Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fång  (läst 38990 gånger)

esten

• -
SV: Fång
« Svar #40 skrivet: 02 okt-10 kl 14:15 »
Det var ju rätt länge sen och jag fick hur många råd som helst. Många rekomenderade att jag inte skulle gå med hästen utan helst ha henne stå på stall tex. Men en gammal "hästuppfödarräv" rådde mig att gå korta promenader med henne

Hittde en av mina gamla vet böcker och där står det att man allmänt kallade kolik får fång i Norrland .
Det skulle i så fall förklara rådet att promenera hästen .
Kan det vara så , att det blev en missuppfattning på grund av gamla dialektala ordanvändningar ?

Sral

« Svar #41 skrivet: 03 okt-10 kl 23:54 »

Finns like mange oppfatninger som mennesker(tyvær virker såkallte hestmennesker gjerne ha veldig sterke som dom gjerne setter opp mot hverandre,et trist karakteristikum av dette miljøet tycker jeg..)

Hej take.
Leste du den delen av mitt innlegg ?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #42 skrivet: 04 okt-10 kl 06:18 »
Finns like mange oppfatninger som mennesker(tyvær virker såkallte hestmennesker gjerne ha veldig sterke som dom gjerne setter opp mot hverandre,et trist karakteristikum av dette miljøet tycker jeg..)

Hej take.
Leste du den delen av mitt innlegg ?

Vilken del?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 04 okt-10 kl 10:32 »
Det var fång vet. var här och konstaterade det. Men som sagts tidigare det finns lika mycket idéer och tillämpningar som det finns hästar.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Utterman

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 11 okt-10 kl 16:05 »
Kan bara tala om egen erfarenhet ang fång, ger mina torkade brännässlor på vårkanten nu för tiden och även en del annat som stärker och återställer balansen i mage och blod, och sen jag började med det så har jag inte haft fång alls på mina... fick hit en shettis med illa fång i våras, nu är hon återställd i kroppen och nästan helt i hovarna...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Utterman

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 11 okt-10 kl 16:09 »
Vitlök går också fetbort då det finns forskning på att den orsakar anemi hos hästen.

den vitlöken som orsakar anemi hos alla djur utom människan är den råa, inte torkad då de aktiva ämnena försvinner vid den prosessen...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #46 skrivet: 11 okt-10 kl 22:01 »
Vitlök går också fetbort då det finns forskning på att den orsakar anemi hos hästen.

Försök är gjorda på torkad vitlök.

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #47 skrivet: 13 feb-11 kl 18:54 »
Fång är ett helvete tillstånd med en enorm smärta för din vän. Rackarn kommer för eller senare och tar bort smärtan men släcker samtidigt ljuset.
Till minnet av Bubben 2003-06-23 - 2010-10-07

Lars Pers Maria

• -
« Svar #48 skrivet: 13 feb-11 kl 20:33 »
Är det någon som provat djävulsklorot som smärtstillande?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #49 skrivet: 13 feb-11 kl 20:43 »
ger i stort sett samma biverkningar som NSAID(finns forskning på det) och är dyrare.NSAID ger inte heller alltid adekvat smärtstillning tyvärr.
Disability is an attitude

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #50 skrivet: 14 feb-11 kl 23:42 »
Är det någon som provat djävulsklorot som smärtstillande?

Väldigt skarpt för magen också.

Falin

• -
« Svar #51 skrivet: 15 feb-11 kl 10:58 »
Är det verkligen det? Mitt sto reagerade med koliktendenser på butta, men aldrig sett något på djävulsklo.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #52 skrivet: 15 feb-11 kl 20:29 »
Jo, jag blev ordentligt varnad för det av en equiterapeut som sålde örten då jag frågade om djävulsklo. Googlade lite snabbt och det verkar rätt samstämmigt. Sedan kan man ju inte alltid rakt av jämföra människans magslemhinna med hästens (vi ser ju vad vitlöken ställer till med hos häst och det stämmer ju verkligen inte med "människoeffekten")och det var flest "människoträffar" jag fick.

Ptr

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 12 mar-11 kl 23:39 »
Varför pratas det aldrig om att det inte bara är fång som tas för fång.

Fång som sekundärt problem till tex en mage som löper amok, men inte mindre allvarligt för det, visar ibland sina symtom dygn efter nån meningsfull inledande behandling går att utföra. Sen är det med det som jag har hört benämnas belastningsfång och som mera var en kramp som kunde ge inflammationer och påverka hovben och var av mera akut karaktär och svarade också bättre på sådan behandling.

Har för min del resonerat som så att man ska det försiktigt om man är smärtstillad, resonerar lika med hästarna. Men helt stilla på mjukt underlag verkar inte vettigt. Men att ta det lugnt och inte bli omkringjagad av andra är väl rimligt.

Finns mycket skrivet om detta. Som nån skrev tidigare, sunt förnuft och anpassa till individen är nog en rätt vettig väg.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #54 skrivet: 17 mar-11 kl 19:14 »
En Sven i Sala (stor klinik med inriktning på hältor) rekommenderade bovete åt mig då det motverkar vätskeansamlingar vilket det blir då en inflammationer uppstår i läderhuden i hoven. Han tyckte dessutom att man absolut inte skulle ringa ut en veterinär eftersom denna bara sprutade in kortison och annat skit. Denna Sven är nästan helt färdig veterinär, han tog aldrig examen.

Intressant tycker jag. Det finns ju oändligt många åsikter om detta (och så mkt annat). Det gäller att lyssna till råd och sen sålla ut det som just du tycker är viktigt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #55 skrivet: 17 mar-11 kl 20:44 »
En Sven i Sala (stor klinik med inriktning på hältor) rekommenderade bovete åt mig då det motverkar vätskeansamlingar vilket det blir då en inflammationer uppstår i läderhuden i hoven. Han tyckte dessutom att man absolut inte skulle ringa ut en veterinär eftersom denna bara sprutade in kortison och annat skit. Denna Sven är nästan helt färdig veterinär, han tog aldrig examen.

Intressant tycker jag. Det finns ju oändligt många åsikter om detta (och så mkt annat). Det gäller att lyssna till råd och sen sålla ut det som just du tycker är viktigt.

Att inte ringa ut vetrinär som kan ge hästen smärtstillande borde falla inom djurskyddet enligt mig. Tragisk inställning till djurs smärta. :'(

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #56 skrivet: 19 mar-11 kl 22:52 »
Denna Sven är nästan helt färdig veterinär, han tog aldrig examen.

Det verkar finnas en god anledning att han aldrig tog examen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Falin

• -
« Svar #57 skrivet: 20 mar-11 kl 08:50 »

Alltid något att vara tacksam för.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #58 skrivet: 22 mar-11 kl 19:17 »
Jag hade aldrig (vid denna tidpunkt) hört talas om honom tidigare, men har nu sen dess hört många prata om honom. Själv sa han att han var mest känd i travsammanhang. Jag har förstått att han även verkar internationellt. Ingen här som har hört talas om honom? Googlade lite och kikade in på hans hemsida; http://www.alyose.com/

Jag tycker inte alls att det är så lätt som en del av er vill påskina då det hela tiden kommer fram nya fakta och dessutom då jag känner till flertalet hästar som avlivats på Ultuna och Strömsholm på grund av att magen brakade som följd av medicineringen. En är den häst vars ägare blev rekommenderad bovete av ovan nämda Sven.

Inom medicin för människor har ju de alternativa metoderna kommit längre och blivit mer accepterade.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #59 skrivet: 22 mar-11 kl 19:24 »
Ja, men det är ju faktiskt så att vi människor kan laborera bäst vi vill med alternativ medicin. Det är ju upp till mig som person om jag vill prova o jag känner hur pass jag klarar smärta osv. Ett djur visar inte hur pass ont dom har, det är ju deras "överlevnadsinstinkt" o på så vis måste vi ordna så dom inte har ont o ge medicin enligt bästa sätt. Nu är inte alternativ behandling med bovete ett alternativ, enligt mig, vid akut fång, utan då måste man ge smärtlindring o det kan endast en veterinär skriva ut -legitimerad!.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

1671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser