Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer  (läst 108228 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #40 skrivet: 18 jan-13 kl 19:46 »
Jag hann inte med att göra något åt schemorna idag.

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #41 skrivet: 20 jan-13 kl 12:23 »
Oj vad jag googlar på justerbara regulatorer  ;D

Hittade detta....
http://www.amsterdamhouseboats.nl/voltage_regulator.htm

Kan det funka ? Jag är inte så slängd på elektronik, men löda ihop en
dylik borde jag kunna gå iland med. Kanske den går att modifiera/komplettera
för att passa mitt behov ?

/S

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #42 skrivet: 20 jan-13 kl 20:40 »
I och för sig fungerar den säkert, men den är egentligen onödigt komplicerad (fabrikstillverkade regulatorer brukar klara sig med två eller tre transistorer, ingen IC). Komponenterna han har använt är mycket ålderdomliga (sent 60-tal), och en del detaljlösningar känns lite tveksamma (t ex att hänga på en kondensator på 2200 uF direkt från utgången på en 741:a till jord, vad jag vet har den IC:n ingen strömbegränsning på utgången och jag undrar om den håller för den strömstöt som uppstår när den ska försöka ladda upp en så stor kondensator). Jag har inte läst igenom all text, men jag undrar vad syftet är att ha så lågohmiga motstånd till basen på transistorn 2N2102. Det blir nog stor effektutveckling i motstånden, och basströmmen skulle nog kunna bli i största laget för att transistorn ska hålla för det.
Jag har inte funderat igenom huruvida zenerdiodens temperaturberoende kommer att påverka den där regulatorn åt önskvärt håll (alltså högre spänning vid lägre temperatur) eller tvärt om.

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #43 skrivet: 21 jan-13 kl 17:17 »
Här är några schemor.
REG 9 är en svensktillverkad piratladdningsregulator från början av 80-talet, tydligen avsedd att ersätta Bosch fristående regulatorer. Det exemplar jag ritade av hittade jag i en Saab 99 på en skrot.

Bosch-schemat är för den regulatortyp som sitter fabriksmonterad i äldre Volvo 240. Den finns också i en annan variant där zenerdioden D4 har ungefär 10 V zenerspänning och spänningsdelaren R1-R2-R3-R8 är annorlunda dimensionerad för att ge rätt reglerspänning ändå, på det sättet får man mindre temperaturkompensering än vad Volvo tydligen ville ha. TH256 är en udda plåtkapslad transistor, kan ersättas med t ex BC161 eller BC640. De två byglarna B1 och B2 misstänker jag kan vara ersatta med motstånd i någon annan laddningsregulatortyp som byggs på samma kretskort, kanske någon 24 V-regulator.

DU506 är en tysktillverkad (?) piratregulator som är avsedd att ersätta franska fristående regulatorer. Gissningsvis från slutet av 80-talet, jag vet att bl a Mekonomen sålde den sorten. Mitt exemplar hittades i en Volvo 343.

R-1152 är också en piratregulator, okänd tillverkare men den satt i en generator som kom från en Renault 18 (troligen Ducellier). Till skillnad från de föregående så är denna avsedd för minusreglering. Den är också lite speciell genom att den har separata anslutningar för att tillföra magnetiseringsström (15) och mäta batterispänningen (30), på det sättet blir den oberoende av ev spänningsfall i magnetiseringsdioder eller tändningslås.
Kretsen nedtill på schemat, med ingång W och utgång 61, är till för att styra laddningslampan när generatorn saknar magnetiseringsdioder, W ansluts då till en av faserna i statorlindningen. Den är helt klart modernare än de övriga (gissningsvis tidigt 90-tal), i och med att den är byggd med ytmonterade komponenter och att man har använt en darlingtontransistor.

 

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #44 skrivet: 23 jan-13 kl 17:19 »
Hej !

Jag har kikat på schemorna som du varit snäll att fixa fram.
Jag måste erkänna att jag inte förstår så väldigt mycket, inget som jag klarar av att
löda ihop i brådrasket iaf.
Behöver en regulator ganska snart, åker till stugan om ett par veckor och då måste
jag ha fart på laddningen. Har varit i kontakt med Frej bildelar och dom kan få fram en ställbar
regulator som klarar en 90A generator. Ursprungligen till Chrysler !

Hade tänkt att köpa den digitala från Sterling Power men kunde inte få ett positivt svar
ang. om temperaturkompenseringen även var negativ, dvs. högre spänning vid lägre batteritemp.
Så jag får nöja mig med Chrysler-regulatorn så länge....såvida du inte har något smart förslag  ;D

/S

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #45 skrivet: 23 jan-13 kl 21:01 »
Hej !

Jag har kikat på schemorna som du varit snäll att fixa fram.
Jag måste erkänna att jag inte förstår så väldigt mycket, inget som jag klarar av att
löda ihop i brådrasket iaf.
Behöver en regulator ganska snart, åker till stugan om ett par veckor och då måste
jag ha fart på laddningen. Har varit i kontakt med Frej bildelar och dom kan få fram en ställbar
regulator som klarar en 90A generator. Ursprungligen till Chrysler !

Hade tänkt att köpa den digitala från Sterling Power men kunde inte få ett positivt svar
ang. om temperaturkompenseringen även var negativ, dvs. högre spänning vid lägre batteritemp.
Så jag får nöja mig med Chrysler-regulatorn så länge....såvida du inte har något smart förslag  ;D

/S

Det verkar ju som om det inte är helt ovanligt att äldre elektroniska laddningsregulatorer för bilar faktiskt har en trimpotentiometer för att justera spänningen, så en möjlighet är ju att hålla utkik efter en sådan. Jag kanske har kvar någon av de där jag analyserade för övrigt.

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #46 skrivet: 22 feb-13 kl 09:24 »
Hej Torbjörn och andra !

Vill bara berätta att installationen av den justerbara regulatorn blev lyckad !
En mycket trevlig och hjälpsam kille på Frejs bildelar http://www.frejbildelar.se/
beställde inte bara hem den ställbara regulatorn, han byggde om en kolhållare och provkörde
det hela så allt funkade som tänkt. Den ombyggda hållaren fick jag dessutom utan kostnad !

Nu kan jag justera laddspänningen mellan 13,2-15,5V, och en strömbrytare till regulatorn gör också
att det är mycket lättare att kallstarta den lilla kinamotorn. Sen smyger jag upp laddspänningen
i steg, när jag var i stugan senast var det ca -8-10°C och jag körde på 15,2V i slutet av laddningen.
Nu kan jag se att batteribanken blivit fulladdad vintertid för första gången.

Skottade sen fram solpanelerna på taket, och om det inte snöar så mycket mer kommer dom att
sköta underhållsladdnigen framöver och nu kan jag lämna router/modem/PLC påslagna.
Det är kul att kunna logga in till stugan och kolla temperaturer, batteristatus mm. hemifrån  :)

/S


Rubensgården

  • Gäst
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #47 skrivet: 14 okt-13 kl 20:57 »
När det gäller gamla fordon är det ofta bäst att kolla över hela elsystemet. Har sett mycket skräcklösningar genom åren speciellt när det gäller oskyddade mot mekanisk nötning och osäkrade installationer. Pratar vi batterier är det ofta de inte sitter fast i sina hållare utan kan åka runt fritt. Det här sliter på kablar och batteri. Tänk på att ni måste ha behörighet för att experimentera med egen el. Fordon är fria att hålla på med. :/ tänkte nog ägna mig åt lite civil olydnad själv när det kommer till den saken.

kung-sune

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #48 skrivet: 03 jan-14 kl 12:36 »
Intressant
Något jag undrat över är generatorernas "stora" effekt kontra dom små sytrådsliknande anslutningskablarna,
Frågan är hur mycket av en modern 120 amperes generators effekt går egentligen till att ladda  batteriet?
en 2,5-5,0 kvadrats kopparkabel som är en meter lång kan inte på långa vägar föra över 120 ampere vid 12 volt  detta fenomen blev  jag varse om när jag monterade extraljus som matades från batteriet som trotts en stor och stark felfri generator laddades ur ända tills jag monterade en till kabel mellan batteri och generator.

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #49 skrivet: 03 jan-14 kl 21:21 »
Oftast är det inte meningen att en bilgenerator någonsin ska gå fullbelastad, det förekommer att biltillverkarna sätter dit en överdimensionerad generator för att förlusterna i den ska bli lägre vid normal belastning, det kan i vissa fall ge en fullt märkbar minskning av bränsleförbrukningen! Vid full last har en bilgenerator ofta en verkningsgrad på knappt 50 % , och det mesta av förlusterna är kopparförluster i statorlindningen som ju ökar med kvadraten på strömmen.

Ett bra exempel på detta är att VW började använda 90 A generatorer i praktiskt taget alla modeller redan omkring 1984, trots att det ofta inte finns några särskilt stora strömförbrukare i sådana bilar (jämför t ex en tidig Golf II utan särskild extrautrustning med en Opel Kadett, Peugeot 305 eller liknande av samma årgång, de flesta konkurrenter hade på den tiden 40-55 A generatorer i bilar med samma utrustningsnivå och de hade inte heller några problem att hålla batteriet laddat).

Så lite som 2,5 mm² pluskabel till generatorn tror jag inte man hittar fabriksmonterat i någotsånär historisk tid , det tunnaste man kan vänta sig är 6 mm² eller 2 x 4 mm² (det senare ihop med generatorer med dubbla flatstift för plusanslutningen, dvs Bosch-generatorer upp till 55 A från 70-talet). Däremot har det varit mycket vanligt med dålig kontakt i pressade kabelskor i ändarna av denna kabel, vilket leder till varmgång och spänningsfall, i värsta fall även spänningsspikar som förstör dioderna i generatorn. När man väl upptäcker problem med spänningsfall där är ofta kabeln så oxiderad och förstörd av värmen i ändarna att man måste byta hela, försöker man skala om den kan man få kapa en hel decimeter innan man hittar frisk koppar.

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #50 skrivet: 25 nov-14 kl 19:17 »
Längesedan jag skrev nåt på alternativ !
Jag har en undring när det gäller deepcycle batterier.
Som jag skrivit tidigare i tråden kör jag med en bank med 8st crown 225ah 6v bstterier kopplade för 12v.
Sommartid laddar jag numer med ca 800w via en mppt regulator, men nu under höst/vinter måste jag förlita mig till min 6.5hk kinamotor med en 90A generator.
Nu till min fråga:
Har testat syravikten och konstaterat att batterierna legat straxt över det röda !
Har sökt och läst på ang. laddning att man kan köra med upp till 15.5v i sk. trickel charege i upp till 3-4 timmar för att skaka liv i batterierna.
Hoppas någon (Torbjörn) kan reda ut detta !

Har nu gått helt Off Grid och behöver all kräm jag kan få ur batterierna !!!

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #51 skrivet: 25 nov-14 kl 23:15 »
Längesedan jag skrev nåt på alternativ !
Jag har en undring när det gäller deepcycle batterier.
Som jag skrivit tidigare i tråden kör jag med en bank med 8st crown 225ah 6v bstterier kopplade för 12v.
Sommartid laddar jag numer med ca 800w via en mppt regulator, men nu under höst/vinter måste jag förlita mig till min 6.5hk kinamotor med en 90A generator.
Nu till min fråga:
Har testat syravikten och konstaterat att batterierna legat straxt över det röda !
Har sökt och läst på ang. laddning att man kan köra med upp till 15.5v i sk. trickel charege i upp till 3-4 timmar för att skaka liv i batterierna.
Hoppas någon (Torbjörn) kan reda ut detta !

Har nu gått helt Off Grid och behöver all kräm jag kan få ur batterierna !!!


Hmmm. Det kan eventuellt tänkas att dina batterier är gjorda för att ha lägre syravikt än vanliga bilbatterier. I ett bilbatteri brukar ju syran ha densiteten 1,28 då det är fulladdat men det förekommer att man använder mer utspädd syra, t ex densitet 1,23 , i batterier av andra slag. Och då stämmer ju inte grön-vit-röd-graderingen på en syraprovare för bilbatterier längre.
Anledningen till att ha mer utspädd syra lär vara att batteriet får mindre självurladdning och blir mindre känsligt för sulfatering på det sättet. Nackdelen är att det får högre inre resistans, framför allt i kyla, så det är inte så lyckat på ett batteri som ska användas för att kallstarta en motsträvig bilmotor.

Något jag har gjort ibland för att "efterladda" batterier, t ex batterier som har stått oanvända länge och där man kan misstänka att någon cell har varit mer självurladdad än de andra, är att ladda med konstant spänning t ex 14,8 V (alltså spänning inom det intervall som brukar anges för "cyclic use" på små gastäta blybatterier) och låta laddningen stå på tills strömmen inte minskar längre, det kan bli frågan om flera dygn. Ett vanligt bilbatteri på 60 Ah brukar så småningom komma ner till runt 0,1 A om det inte är något skumt med det. Dina 225 Ah-batterier borde kunna krypa ner till 0,4-0,5 A om de får god tid på sig.

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #52 skrivet: 28 nov-14 kl 17:41 »
Hejsan !
Nu har jag provat lite med att ladda med en spänning på 15,4v. I första omgången körde jag i ca. 4 timmar med ca 40 A.
Några timmar senare hamnade syraprovaren mitt i det vita.
Igår körde jag i 6tim. med ca. 35A och avläste sedan på 1.250
(nu var glasögonen på). Batterierna bubblar fint, som skumpa ungefär men ingen kokning. Batterierna står kallt, och igår var det nog -7 ute. Tycker du att jag kan fortsätta att ladda med högre spänning tills jag kommer en bit in på det gröna ?
Här är en länk till batterierna:
http://www.batteriexpressen.se/product.html/crown-deep-cycle-235ah
Där finns datablad. Det var ju 235 Ah jag har !
Det finns en bra FAQ som är läsvärd för den som förstår sig på ! 😁

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #53 skrivet: 28 nov-14 kl 22:11 »
Jag föreslår att du begränsar laddströmmen så det inte kokar så mycket, men fortsätter med längre tid istället. Så länge syravikten ökar så är det ju ett gott tecken.

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #54 skrivet: 02 jan-15 kl 22:02 »
Tjena Torblörn !
Hitta denna tråd när jag kluddade ang. insprutning..…

Hur kan jag strömbegränsa ? Har nu som du vet spänningsreglering och jag tycker egentligen inte att 30-45 A vid 15,5v inte är så farligt på ett 900+ah batteri vid -25 grC som "trickle charge".…..eller ?

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #55 skrivet: 02 jan-15 kl 22:36 »
Om inte din regulator har någon strömbegränsningsfunktion så kanske det är enklast att sänka spänningen en eller ett par tiondels volt och hålla koll på hur det utvecklar sig med strömmen.

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #56 skrivet: 02 jan-15 kl 22:48 »
Hej Torbjörn !
Givetvis reagerar strömmen när jag ändrar laddningsspänningen, men jag ju ingen kontroll över den.
Vet ju inte ens om det är skadligt för batterierna. Som jag beskrev tidigare så bubblar det försiktigt (som ett glas skumpa) och jag förlorar nästan ingen batterivätska

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #57 skrivet: 02 jan-15 kl 22:53 »
Då är det kanske inte så mycket att bry sig om. Men 30 A på din batteribank motsvarar ju ändå 2 A på ett vanligt 60 Ah bilbatteri, och det känns som i högsta laget för en så att säga utjämningsladdning när batteriet är i stort sett fullt.
Vad du kanske skulle se upp med är om det bubblar märkbart mer i någon av de parallellkopplade kedjorna än i de andra, det kan ju i så fall tyda på att strömmen inte fördelas jämnt mellan dem. Skulle i och för sig vara lätt att kolla om man har en tångamperemeter som klarar av likström.

MantaMania

  • Inlägg: 56
    • Jämtland
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #58 skrivet: 02 jan-15 kl 23:05 »
Bra där !
Har länge tänkt köpa en true rms tångamperemeter, har sett att biltema har ett nu....har du koll på det ?

torbjorn

  • Inlägg: 11703
    • Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #59 skrivet: 02 jan-15 kl 23:08 »
Nej, har ingen direkt koll på dem. Jag vet att det finns en True RMS tångamperemeter av märket Uni-T som bl a har sålts av Kjell & co och Jula, men har ingen egen erfarenhet av dem. Har dock för mig att de har diskuterats på något forum under senaste året, kanske Fluxio eller Värmepumpsforumet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser