Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brodera på stickat..??  (läst 9503 gånger)

The Game

• Gäst
Brodera på stickat..??
« skrivet: 26 dec-10 kl 16:15 »
Ja kära vänner..
Först ber ja om ursäkt för den här sticka med tråden som jag försökte starta..
Varit lite mycke nu me Fredde å allt..
Men nu till det jag undrade över..Jag ville sticka en kofta och mönstrerna skulle varapå Paul och Steve samma som tavlorna jag fick.Men jag har som vanligt inte så längt tålamod att sticka så.
Jag tänkte ta en gammal kofta och försöka brodera på ist..
Hur får man det snyggt??
Ska man bara ha en spänningsram eller va det heter??
mvh
Majsan

The Game

• Gäst
SV: Brodera på stickat..??
« Svar #1 skrivet: 26 dec-10 kl 18:05 »
De gick åt helvetet det där..
Skitsvårt att få det snyggt ju..=(
Måste sticka en då..Ska försöka ha tålamodet bara..
/Majsan

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 26 dec-10 kl 18:16 »
Jag har inget bra tips, tyvärr :( Men samma problem det har jag... Jättesvårt att få till snygga ögon på de stickade leksakerna jag gjort :(

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Granbackstove

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 26 dec-10 kl 19:49 »
Ska man lyckas ska det garn man broderar med vara lite grövre än det man stickat med. Sedan broderar man maskstygn i det mönster man vill ha. Korsstygn över stickat blir i regel INTE bra, vill man ha linjer funkar kedjestygn.

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/teknikk_mmaskesting.php
http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/broderiskola/Kedjestygn-och-langettstygn/
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

The Game

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 dec-10 kl 20:10 »
Granbackstove: tack för tipset ska kolla upp sidorna..
Men det är samma sak när man ska sticka mönster.Det blir alltid hål längst med det mönster man stickar..skitsvårt..
whippet: jag har helt glömt bort dej..förlåt..Postar min sista kalender till dig bums imorron..

Jag ska ge min tröja ett försök ifl annars får jag sticka en för jag ska ha en stevetröja..
Ska försöka flörta lite me morsan hon stickar snabbt som tusan..
/majsan

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 26 dec-10 kl 20:43 »
Jag köpte boken "Stickskolan" till mig själv i julklapp och där står väldigt tydligt med fin,fina bilder hur man broderar på stickat, ska se om jag kan skanna in en bild.

Boken kostade 126:- med frakt och är på 160 sidor med utförligt förklaringar för i stort sett ALLT  :D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 26 dec-10 kl 20:49 »
Går det att läsa texten?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Granbackstove

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 dec-10 kl 23:29 »
Men det är samma sak när man ska sticka mönster.Det blir alltid hål längst med det mönster man stickar..skitsvårt..
Hur menar du då? När du byter färg?
Broderar du slipper du ju färgövergångarna. Och när man byter färg ska man alltid sno garnerna om varandra för att undvika hål. Förklara gärna igen!

Granbackstove

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 26 dec-10 kl 23:30 »
Går det att läsa texten?
Jepp! Och där ser det ju ut som korsstygn skulle fungera. Har jag aldrig lyckats med...

The Game

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 dec-10 kl 19:35 »
Tove: ja när man byter färg..Blir alltis så skummt där emellan..Har inte kommit på någon bra teknik när jag snurrar garnet..Morsan säger att ja stickar för hårt..
Men Maskstygnen där såg ju snyggt ut..Korstygnen med..Men verkar jäkla svårt att få till de snyggt..
Jag ska göra ett försök..
/majsan

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 27 dec-10 kl 19:43 »
Ingen fara Majsan :) Jag har också haft lit mycket ett tag :P

Min mamma snurrar också garnet om den nya färgen när hon ska byta och det blir jättefint. Hon stickar jättehårt ochså. Jag tror att det kan vara så att du inte stickar lika hårt som vanligt när du snurrar trådarna om varandra, kanske blir det bättre om du provar 'dra till' lite hårdare?

Kramar

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

The Game

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 dec-10 kl 21:52 »
Ja vette farao hur ja gör..=)
Men nu vill jag sticka en kofta med Steve på ena sidan och Paul på den andra..
Hur jag nu ska lyckas med detta spektakel..Jag ska svära lite till och prova ett tag till att brodera på några koftor..
kram
Majsan

Granbackstove

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 27 dec-10 kl 23:10 »
ja när man byter färg..Blir alltis så skummt där emellan..Har inte kommit på någon bra teknik när jag snurrar garnet..Morsan säger att ja stickar för hårt..
Jag brukar gör så här: Stickar sista maskan med "gamla" garnet, tvinnar. Stickar första maskan med andra garnet, riktigt hårt, alternativt så efterdrar jag lite när maskan sitter på högerstickan. Brukar klara mig utan hål... Träna på!  :)

The Game

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 dec-10 kl 23:13 »
notera..skriva upp..=)
Fan skulle vilja sticka sånna dära Uppsala landskapsvantar till mormor..Men det verkar vara överkurs i kursen..Fattar inte när man ser på dom bilderna så ser det ut som om dom bara stickat och sen så har garnet bara ändrat färg just där mönstret är..
Men om jag kan få bort röda hönskvalster så ska jag väl kunna sticka eller brodera oxå på någe vis..
/majsan

Granbackstove

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 27 dec-10 kl 23:17 »
Men om jag kan få bort röda hönskvalster så ska jag väl kunna sticka eller brodera oxå på någe vis..
Huvet på spiken!

The Game

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 dec-10 kl 17:54 »
=D..

Tulipanros

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 jan-11 kl 18:31 »
Hej på er!

Jag har broderat på stickat och visst är det lite svårt men inte svårt.

Dra inte tråden för hårt i det stickade och brodera inte igenom,  (upp och ner genom det stickade alltså...) utan håll dig på ytan.
Om du förstår...
risken är stor att det blir "hål" annars.
Jag skulle inte spänna stycket du ska brodera på då jag tror att det broderade inte blir följsamt med plagget.

Ååå vad svårt det är att förklara.  :-\

The Game

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 jan-11 kl 13:21 »
Jag försökte följa de stickade så att säga..Men det blir för buckligt..
Fan..Det är svårt som tusan att få det riktigt snyggt..
Men nu ska jag brodera på min munkjacka istället något..
/majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
mulen, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser