Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luktar avlopp  (läst 4869 gånger)

Satiss

• Småland
Luktar avlopp
« skrivet: 23 dec-10 kl 14:31 »
Det hela började i höstas... det luktar avlopp från toaletten på nedre plan, när det är som värst luktar det även i badrummet på övre plan. På övre plan kommer lukten från röret vid handfatet.

Vi har provat det klassiska med att spola vatten i alla vattenlås, fungerar ej. Jag upplever att det blir värre när vi eldar inomhus. Har en ny avlopps anläggning från 08. Det är två små rör som sticker upp på andra sidan tomten. Funderar om det kan vara fel på ventilationen?

Vad tror ni att det kan vara och hur kan vi åtgärda det?

Gångtrött

• Gäst
SV: Luktar avlopp
« Svar #1 skrivet: 23 dec-10 kl 14:35 »
Kolla luftningen.. Borde sitta något avluftningsrör i kåken också, antingen på vinden eller på taket. Kolla så inte de är igensatta, borde väl kunna gå att köra ner ett rensband i röret och se så det inte sitter något ivägen.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #2 skrivet: 23 dec-10 kl 21:43 »
Det är antagligen någon otäthet bortom vattenlåset tex. där toastolen är ansluten till röret. Själv använde jag Evomastic, en fogmassa som går att rulla mellan händerna till en lång "korv" som man sedan lägger runt röret och trycker ner i skarvarna som kan misstänkas läcka. Fungerade 100% här, ingen lukt mer, kanske 20 år sedan.
"Kärleken är livets bäste vän"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 23 dec-10 kl 22:51 »
Ett säkert tecken på att det är problem med avloppets luftning som ställer till det hela är att vattennivån i toalettkröken och golvbrunnar varierar mycket, speciellt i blåsväder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
JohannesE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser