Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fång  (läst 36469 gånger)

lantlust

  • Inlägg: 37
  • Har förverkligat en dröm om lilla gården vid sjön.
    • Dalarna
    • www.lasen.se
SV: Fång
« Svar #20 skrivet: 07 maj-10 kl 09:29 »
Vad var det i dina "egna blandningar"
I grunden är deras ivriga verk och heta önskningar bara olika uttryck för deras stora hemlängtan.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Fång
« Svar #21 skrivet: 08 maj-10 kl 14:04 »
Det var ju rätt länge sen och jag fick hur många råd som helst. Många rekomenderade att jag inte skulle gå med hästen utan helst ha henne stå på stall tex. Men en gammal "hästuppfödarräv" rådde mig att gå korta promenader med henne så mycket hon orkade utan att det smärtade för mycket för att bl.a öka blodcirkulationen i hovarna. Och jag gjorde en ganska stor hage åt henne med nästan inget bete på så hon fick röra sig så mycket som möjligt. Annars var de flesta negativa och hade avlivning som bästa alternativ.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

ingrid t

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Fång
« Svar #22 skrivet: 26 maj-10 kl 12:54 »
Min halvblodskorsning fick fång för några veckor sedan, veterinären sade ingenting om avlivning. Tvärtom. Hon fick en spruta av honom och han skrev ut Metamac (Metacam, lite osäkert på vilket) som jag gav henne under 5 dagar. Dagen efter veterinären varit hos oss hade jag en häst som gick på tåspetsarna och betedde sig som en kalv på grönbete. Under vår diskussion om foder, bete mm talade han om att det allra bästa vore om hon kunde gå i en hage med fjolårsgräset kvar, fri tillgång till halm när hon står inne och lite hö (inget påpekande om huruvida det skulle vara gammalt eller inte), fångverkning samt motion. Motionen är viktigt, det räcker inte med att hon går och skräpar i en grushage, utan promenera på mjukt underlag (det går bra med grässträngen utmed vägen) så länge hon orkar varje dag. Jag får också bra motion  ;)
Hon är inte bra ännu men heller inte sämre och hon blir gladare och gladare för varje dag. Om en vecka ska jag och veterinären ha ett möte om hur jag ska gå vidare med henne.
Med detta vill jag säga att man måste nog gå efter eget förnuft, studera sin häst, hur svarar hon/han upp på den behandling som ges, anlita en andra, tredje kanske tom fjärde veterinär om det skulle behövas och skaffa en seriös hovslagare. Själv skulle jag vänt mig till en annan veterinär om den ordinarie föreslår avlivning som första "behandling".
Bor mitt i ett naturreservat, hus från 1700-talet, make o 2 utflugna barn, 2 hästar, en hög med katter, en lika stor hög med höns (Åsbohöns, genbank) och sist, men inte minst, en hund.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Fång
« Svar #23 skrivet: 26 maj-10 kl 21:27 »
Jag har väldigt svårt att förstå den ordinationen. Man ger hästen Metacam (smärtstillande) och sedan motionerar man den trots att
själva definitionen på fång är "en inflammatorisk process i lamellerna med uttänjning av lamellerna och särslitning av hovkapselns infästning". (källa http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf)
För mig är det otänkbart att ytterligare tänja på lameller genom motion under akut fas där hästen ges smärtstillande.

Låt hästen stå mjukt, sand är ett perfekt underlag där den kan gräva ner och avlasta tårna. Sedan bör den själv få välja hur mkt/om den vill röra sig men inte under tiden den går på smärtstillande, då är det vila som gäller.
Det finns också något som heter "frogsupport" som vissa använder.

När den akuta fasen är över och hästen inte längre visar smärta så kan det vara idé att röntga hoven för att se om det skett någon rotation el. hovbenssänkning. Det är också till hjälp för hovslagaren.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Fång
« Svar #24 skrivet: 26 maj-10 kl 21:31 »
Efter fång är det många skadade celler som behöver återuppbyggas och då bör hästen få anpassat foder efter detta.
Något som inte alltid är så lätt om hästen kanske också måste bantas (fetma ger risk för fång).

ingrid t

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Fång
« Svar #25 skrivet: 30 maj-10 kl 18:43 »
Jag har väldigt svårt att förstå den ordinationen. Man ger hästen Metacam (smärtstillande) och sedan motionerar man den trots att
själva definitionen på fång är "en inflammatorisk process i lamellerna med uttänjning av lamellerna och särslitning av hovkapselns infästning". (källa http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf)
För mig är det otänkbart att ytterligare tänja på lameller genom motion under akut fas där hästen ges smärtstillande.

Ja, nu är det så att det här var vad veterinären rekommenderade och hittills har det bara gått framåt. Hon får inte längre Metacam men är fortfarande pigg och visar ingen som helst smärta, tvärtom. Jag har också läst en massa om fång efter att detta hände men tydligen (som med allt annat) finns det lika många teorier och behandlingar som det finns hästar. Att jag litar på vad veterinären anvisar beror på att jag har anlitat honom i  många år till hästarna utan några som helst problem. För mig som amatör, känns det mycket bättre att veta att jag kan anlita en veterinär som jag vet är seriös och aldrig gjort någon felbedömning eller felbehandling. Därav följer jag hans råd och delar gärna med mig av dem, dock skulle jag ju ha kunnat tillägga att inte göra någonting förrän vederbörande ha kollat med veterinären. En annan häst kan ju ha ett värre fång än vad min hade.
Bor mitt i ett naturreservat, hus från 1700-talet, make o 2 utflugna barn, 2 hästar, en hög med katter, en lika stor hög med höns (Åsbohöns, genbank) och sist, men inte minst, en hund.

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Fång
« Svar #26 skrivet: 30 maj-10 kl 19:16 »
Jag har en fångkänslig häst, dock vet jag inte exakt vad som orsakat hennes fångkänslighet.
Så som jag förstått det är fång i sig ingen sjukdom, utan ett symptom som kan uppkomma ur olika sjukdomstillstånd vid t.ex insulinresitens, rubbad tarmflora eller Cushings syndrom.
Behandling vid akut fång är en sak och förebyggande behandling, alltså behandling av en häst som är fångkänslig är olika (naturligtvis).
Förebyggande är att hålla hästen i god kondtion och ge den en balanserad kost baserad på långsamma kolhydrater.
Jag täcker så gott jag kan foderstaten med grovfoder och använder hö från samma skörd hela vintern = inga tvära foderbyten. Jag ger inte ensilage pga att alla balar jäser olika och det i princip blir ett foderbyte/bale.
Behövs extra ger jag lusern och ev sk Spillers fiber cubes, men hitills har jag inte behövt Spillers foder alls.
Jag är noga att ge bra mineraler pga att hon går på så mkt svenskproducerat grovfoder och jag vet att det brister med t.ex selen i svenska marker.
Jag ger henne hö i kombination med betet, alltså inget rent bete förrän gräset gått i ax efter typ midsommar.
Hon går på skogsbeten, aldrig klöver o gödslade betesvallar.
Jag sparar hö fån året innan och blandar med det nya höet ett tag innan hon får rent årshö.
När det är frostrisk så står hon inne på natten och går ut i hage utan gräs på morgonen, med hö, för att på em flytta till gräshage.

Tänket är att hon aldrig ska beta frostnupet gräs och alltid ha långsamma foderbyten, aldrig bli övergödd men aldrig vara i dåligt hull heller.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Fång
« Svar #27 skrivet: 31 maj-10 kl 09:14 »

Ja, nu är det så att det här var vad veterinären rekommenderade och hittills har det bara gått framåt. Hon får inte längre Metacam men är fortfarande pigg och visar ingen som helst smärta, tvärtom. Jag har också läst en massa om fång efter att detta hände men tydligen (som med allt annat) finns det lika många teorier och behandlingar som det finns hästar. Att jag litar på vad veterinären anvisar beror på att jag har anlitat honom i  många år till hästarna utan några som helst problem. För mig som amatör, känns det mycket bättre att veta att jag kan anlita en veterinär som jag vet är seriös och aldrig gjort någon felbedömning eller felbehandling. Därav följer jag hans råd och delar gärna med mig av dem, dock skulle jag ju ha kunnat tillägga att inte göra någonting förrän vederbörande ha kollat med veterinären. En annan häst kan ju ha ett värre fång än vad min hade.

Jag har full förståelse för att du följer en vetrinärs ordination ;), det är vetrinären jag tycker ger ett felaktigt råd......

Helen N

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Fång
« Svar #28 skrivet: 31 maj-10 kl 09:35 »
Min dotters skettis får fång så fort gräset börjar växa, lösningen har varit en munkorg - låter grymt kanske, men det betyder att hästen kan vara ute och beter, han får inte i sig så mycket, så minska risken för fång.  Försökt på fattigt bete, men får fång på det ändå - kollar i hästaffärer för en munkorg, köp hellre en dyr än en billig om du kan - de kan sliter ut en munkorg under en säsong.
Lycka till

lantlust

  • Inlägg: 37
  • Har förverkligat en dröm om lilla gården vid sjön.
    • Dalarna
    • www.lasen.se
SV: Fång
« Svar #29 skrivet: 01 jun-10 kl 07:23 »
Hur många timmar går hästen med munkorg/ utan?
I grunden är deras ivriga verk och heta önskningar bara olika uttryck för deras stora hemlängtan.

Sral

  • Inlägg: 10
SV: Fång
« Svar #30 skrivet: 29 sep-10 kl 23:39 »
Hej.
Min erfaring med fång er-
1.hesten kan bli frisk igjen,8-12 månader.
2. kemiske preparater(smertstillende,inflammationshemmende)
så litet av som muligt,om det går helst ingen alls.
Fång virker være en forgiftningssjukdom og kemiske preparater tillfør ofte minst like mycket gift som dom gjør bra.
Avgiftende middler:
Homøopatiske middler-Gingko biloba(det beste middelet ved fång)
                                      Nux vomica
                                     Andre middler spesiellt for DIN hest(fång er et sammelbegrepp for en sykdom som har visse felles symptomer,men kan ha totalt ulike årsaker hos dem ulike hestene),kontakta en homøopat eller les deg inni kunnskapen selv.
 For å avgifte en fånghest brukte veterinærene før i tiden tappe blod på den,så kroppen måtte produsere nytt renere blod.
Finns like mange oppfatninger som mennesker(tyvær virker såkallte hestmennesker gjerne ha veldig sterke som dom gjerne setter opp mot hverandre,et trist karakteristikum av dette miljøet tycker jeg..)Vem du ska tro på?
Fins det nåt å tro på?ville bare prøvd ut nåt som kjens sant for deg og din hest just nu,  og se om det hjelper.Om det ei gjør det,prøv annet .
mvh.
Sral




take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Fång
« Svar #31 skrivet: 30 sep-10 kl 00:07 »
Hej.
Min erfaring med fång er-
1.hesten kan bli frisk igjen,8-12 månader.
2. kemiske preparater(smertstillende,inflammationshemmende)
så litet av som muligt,om det går helst ingen alls.
Fång virker være en forgiftningssjukdom og kemiske preparater tillfør ofte minst like mycket gift som dom gjør bra.
Avgiftende middler:
Homøopatiske middler-Gingko biloba(det beste middelet ved fång)
                                      Nux vomica
                                     Andre middler spesiellt for DIN hest(fång er et sammelbegrepp for en sykdom som har visse felles symptomer,men kan ha totalt ulike årsaker hos dem ulike hestene),kontakta en homøopat eller les deg inni kunnskapen selv.
 For å avgifte en fånghest brukte veterinærene før i tiden tappe blod på den,så kroppen måtte produsere nytt renere blod.


De flesta smärtstillande medicin är inte särskilt giftiga, desutom vet vi väldigt väl hur de beter sig i kroppen.
Att tappa blod är ungefär det dummaste man kan göra, du gör ett svagt djur ännu svagare.
Sedan när det gäller homeopatikan kan du lika gärna ge djuren fritt tillgång till vatten.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

A bug

  • Inlägg: 66
SV: Fång
« Svar #32 skrivet: 01 okt-10 kl 21:58 »
De flesta smärtstillande medicin är inte särskilt giftiga, desutom vet vi väldigt väl hur de beter sig i kroppen.
Att tappa blod är ungefär det dummaste man kan göra, du gör ett svagt djur ännu svagare.
Sedan när det gäller homeopatikan kan du lika gärna ge djuren fritt tillgång till vatten.

Lika gärna ge vatten?? Vatten innehåller ju mycket mer ämnen än honeopatmedicin där de verksamma ämnena är utspädda till destillerat vatten och därmed 100% overksamt, vatten däremot är rena hälsokuren i jämförelse!

zapp

  • Gäst
SV: Fång
« Svar #33 skrivet: 01 okt-10 kl 22:03 »
Rehabilitering av fång:

Akut fång är en förgiftning i mag och tarmkanalen. I det akuta tillståndet ska du ha råd om hur du ska få hästen frisk, vilket är fullt möjligt idag med Effektiva mikroorganismer för mag och tarmkanalen och rätt verkning. Du ska även ta bort allt sockret och all övrig felaktig kostföring. Detta är mycket viktigt för tillfrisknandet!

verka hästen så att den belastar hovarna på rätt sätt – fångverkning.

Rehabiliteringtiden blir ca 7 månader, då jag hjälper hästen att återfå en naturlig och fungerande hovform. I början täta verkningar och efterhand infaller den i normala verkningsintervaller. Och du har en fullt fungerande ridbar häst igen under förutsättning att mag och tarmkanalen också har rehabiliterats. En bra och smärtfri rörelse får du relativt snabbt, dvs innan de sju månaderna. Sedan ska foderråden följas för att undvika sjukdomsåterfall. Vi måste lära oss att se fångtecknen i ett tidigt skede, tecknen finns där säkert en månad innan, både i kroppsformen och rörelsemekaniken.

ett säkert tecken på att hästen börjar känna av fång är att dom äter brännässla på rot... man kan genom att se vad hästen stoppar i sig se vad dom har för symptom...


esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Fång
« Svar #34 skrivet: 01 okt-10 kl 22:14 »
Finns det någon som har/vet om man någonsin provat mjöldryga på häst med fång ?
Ergotamin och ergotoxin har ju den effekten att det drar ihop de ytligaste lymfkärlen alltså de som blir så utspända vid fång .
Dessa ämnen finns ju i mjöldrygan och används inom humanmedicinen vid vissa sjukdomstillstånd .

Kom att börja intressera mig för detta då jag hittade en hel del mjöldryga på grannens kornåker som går strå i strå men min åker . Läste i diverse gamla böcker om just mjöldrygan och dess verkningar och kom att fundera på detta då .
Som jag förstod det var det en stor industri förr att samla ihop knopparna och sälja tillapoteken .
Men fann också att det fortfarande används .

zapp

  • Gäst
SV: Fång
« Svar #35 skrivet: 01 okt-10 kl 22:50 »
Finns det någon som har/vet om man någonsin provat mjöldryga på häst med fång ?
Ergotamin och ergotoxin har ju den effekten att det drar ihop de ytligaste lymfkärlen alltså de som blir så utspända vid fång .
Dessa ämnen finns ju i mjöldrygan och används inom humanmedicinen vid vissa sjukdomstillstånd .

Kom att börja intressera mig för detta då jag hittade en hel del mjöldryga på grannens kornåker som går strå i strå men min åker . Läste i diverse gamla böcker om just mjöldrygan och dess verkningar och kom att fundera på detta då .
Som jag förstod det var det en stor industri förr att samla ihop knopparna och sälja tillapoteken .
Men fann också att det fortfarande används .
mjöldryga ska du absolut inte använda.. men använd brännässla.... som är blodrenande...

zapp

  • Gäst
SV: Fång
« Svar #36 skrivet: 01 okt-10 kl 22:51 »
Finns det någon som har/vet om man någonsin provat mjöldryga på häst med fång ?
Ergotamin och ergotoxin har ju den effekten att det drar ihop de ytligaste lymfkärlen alltså de som blir så utspända vid fång .
Dessa ämnen finns ju i mjöldrygan och används inom humanmedicinen vid vissa sjukdomstillstånd .

Kom att börja intressera mig för detta då jag hittade en hel del mjöldryga på grannens kornåker som går strå i strå men min åker . Läste i diverse gamla böcker om just mjöldrygan och dess verkningar och kom att fundera på detta då .
Som jag förstod det var det en stor industri förr att samla ihop knopparna och sälja tillapoteken .
Men fann också att det fortfarande används .
för övrigt är mjöldygan den svamp som används till att framställa LSD.. du kanske förstår att det inte är så mycket att använda då ;)

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Fång
« Svar #37 skrivet: 01 okt-10 kl 23:04 »
Inom humanmedicinen används den efter förlossningar med svåra komplikationer och därav kraftiga blödningar .
Alltså för att stilla / stäna blodkärl och förhindra förblödning .

Jag har inte tänlt använda det , men undrade om det provats , då verkan ju verkar vara det som eftersträvas .

zapp

  • Gäst
SV: Fång
« Svar #38 skrivet: 02 okt-10 kl 11:09 »
Inom humanmedicinen används den efter förlossningar med svåra komplikationer och därav kraftiga blödningar .
Alltså för att stilla / stäna blodkärl och förhindra förblödning .

Jag har inte tänlt använda det , men undrade om det provats , då verkan ju verkar vara det som eftersträvas .

jo men sen kan man tillägga att mjöldrygan är mikroskopiskt små svampar så förstår inte hur man kunde samla in "knopparna"? pincett o mikroskop?

mjöldrygan i sig är giftig som attan men förädlad finns många användningsområden...

finns bättre blodrenade örter för just fång.. även probotika preparat och bakterie kulturer som återställer mage och tarm..

men som det skrevs ovan.. finns lika många behandlingar som hästar... men skulle ALDRIG utsätta min häst för vare sig Metacam eller butta då man inte ska ge något som tillför dålig magkultur och ökar risken för mer omfattande fång.. som tur är har de flesta veterinärer fått upp ögonen för probotikan och minskar på metacam och buttan... EM vatten i förebyggande syfte,, likaså bokaschikli... gett en häst som haft fång, rasp och mugg de senaste åren varje år.. nu under vår/ sommar har hon fått bokashi och hon har inte ett skvatt... så jag är böjd att tro på den produkten.... men som sagt man får pröva sig fram för alla hästar saknar olika i sin mag kultur....

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Fång
« Svar #39 skrivet: 02 okt-10 kl 14:04 »
jo men sen kan man tillägga att mjöldrygan är mikroskopiskt små svampar så förstår inte hur man kunde samla in "knopparna"? pincett o mikroskop?

Fruktknopparna som sitter i sädesaxen är större än ett sädeskorn lila färgat utanpå och vitt inuti , dessutom hårt . Dessa knoppar faller på hösten till marken och övervintrar och under sommar vid axens bildande bildar små svampar som släpper ifrån sig sporer som fastnar på axen och bildar mjöldrygor .
Så det är inte svåra att samla och lätta att rensa ur i tröskverken på kvarnarna .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare
Sundance, Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser