 08:06 av sɹǝpuɐ »

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #42 skrivet: 10 jan-11 kl 08:36 »
Citat från: stubben
Sist men inte minst
Skog är att driva företag, vilket är lätt att glömma bort. Företag som tar naturhänsyn.

Precis. Och där har du nog problemet. Företagande är idag att försöka uppnå maximal vinst. Så länge man följer lagen och samtidigt driver ett företagade skogsbruk med vinstkrav så kan det knappast kallas alternativt. För mig är ett alternativt skogbruk ett skogsbruk där man låter naturhänsynen gå före vinstintresset. Där man hugger sin ved men låter bli gigantiska slutavverkningar.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #43 skrivet: 10 jan-11 kl 08:53 »
Vad är "vinst"? All verksamhet måste väl gå med en viss "vinst"? Eller vem/vad skall annars betala det man håller på med så man kan fortsätta med det och försörja sig på det? Ibland förstår jag inte riktigt konflikten mellan naturhänsyn kontra "vinstintresse". Om vinsten är överdrivet stor kanske man offrar både naturhänsyn och långsiktig uthållighet. Men om vinsten är för liten klarar man inte försörjningen och tvingas lägga ned. Ibland går det troll i onödan i ord man använder.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #44 skrivet: 10 jan-11 kl 09:07 »
8 hektar skog, hälften gran/tall-skog och hälften björk/asp-skog. Plockar bara ut enskilda träd lite varstans i skogen för eget behov, ingen traktavverkning alls. Försöker gynna lövträden i barrskogen och lämnar en del torr-rakor för insekter och fåglar. Jag lämnar övergrova träd, mest för att de är otympliga för mig att ta ut och kapa/klyva men också för att de fyller ett estetiskt värde i skogen. Kör ut med häst eller fyrhjuling för att inte få körskador och slippa fula stickvägar. Ska inom några år påbörja ett "projekt" att skapa småviltzoner i skogsbrynen mot åkrarna, försöka få en stegvis övergång från åker till skog, d.v.s. med mindre buskage och snår i en remsa in mot skogen.

Har en årlig tillväxt på c:a 35-40 skogskubik i skogen så att plockhugga en del av detta räcker fullgott för att täcka mitt vedbehov.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #45 skrivet: 11 jan-11 kl 18:52 »
Precis. Och där har du nog problemet. Företagande är idag att försöka uppnå maximal vinst. Så länge man följer lagen och samtidigt driver ett företagade skogsbruk med vinstkrav så kan det knappast kallas alternativt. För mig är ett alternativt skogbruk ett skogsbruk där man låter naturhänsynen gå före vinstintresset. Där man hugger sin ved men låter bli gigantiska slutavverkningar.

Jo du har helt rätt, företagande är att försöka uppnå vinst utifrån de förutsättningar som ägaren ger företaget
Vad sen maximal vinst är, skilljer sig från ägare till ägare. Som ulfg skrev förstår inte jag heller varför det ska vara sådant motsatsförhållande mellan naturhänsyn och avkastningskrav/vinst. Att äga en skogsfastighet utan att få bruka den är helt inaktuellt för mig, och säkert många med mig.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #46 skrivet: 11 jan-11 kl 18:53 »
Här är en länk om ädellövskogsskötsel och vilka naturhänsyn man bör/ska ta.

http://www.skogen.se/pub/render?id=3790
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #47 skrivet: 12 jan-11 kl 08:18 »
Citat från: stubben
Jo du har helt rätt, företagande är att försöka uppnå vinst utifrån de förutsättningar som ägaren ger företaget
Vad sen maximal vinst är, skilljer sig från ägare till ägare. Som ulfg skrev förstår inte jag heller varför det ska vara sådant motsatsförhållande mellan naturhänsyn och avkastningskrav/vinst. Att äga en skogsfastighet utan att få bruka den är helt inaktuellt för mig, och säkert många med mig.

Det måste väl vara så att det krävs lite mer än att man utövar kommersiellt skogbruk och följer lagar för att man skall kalla det alternativt? Annars så är ju i princip hela sveriges skogar alternativt skötta.

Jämför med många andra områden här på alternativ. Hur många har t.ex. vinst i sin husdjurshållning? De flesta är nog inte ens i närheten av vinst, men alternativt skogsbruka måste innebära vinstkrav?

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #48 skrivet: 12 jan-11 kl 19:33 »
Det måste väl vara så att det krävs lite mer än att man utövar kommersiellt skogbruk och följer lagar för att man skall kalla det alternativt? Annars så är ju i princip hela sveriges skogar alternativt skötta.

Jämför med många andra områden här på alternativ. Hur många har t.ex. vinst i sin husdjurshållning? De flesta är nog inte ens i närheten av vinst, men alternativt skogsbruka måste innebära vinstkrav?

Lasse vi har olika definition av vad alternativ skogskötsel är och det är helt ok.

För mig är alternativ skgsskötsel ett småskaligt brukande av skogen där man tar naturhänsyn i alla moment man utför i skogen, och det utesluter inte att man avverka träd/timmer/ved, på ett ekologiskt/ekonomiskt hållbart sätt. Om man sen använder blädning, plockhuggning eller luckhuggning eller små trakthyggen har ingen betydelse, ekologiskt ger det olika förutsättningar som alla behövs i skogen.  Och vad jag sen gör med det jag avverkar och att jag säljer det med vinst spelar väl ingen roll. Att sköta skogen ekologiskt uthålligt är faktiskt en ekonomisk vinst i sig själv i det långa loppet.

Jag kan inte svara för andras djurhållning, men jag kan tänka mig att en hel del av de husdjur som föds upp är ägnade att säljas för att helt eller delvis ge en intäkt till hushållet/företaget.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

saradenrara

  • Inlägg: 27
  • Samarbete och lösningsfokus!
    • Bohuslän
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #49 skrivet: 13 jan-11 kl 13:23 »
I framtiden kanske lite permakultur odling mellan träden, men vet knappt vad det är ännu.

Finns en man som heter Pete i Hällmarken vid Ucklum som sysslar med permakultur, var på en föreläsning med honom, mycket intressant, han har myyyycket kunskap om detta. Tips är att ta kontakt med honom om du vill veta mer.
Samarbete och lösningsfokus!

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #50 skrivet: 14 jan-11 kl 19:34 »
Håller med stubben. Tycker det finns väldigt många olika sätt att bedriva alterntiv skogsskötsel. Tex så tycker jag att man kan kalla ett kalhygge gjort med häst ganska alternativt. Man kan ju inte heller säga att all alternativ skogsskötsel ska ske utan ekonomisk vinning. Kan man få in en slant på sin skog och man driver skogsbruket ed vinst ser jag inget negativt med det.

Sen till detta om granskogen vara eller icke vara. Väldigt viktigt att betona är ju att i norra Sverige så är stora gran och tallskogar väldigt biotopriktigt. Däremot skulle det vara konstigt med en bokskog. Men det är klart att en blandskog med gran, tall, rönn, gran osv är att föredra framför strikta granskogar så långt ögat kan nå. Men att börja komma ned på procentnivåer kring 15% gran 15 % tall över stora områden här uppe är nog inte lätt. I så fall blir det väl fjällbjörkbestånden :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #51 skrivet: 15 jan-11 kl 10:28 »
Jag tänkte gå ifrån disskusionen om skog och ekonomi, även om den är intressant, då det inte var andemeningen när jag startade tråden.

Är det någon av er som har prövat hyggesbränning, eller har bränd mark/brandskadad skog?
personligen är jag för feg, tänk om elden sprider sig till grannen..
Däremot har jag har ett område på ca 1000m2 som brann (grannen eldade skräp och branden spred sig) för två år sedan med en del brandskadade ekar/björkar kvar. Jag inbillar mig att det är något väldigt exklusivit i naturvårdssammanhang.
Nu kommer massor med björkplantor på den brända marken ;D.

Jonas Backfors, jag kan bara hålla med ;D
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #52 skrivet: 15 jan-11 kl 10:39 »
Citat från: stubben
Lasse vi har olika definition av vad alternativ skogskötsel är och det är helt ok.

För mig är alternativ skgsskötsel ett småskaligt brukande av skogen där man tar naturhänsyn i alla moment man utför i skogen, och det utesluter inte att man avverka träd/timmer/ved, på ett ekologiskt/ekonomiskt hållbart sätt. Om man sen använder blädning, plockhuggning eller luckhuggning eller små trakthyggen har ingen betydelse, ekologiskt ger det olika förutsättningar som alla behövs i skogen.  Och vad jag sen gör med det jag avverkar och att jag säljer det med vinst spelar väl ingen roll. Att sköta skogen ekologiskt uthålligt är faktiskt en ekonomisk vinst i sig själv i det långa loppet.

Jag tycker det låter ganska alternativt jag med. Bara för att du säljer timmer för pengar så innebär det ju inte att det är kommersiellt eller vinstdrivande. Den småskaliga skogsförvaltning jag ser omkring mig i skogen här är att i princip skall allting på ett skifte ner när det skall avverkas. Visst hyggena ser aningen bättre ut nuförtiden med en del sparat typ hög stubbar och sånt (säkerligen en lagtext) men det är oftats där det är synligt från vägarna, längre upp i skogen så är det mer sparsamt med sådan. De flesta av mina skogsägande grannar känner nog knappt till begreppet "ekologiskt".

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #53 skrivet: 15 jan-11 kl 21:05 »
Ett annat otyg är utdikningen av myr och våtmark. Mycket vanligt att det finns diken här och där. Följden har blivit en utarmning av naturen, en natur mer känslig för torka, uttorkade bäckar på sommaren, öring som förvinner, ökade problem med översvämmningar osv. Som sgosägare kan man börja att succesivt fylla igen sina gamla utdikningsdiken och återfå en mer normal vattenbalans i sina marker.

Ambos

  • Inlägg: 19
    • Blekinge
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #54 skrivet: 23 jan-11 kl 18:15 »
Används mycket nikotinoider i skogsbruket? -Man kan väl inte räkna det som alternativt, i varje fall.
Läste om skador på bin: http://kemikaliedetektiven.se/wordpress

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #55 skrivet: 11 feb-11 kl 21:46 »
Vi tillämpar naturkulturmetoden så gott vi kan:

http://83.140.26.28/artikel.cfm?CFID=5263&CFTOKEN=62273807&id=183

Finns en del fördomar kring detta tydligen. Jag tycker det verkar vara en bra metod.
Min man har gått kurs(er?) i detta. Vi har även arbetat med oxar i skogen förut och planerar att göra det i framtiden igen (har oxar, men de behöver mer träning).


Mer information om NaturKultur finns här: www.kontinuitetsskogsbruk.se  ;)

MVH Emma

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #56 skrivet: 27 feb-17 kl 14:03 »
Ja jag tycker vi sköter vår skog alternativt. Vi har huggit var femte år och då var tredje träd. Det har vi gjort nu i 30 år. Just nu håller vi på att hugga var tredje träd i ett 40 år gammalt bestånd. Träden är 25 meter långa och dom grövsta är 40 cm i brösthöjd, så vi år jättenöjda. Det är så glest nu som vid en "vanlig" gallring och en tät matta med granplantor.
kretslopp

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #57 skrivet: 01 mar-17 kl 10:16 »
Har du gjort det på nåt ställe i samma bestånd i 30 år? Det som du gallrar nu är ju bara 40 år gammalt så då är det väl första gallringen? Hur ser det ut där du gjort det 5-6 gånger? Lägg gärna in foton.

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #58 skrivet: 01 mar-17 kl 10:29 »
Ja du det har jag gjort i 30 år! I just det här beståndet som är planterat, högg jag första gången när det var 15 år. Så det har blivit en fem sex gånger nu. Jag är dålig på det där tekniska,  jag ska höra med barnbarnen om dom kan hjälpa mej.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #59 skrivet: 01 mar-17 kl 16:21 »
Om jag ska försöka beskriva vår skog så är den mer brötig och mindre städad än andras skogar, Det är lite glesare mellan de högsta träden Det finns träd i dom flesta storlekar. Bitvis står träden i täta dungar, speciellt ungträdsdungarna. Totalt sett finns det säkert lika många stammar som i vilket "normalt" skogsbruk som helst. Vid relaskopering är arealinnehållet högt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser