Det mesta som är arbetsintensivt är för dyrt att sälja om man räknar arbetstiden. Jag hugger bara ved för eget behov, och skulle jag "sälja" så skulle det bara bli en mindre del av vad jag hugger och då till någon granne som behöver. Men vi har en vedhuggare i trakten som har bra maskiner och har lågprismodellen vi brukar köra med i byn, så min insats för gamla orkeslösa grannar har inte behövts än på vedfronten.
För uppvärmning måste man ställa vedpriset mot elpriset. Med mitt elavtal betalar jag för tillfället 2,39 kr/kWh, och med en luft-luft värmepump räknar jag med att få betala 1 kr/kWh värme. 1 kWh vedvärme i mina lite sämre kaminer kräver 2 liter stjälpt blandved, vilket ger att veden inte får kosta mer än 500 kr kubiken om det skall vara ekonomiskt att elda köpt ved för värmen, även om elpriset är högt. Men hugger man för att städa i skogen, få en stund av avkopplande arbete som leder till trivsamt eldande under vintern och inte vill vara iväg och jobba för att betala elräkningen, då är det ren vinst