Hej Johan.
Jag har köpt en abelco zl 60.Leverans vid jul så jag har inte kört så mycket.
Jag lånade en Agromatic 755 förra året vid utgödsling.Den funkade jättebra ,problemet var att den inte lyfte rundbalarensilage med 4hjul i backen.Så när jag skulle köpa tittade jag på lite större maskiner .
Avant 528,schäffer,Agromatic 765 och Abelco Zl 60.
Abelcon styrs och körs som en hjullastare,den är kraftigt byggd ,större däck ,rejäl plats för kedjor ,lite längre och den är stark i hydraliken .Jag tror att skall man även ha den att hantera lite blöta rundbalar med så får man nog upp i denna storlek runt 1500kg.
Då är Abelcon 50 000 kr billigare än de andra ,problemet är att de är nya endast 10-15 st har sålts,ihopsättningen från Kina är sådär,enkel instrument panel om man jämför med de andra som ex har byggts i Finland.
Jag har pratat med några som har köpt och de är nöjda.
Många delar är samma i de olika maskinerna ex motorn som är en 26hp kubota och hydraliken verkar vara kända märken.
En fördel som var viktig för mig är att det är trima fäste på Abelcon ,så traktorns redskap passar och det är lätt att göra egna redskap.Men skall man ha rejäl tilt på trima redskapen så måste man luta fästet något så en hake fanns.
Jag hoppas på driftsäkerhet vilket tiden får utvisa för maskinen är ny,utseendemässigt är det en robust maskin ,tittar man på redskapsfästet så ser "avant"fästet (sitter på flera märken) klenare ut än ett rejält trima fäste.
Men det är en Kina maskin så det är en risk och en avantmaskin har mycket finare finish..
Lars