Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fång  (läst 36470 gånger)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Fång
« Svar #60 skrivet: 23 mar-11 kl 11:41 »
Inom medicin för människor har ju de alternativa metoderna kommit längre och blivit mer accepterade.

Ja, med mördande reklam kan man sälja vad som helst.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Fång
« Svar #61 skrivet: 23 mar-11 kl 18:23 »
 
Ja, med mördande reklam kan man sälja vad som helst.

Hur menar du nu?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Fång
« Svar #62 skrivet: 24 mar-11 kl 09:38 »

Hur menar du nu?

Jag menar att man säljer kvacksalveripreparat med fagra löften och vackra ord utan att ha något att backa upp all nonsens med. Att många använder något är inte ett argument för dess funktion.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fång
« Svar #63 skrivet: 24 mar-11 kl 09:47 »
Sven kan en hel del och har mycket bra för sig... men sen vet jag inte om det är hans fel eller någon annas när hästägaren kommer hem med en burk "gröngröt" som dom tror botar ALLT! Den är visst helt okej att använda när man masserar tex, kokt på typ vaselin och kattmynta... men jag vet inte hur mnga jag träfat som hävdar bestämt att den botat både ryggproblem och senskador.. ::)
« Senast ändrad: 22 maj-12 kl 15:10 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Fång
« Svar #64 skrivet: 24 mar-11 kl 12:16 »
Jag menar att man säljer kvacksalveripreparat med fagra löften och vackra ord utan att ha något att backa upp all nonsens med. Att många använder något är inte ett argument för dess funktion.

Självklart, där håller jag med dig till fullo! Fast jag vet inte ritkigt vad du syftar på i det här fallet....

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Fång
« Svar #65 skrivet: 24 mar-11 kl 12:26 »
Självklart, där håller jag med dig till fullo! Fast jag vet inte ritkigt vad du syftar på i det här fallet....

Bovetets eller homeopatikans popularitet i europa gör inte dessa nonsenskurer mera verksamt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Fång
« Svar #66 skrivet: 24 mar-11 kl 13:22 »
Bovetets eller homeopatikans popularitet i europa gör inte dessa nonsenskurer mera verksamt.

Aha, fast det beror väl på vad man tror på, vilka rapporter man läser och vilka glasögon man har på när man läser om ämnet. Därmed absolut inte sagt att jag läst eller för den delen vet om några rapporter om homopati (eller vad jag tror på...). Har faktiskt svårt att förstå dina kopplingar med bovete, mer verksamt och popularitet....  ???

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Fång
« Svar #67 skrivet: 24 mar-11 kl 13:23 »
Aha, fast det beror väl på vad man tror på, vilka rapporter man läser och vilka glasögon man har på när man läser om ämnet. Därmed absolut inte sagt att jag läst eller för den delen vet om några rapporter om homopati (eller vad jag tror på...). Har faktiskt svårt att förstå dina kopplingar med bovete, mer verksamt och popularitet....  ???

Tidigare i tråden så pratade man om att man skulle ge bovete istället för smärtstillande. Sedan har det hela ingeting med tro att göra utan med gedigna dubbelblindade studier istället för fria fantasier.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Fång
« Svar #68 skrivet: 24 mar-11 kl 17:08 »
Tidigare i tråden så pratade man om att man skulle ge bovete istället för smärtstillande. Sedan har det hela ingeting med tro att göra utan med gedigna dubbelblindade studier istället för fria fantasier.

Har ff svårt att förstå dina kopplingar :( Tack för mig...
« Senast ändrad: 24 mar-11 kl 17:28 av Iris »

Medusan

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Fång
« Svar #69 skrivet: 22 maj-12 kl 15:00 »
Precis som för oss människor så är alla hästar olika.

Solklart är ju att allt kraftfoder mm ska bort.

"Torr"bete eller skogsbete
För mig så funkar kylning av hovar/ben. Ställ hästen hovar i halvfulla spann vatten, svampa upp över benen.
Får man inte hästen att stå kvar i spannen så svampa och kyl på de sätt som går.

Halm, blåbärsris, nässlor, bakjäst, mjukt underlag, maskrosrot och rörelse (om så bara ett litet varv på stallpanen.)
Klippte remsor från ett gammalt täcke och ställde hoven på sedan lindade så hon slapp stå direkt på backen (nattetid i stallet)

Spraya/pensla med tjära, vinäger eller jodopax runt strålen och på lammelerna.

Gurkmejram i maten (blöt tex blåbärsriset och strö på mejramen) och äpplecidervinäger i vattnet är med kanon.

Man får vara lika fyndig när det gäller att få i hästar "medicin" som småbarn.
Så länge man ser till att det man "lurar" med inte innehåller socker.

korpnina

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Fång
« Svar #70 skrivet: 29 maj-12 kl 12:18 »
min häst fick fång för ganska exakt ett år sedan och fick sedan under hösten ett återfall så jag har fått en del tips som jag delar med mig av
det finns inte bara en sanning och alla gör och tänker olika
ungefär så här gör och tänker jag
jag är skeptisk till barfotaverkning och skulle inråda dig, att om du antar det, ha kontinuerlig kontakt med din veterinär
hästen står inne på en mjuk tjock torvbädd hela tiden
i alla fall i det akuta skedet tycker jag det är djurplågeri om de ska röras på
utfodra endast med hö som legat i vatten i minst 1 tim för att laka ur sockerarterna (tror jag  tips från min vet) i ett finmaskigt hönät
hönät för att hästen inte ska behöva belasta sina onda fötter genom att äta från marken och för att det tar längre tid - hästen är syselsatt
endast hö betyder inga morötter, äpplen, hårt bröd eller annat godis... ev mineraler
ge även halm så att hästen har nåt att pyssla med
 skulle tro att du inte kan släppa på grönt gräs denna betessäsong och nästa vår vänjer du hästen med lite gräs i taget typ beta en kvart/dag första veckan en halvtimme/dag nästa v osv
min går nu ute i stora hagen och betar 2-4 tim/dag
det är skit med fång och man blir helt fixerad att känna på värmen i hovarna o känna efter puls
lycka till

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Fång
« Svar #71 skrivet: 02 jun-12 kl 10:01 »
läser inte hela tråden, och borde väl veta bättre än att ge mig in i fångdebatten, (eller hästtråden överhuvudtaget) egentligen.
men här är det jag vill säga iaf:
*enligt det nyaste så är det fruktan, en sockerart som bildas i stressat gräs som utlöser fång. det är vattenlösligt. vad som stressar gräs får ni leta reda på själva, annars skulle det här inlägget bli toklångt. ;D
* jag har odlat och gett bovete (växten, inte fröna) till ett "hopplöst fall" som en del av fodret under rehabtiden och även efter. JAG upplevde en klar förbättring, inga återfall under tiden hon fick det.
* har gett älggräs under den akuta fasen när veterinären som hade jour inte kunde komma förens dagen efter, samt när butta/metacam tog slut och apoteket inte hade hemma..(skitapotek >:( ) JAG upplevde att älggräset hjälpte. gav även lite under rehabperioden när hovis hade varit och tagit bort lite på hovarna och det ömmade. (just den pållan hade så hemska hovar att hennes ben var felställda, och jag hade hovis varannan vecka under tre månader..)

detta är bara MINA EGNA erfarenheter och sanningar. fruktanet finns det forskning om, och intresserade veterinärer ger info om det.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

trassla

  • Gäst
SV: Fång
« Svar #72 skrivet: 30 jun-12 kl 21:45 »
Läste i tidningen hästen för några år sedan, där de forskat om fånghästar. Många hästar får fång av för kort gräs, ju kortare gräs desto mer fruktan i det (socker). Eligt reportaget skall en häst som har fång, gå i hagar, med högt gräs. Det var viktigt att hästen fick röra på sig, så att genomströmmningen i hoven ökade. Det var inte bra att en häst stod i en box, för där kunde den inte röra sig. Men uppfattningarna är ju många, så rådfråga din veterinär och hovslager, och hör vad de rekommenderar. Lycka till med din häst.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Fång
« Svar #73 skrivet: 24 aug-13 kl 10:38 »
Läste i tidningen hästen för några år sedan, där de forskat om fånghästar. Många hästar får fång av för kort gräs, ju kortare gräs desto mer fruktan i det (socker). Eligt reportaget skall en häst som har fång, gå i hagar, med högt gräs. Det var viktigt att hästen fick röra på sig, så att genomströmmningen i hoven ökade. Det var inte bra att en häst stod i en box, för där kunde den inte röra sig. Men uppfattningarna är ju många, så rådfråga din veterinär och hovslager, och hör vad de rekommenderar. Lycka till med din häst.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Gerda

  • Inlägg: 7
SV: Fång
« Svar #74 skrivet: 21 maj-14 kl 11:55 »
Min häst fick fångtendenser och jag fick rådet att tillsätta EM i fodret. Detta hjälpte även vår grannes häst, vars kraftiga fång har blivit betydligt bättre över tid. Det är ju alltid svårt att veta exakt vad som gjort att min islänning inte fått några mer tecken på fång, men jag är så glad att det inte händer att jag fortsätter att ge EM i fodret  för att vara på säkra sidan. Han är inte ens hovöm längre! Här kan man läsa mer om EM och det finns även en hästblogg där med erfarenheter

http://www.greenfoot.se/h%C3%A4star-anv%C3%A4ndning-21691936


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
Olofssonskan, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser