Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallhund till kött-tjurar?  (läst 13341 gånger)

Djinn

• Gäst
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #20 skrivet: 13 apr-11 kl 09:07 »
Västgötaspetsen är hotad, och väl värd att bevara.  Troligen är det egentligen samma ras som Welsh Corgi.  Tyvärr är det inte särskilt många uppfödare av rasen som begriper att man ska avla på bruksegenskaper ...  :(

En vän till mig ringde på en annons här på alternativ.nu om västgötavalpar till salu.  När han frågade om vallningsmeriter hos föräldrarna, fick han svaret:

"Ja, vallning, det är sånt som bönder håller på med.  Vi föder upp riktiga hundar."   ::) ::) :P ???

Inställningen hos folk kan förstöra mycket.  :(

En bekant har 2 Västgötaspetsar. Hon skulle göra något vallningsprov med en av dem, men hunden blev underkänd. Inte för att hunden misslyckades med uppgiften, den fick in alla fåren i fållan utan ett enda kommando från föraren, på bra tid, men tydligen vallade den "på fel sätt".
Min bekant hävdade att hunden blev underkänd för att den inte vallade som en BC. Kan det vara så illa?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 13 apr-11 kl 10:47 »
Min bekant hävdade att hunden blev underkänd för att den inte vallade som en BC. Kan det vara så illa?

Ja, det kan vara så illa.  De inbitna BC-människorna accepterar varken andra raser eller korsningar mellan utpräglade vallhundsraser, där båda föräldrarna har vallningsmeriter ...  ::)  Men det finns kursledare som fattar att det är hundens egenskaper, och samspelet med föraren, som är det väsentliga.  Dessa gäller det att hitta!

För övrigt anses mjölkande kor och amkor vara de besvärligaste vallningsobjekten, eftersom de försvarar sina kalvar.  Tjurar anses mera benägna att gå undan hellre än att bilda front mot hunden.  I jämförelse.  Dessvärre brukar vallhundskurser börja med får, eftersom de är lättare.  Men en hund som är avlad för att valla nöt blir för stark för en liten grupp snälla får.  Som att möblera om hemma med hjälp av en bulldozer ...  ::)

När jag tänker på det, så finns det särskilda tävlingar för nötvallare.  Kan en sökning på "nöt-SM" ge några adresser, kanske?

Border collie brukar vara jämnare.  De andra raserna kan vara mycket olika, från helt superba till totalt odugliga till annat än att gå i en utställningsring ...  ::)

Kelpie delas till och med upp i Working kelpie (oftast användbar) och Utställningskelpie (oftast både ful och oanvändbar till vallning, trots önskan hos hunden att försöka ...)

Kelpie och västgötaspets hör till de mera långlivade, medan BC inte blir så gamla.  Detta ger även till effekt, att en BC kan börja jobba i ettårsåldern, medan en mera långlivad ras inte mognar förrän bortåt 2 år.  Vilket kan vara bra eller dåligt beroende på förutsättningarna!

(Har vi satt tillräckligt med griller och myror i huvudet på Dig nu, för att Du ska rusa iväg och skaffa mera information?  ;) )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

evel

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 13 apr-11 kl 11:10 »
Mitt förslag är en Lancashire Heeler från en god bruks- och vallningslinje.
Små, tuffa och arbetsglada.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Trollmor

• -
« Svar #23 skrivet: 13 apr-11 kl 11:20 »
Det finns många raser.  En heeler går på hasorna på djuren, och ska därför inte användas till djur med stora juver, typ mjölkdjur.  Vilket ju inte är aktuellt i det här fallet.  Denna rasgrupp är oftast små "för när kossan sparkar, så behöver hunden inte ducka.  Sparken går över den ändå."  Helt visst något att ta med i diskussionen.  Kanske dags att försöka göra en lista över raser som kan vara aktuella?

border collie
working kelpie
västgötaspets
cattle dog
Lancashire Heeler
islandshund

Om vi hjälps åt, kan vi nog få ihop en lista!

Och som svar på Din inledande fråga:  Jovisst går det att valla nötkreatur med hund, om man bara kollar först vilken hund som passar på just den egna gården - och med ens egna förutsättningar som hundförare!

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #24 skrivet: 13 apr-11 kl 11:32 »
En australian shepherd från bra linjer är också duktiga hundar på nöt. Dom är mera kroppsvallare än bc o används flitigt på nöt, får o ankor i USA. Men man får vara noga i val av linjer o uppfödare. Men ett tips är Black Zones kennel o Crofter Holding kennel.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 13 apr-11 kl 12:21 »
Vad jag minns är Rottweilern framavlad för att hålla redo på boskap. Någon här som har använt de till vallning?

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

lillakojan

« Svar #26 skrivet: 13 apr-11 kl 12:42 »
Bouvier des Flandres!

Perfekt hund til att valla kött tjurar.
Följande är saxat från: http://www.brindlebeast.se/11706888

"Bouvier betyder "Ox-drivare". Hunden blev i stor utsträckning brukad till att samla, driva och beskydda kvigor. Den är därför relativt stor och präglad till styrka. En Bouvier arbetar i motsats till fårhunden utan kommando. Den är också olik de flesta andra boskapshundar i sitt sätt att arbeta. Den nyper inte i hasorna på djuren, utan brukar sin kraftiga kropp mot djuret och stöter det tillbaka på plats om det skulle komma bort från flocken. För att kunna arbeta på detta sätt krävs ett välbalanserat temperament och intelligens. Den ska själv avgöra när den ska träda i aktion."

Jag hadde en tik av denna sort för många år sen. Hon var enbart selskap och klövhund och blev inte annvändt som vallhund, men förmågan var där i högsta grad. Hon hadde som hobby att valla älgar! När vi gick på våra promenader i skogen brukade hon ta några svängar på egen hand, hon försvandt inn i snåren för kortare eller lengre tid och letade upp älg. Hon brukade så valla dom fram på stigen där jag gick för att visa upp hur duktig hon varit. Det händte ofta att jag hörde det brakade i småskogen och då kom en elg brasande fram med en glad och nöyd bovier som styrde den fram rakt framför mej til beskådnad.
Har också mött några andra hundar av samma sort, och mitt inntryck av rasen är att dom har vallningen inneboende och bara kan sättas i arbete direkt efter att ha fått sin grundleggande lydnadsdressur som nog är rätt så viktig(som för alla hundar).
Det är också utmärkte familjhundar, vänliga, lojala och allmänt trevliga.

Mvh Egil Alv

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 13 apr-11 kl 17:54 »
Då blir listan så här långt, såvitt jag kan förstå:

border collie
working kelpie
västgötaspets
cattle dog
Lancashire Heeler
islandshund
australian shepherd från bra linjer
Bouvier des Flandres

Men rottweiler är väl en boskapsvaktare i första hand?  Liksom boxer, maremma och en hel hög raser!

Jag vet en colliekorsning som vallar å det vackraste hemma på gården tillsammans med en berner sennen, men jag vågar inte ha någon åsikt om berner sennens vallningsegenskaper generellt.

i myllan

• Småland
« Svar #28 skrivet: 14 apr-11 kl 09:40 »
Om man vill ha en vallande hund i dagligt (och tungt) arbete så är det nog säkrast att välja en  från linjer där man medvetet har avlat på just vallningsinstinkten. Det är så lagom roligt att vara beroende av hunden i arbetet  med tjurarna och det visar sig att den tex  bara är intresserad av att vakta, hålla i hop eller gå efter flocken, eller rent av gå hem när det blir för tufft. Den måste så att säga ha hela "registret" med sig. Jag har sett många "vallande raser" i olika arbetssituationer men upplever att det är working kelpie och border collie som kan utföra allt arbete, framförallt när det handlar om en större mängd djur och tufft/hårt arbete.  Jag skulle  personligen inte välja en vallhund som inte har dokumenterade vallningsmeriter i flera generationer tillbaka. Det är ändå den bästa (och enda)garanti man kan få för att det skall finnas tillräckligt med vallning i den.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #29 skrivet: 14 apr-11 kl 12:22 »
Om man vill ha en vallande hund i dagligt (och tungt) arbete så är det nog säkrast att välja en  från linjer där man medvetet har avlat på just vallningsinstinkten. Det är så lagom roligt att vara beroende av hunden i arbetet  med tjurarna och det visar sig att den tex  bara är intresserad av att vakta, hålla i hop eller gå efter flocken, eller rent av gå hem när det blir för tufft. Den måste så att säga ha hela "registret" med sig. Jag har sett många "vallande raser" i olika arbetssituationer men upplever att det är working kelpie och border collie som kan utföra allt arbete, framförallt när det handlar om en större mängd djur och tufft/hårt arbete.  Jag skulle  personligen inte välja en vallhund som inte har dokumenterade vallningsmeriter i flera generationer tillbaka. Det är ändå den bästa (och enda)garanti man kan få för att det skall finnas tillräckligt med vallning i den.

Håller till fullo med, dessutom tycker jag man skall välja en uppfödare som lämnar "vallgaranti" på sina valpar.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 14 apr-11 kl 12:47 »
Jag hänger på i tråden.
Vi funderar på att bli med vallhund om några år. Vi har skaffat får och svärmor har köttdjur och framförallt med nötterna skulle det underlätta mycket med en bra vallhund.
Idag har jag en bruksschäfer som jag tränar och tävlar lydnad och bruks med, vill klara våra mål först innan det blir en ny hund så det kommer att dröja några år. Men jag håller ständigt ögonen öppna.
Jag kommer att vilja tävla lydnad och bruks också med nästa hund.
Det lutar emot en working kelpie för oss, har dock träffat några show-kelpie också som har varit riktigt trevliga och som vallar. Bordern ligger också bra till men jag har träffat flera riktigt svåra också...
Har haft kontakt med en uppfödares som har Cattledog också, men är rädd att de kan bli lite väl tuffa mot fåren. Men funkar kanon i skyddet och bruks  ;D
Västgötaspetsen är utesluten, nästan ingen avlar mot vall.. suck
När det gäller Aussie har jag träffat toppenvallhundar och riktigt svaga nervvrak också... jätte ojämn ras.

Men jag tror man bara ska titta på välkända vallhundsraser annars är det nog lätt att bli besviken.
Visst schäfer, belgare, bouvier mfl är vallhundar men till stor del är bortavlat.

Så för min del kommer det att endera kelpie eller border från bra valllinjer.
Maken är dock lite tveksam eftersom han bara har schäfer i skallen  ::)
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 14 apr-11 kl 14:31 »
Då blir listan så här långt, såvitt jag kan förstå:

border collie
working kelpie
västgötaspets
cattle dog
Lancashire Heeler
islandshund
australian shepherd från bra linjer
Bouvier des Flandres

Det där kan du ta bort... Det gäller minst lika mkt för de andra raserna... Jag tror nog att det är lättare att hitta en bra vallhund i Aussie, än tec Islandshund och Bouvier.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 14 apr-11 kl 18:22 »
border collie
working kelpie
västgötaspets
cattle dog
Lancashire Heeler
islandshund
australian shepherd
Bouvier des Flandres

Efter vallmeriterande föräldrar från bra linjer!

Så bättre?  Men jag vill ändå puffa för öppenhet för blandraser.  I Australien korsar man BC och kelpie för att få fram arbetshundar.  Men man avlar inte vidare på dessa sedan.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 14 apr-11 kl 19:06 »
Jag tror att man måste tänka efter vad man ska använda hunden till för något ??? ::)
Ska man ha hunden till att arbeta med närarbete, så funkar det med Heelern och Västgötaspetsen, men om man vill att hunden ska kunna arbeta ute i hagarna så får man tänka på benlängden på hunden :o :o
En kortbent hund har inte en chans att hinna ifatt eller hålla ovilliga djur ute på öppna ytor!!

Cattledogen är tuff, det krävs en mycket tydlig ledare för att fostra en sådan i vallning!!

Bouvierens arbetssätt låter farligt - den hunden blir inte långlivad ;D ;D

Anledningen att man börjar valla på får är för att unghunden dels ska överleva i inlärningstadiet :o och för att du ser tydligt vad hunden gör bakom fåren!! Om du inte har lust att ligga på knä framför tjurarna, bör du nog börja på får, i allafall ;D ;D
Dessutom ser man direkt på fåren om hunden gör fel, på nöten syns det inte lika bra, de är mer tungstyrda :) En bra hund kan byta arbetsätt efter vilket djurslag den vallar - så jag ser inte varför hunden inte skulle kunna arbeta på får oxå ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 14 apr-11 kl 20:53 »
Snart kan vi redigera ihop det här till ett fint inlägg i Wikin!  Frivillig redigerare, någon?

Vallhunden har rätt beträffande varför man börjar på får.  Dock har jag i livligt minne, fast det är länge sedan, hur jag tvingades "köra med handbromsen i" mest hela tiden, både hemma och på kursen.  Så en dag fick jag chansen att prova på ungtjurar - vilken lättnad!  Hunden var i sitt esse, vallade lugnt och mjukt, och jag bara gick dit jag ville ha djuren.  Inte visste jag att migg "odjur" var på fel gård ...  Det var därför jag skrev så där.  Vid fall av wiki ska jag gärna bättra på mina formuleringar!

rackarns

• Närke
« Svar #35 skrivet: 15 apr-11 kl 23:27 »
Ca´s de Fila de sao miguell / Azores cattledog

http://www.autodefe.net/index_eng.php

Snoken

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 29 apr-11 kl 09:05 »
Mycket att fundera på nu! Tack så rysligt mycket för alla tips på raser, har att studera mer ingående nu. Border collien tycker jag är jääättefiina hundar, men har förstått att det är otroligt mycket jobb med att få till lydnaden i vallningen på dem?
Heeler är också fina men jag vill inte ha en hund som går så nära djuren som dom gör. Visst är dom snabba, men frågan är hur det funkar med såpass liten hund i skogsterräng och liknande.

Snoken

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 29 apr-11 kl 09:06 »
Plus att tjurar blir också lätt irriterade om man måste skilja en från flocken, då spelar det nog ingen roll om det är en kviga med kalv eller tjur. Kommer dom från flocken gör dom allt för att slippa tillbaka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser