Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ur led är tiden  (läst 3490 gånger)

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
Ur led är tiden
« skrivet: 20 dec-10 kl 08:37 »
Vintern kommer i mitten av november och vi har fått lamm idag 20/12 kl 06.30. Det är 10 grader kallt och snöoväder och fåren går i lösdrift.

Vi har sett att en tacka är på gång med lamning (ovanligt tjock och juvret fyllt). Som tur är har vi ett litet värmerum där vi har tagit in tackan och lammet. Där får dom vara tills lammet torkat ordentligt. Sen blir det ut i kylan igen. Hoppas temperaturen inte sjunker ytterligare. Lammet diar iaf ordentligt redan efter 15 min och är skapligt stort och kraftigt (3.575 g).

Den här tackan tycks ha varit riktigt het på gröten. Fick lamm 18/4 och brunstade tydligen igen i slutet av juli. Vi har alltid (i 5 år) skilt baggen och bagglammen från tackorna runt den 1/8 och trott att det skulle vara tillräckligt. Men så var det tydligen inte.
Australian shepherd - för vallning och bruks
Isländsk fårhund - den vänliga gårdshunden

ulfg

SV: Ur led är tiden
« Svar #1 skrivet: 20 dec-10 kl 09:30 »
Ur led är sannerligen tiden ibland. Emellanåt kan man inte ens lita på gotlands- och gutefår, som normalt har sådana avgränsade brunst- och lamningstider. Detta är ett stort problem med utegångsfår och lösdrift. Lamning vintertid skapar stora problem och riskfyllda situationer för både tacka och lamm. Själv har jag fått skilja av bagge och bagglamm efter mitten av juli för att känna mig helt säker på att inte få lamm vid fel tidpunkt. Säkraste vore att köra helt baggfritt efter betäckning. Risk för ombrunstning av tackor som kastat på våren och löper om då eller senare på sommaren. Bagglamm alltid risk efter 4 månader.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 20 dec-10 kl 11:22 »
Visst är det rätt äckligt med bagglamm som faktiskt kan betäcka medans dom fortfarande går och diar sin mamma? Dom kan till och med sätta på sin egen mamma. Men finns äldre bagge så blir de antagligen bortjagade.

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 dec-10 kl 12:40 »
Vad det gäller vem som varit framme tror jag nog att det är gammelbaggen. Dels var bagglammen bara 3,5 månader vid tiden det begav sig, och dels ser det nya lammet mycket ut som gammelbaggen själv, dvs kolsvart med en typisk liten bläs.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 21 dec-10 kl 06:55 »
Visst händer det att tackor som kastat brunstar om vid fel tidpunkt, som ulfg skrev, men vanligaste orsaken till att även de mer årstidsstyrda raserna får lamm "off season" har med utfodring att göra.
Kan igen hänvisa till mitt eget finullsprojekt. När de hölls utan kraftfoder, ute året runt fick de inte lamm vid konstiga tidpunkter. Inte heller 4 lamm eller fler. Någon enstaka tacka fick tre lamm, de flesta två och ungtackorna aldrig mer än ett. Det tog ett par år att stabilisera dem, men redan första året visade tydligt nog att hållandesättet är största boven.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 21 dec-10 kl 16:03 »
Birgit har säkert rätt i att den vanligaste orsaken till att få lamm vid fel tidpunkt för årstidsstyrda får kan ha med utfodring att göra. Men ändå spökar det till ibland utan solklar orsak. 2008 gick alla mina gutar på kustbundet naturbete utanför Åsa. Bra gräs, ganska magert på hösten, ensilage från slutet av oktober och framåt. Inga konstigheter, alltså. I augusti månad spöregnade det oavbrutet i två veckor och sedan klarnade det upp. I början av januari månad lammade två äldre tackor utomhus v 1 och 3 i 12 minus. En tacka klarade sig och sitt lamm den andra tackan gick det åt h-e för med två döda lamm. Sen dess håller jag för säkerhets skull manfolket undan flickorna från augusti fram till mina valda betäckningstid. Det finns en teori till för att få vinterlammning på gotlandsfår: om man flyttar runt dem på olika beten och "teasar" dem med baggar har några gotlandsbönder "lyckats" få gotlandsfår att lamma i jan-feb.

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 22 dec-10 kl 07:23 »
Vi har haft samma bekymmer med gutarna! Alla tackor lammade i april, tvillingar. Vi har alltid haft baggen ihop med tackorna hela tiden, det har inte varit problem förr. Men i oktober lammade en tacka tvillingar igen! Allt gick i och för sig bra, men det slutade med att vi fick skjuta lammen. När brunsttiden började ville tackan inte veta av lammen å baggen gav sig på dom. Troligen för att få bort konkurrens.  Ett lamm hade fått benet avslaget så det fick vi skjuta å då tog vi det andra med, för det hade blivit alldeles ensamt. I normala fall är dom ju hela gäng som håller ihop. Vi får nog ha baggen på annan ort efter våren, för att eliminera den här risken. Var inte skoj alls..
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 22 dec-10 kl 07:25 »
Å vill tillägga att våra får går på lösdrift åutfodras endast med hö när betet tryter i början av vintern.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Birgit

« Svar #8 skrivet: 22 dec-10 kl 15:45 »
Frågan är hurdant hö? Vad för beten?
Djuren har ju alltid gått på "utmarkerna" innan. Alltså där man inte kunde odla. Djurfodret togs från slåtterängar. Det var en rik mångfald av växtlighet, men inga protein-kickar som det ofta blir idag. Djuren var anpassade för denna utfodring sedan tusentals år.
Nu från 1900-talet har vi börjat skörda djurfoder från intensivodlade vallar och många djur betar även på åkermark.
De moderna raserna är avlade för att passa detta, men de gamla raserna är fortfarande mer anpassade för den gamla typen av kosthållning.
Vad jag vill ha sagt är att: det är inte bara kraftfoder som påverkar djuren i denna riktning.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 22 dec-10 kl 21:24 »
Åsabetet utgörs av kustnära fd kalhygge, sen 10 år omvandlat till naturbetesmark. Skogen max 100 år gammal, som all kustnära skog i Halland. Innan det troligen ljunghed. Kraftigt blockbunden, mager morän. Ställvis relativt frodigt bete, på de något högre partierna mager ljungdominerad vegetation. Enstaka enbuskar.
Tror inte på några särskilda proteinchocker här. Spekulerar däremot i att plötsliga väderskiften plus flyttningar hit och dit mellan olika beten kanske kan få brunst att spöka till? I Norrland brunstar får efter augusti. Kan ett långvarigt hällregn ibland orsaka någon slags "Norrlandseffekt"?
Att gute- och Gotlandsfår efter missfall av någon anledning på våren kan brunsta om och få lamm i början av höstkanten trodde jag var rätt vanligt? Det har jag råkat ut för både 2008 och 2009. Men det gick bra.   

Birgit

« Svar #10 skrivet: 23 dec-10 kl 11:59 »
Jo, betesbyten kan nog påverka.
Angående ombrunstning vid missfall, så har jag haft två fall på 6 års lammningar och i genomsnitt 70 tackor per år som lammar. Så vanligt vet jag inte?
Tror jag har frodigare beten än ulfg också, men det sker ändå inte för mig. Tackorna är i god kondition, även om jag inte direkt överutfodrar dem inför brunsten. Får inte mer än två lamm/tacka och oftast bara ett normalår.
Säkert finns fler orsaker, men tror ändå att djuren generellt får "för" bra foder idag. (Har inget att göra med underutfodring-får ska ha fri tillgång till grovfoder).

Gräbban

• -
« Svar #11 skrivet: 23 dec-10 kl 19:29 »
Våra får går på gamla skogsbeten. Vi har aldrig sått in nåt nytt där, så jag har svårt att tro att det är så hemskt "bra" bete ändå. Jaja, baggen får flytta på sig efter lamningarna helt enkelt!

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 29 dec-10 kl 01:25 »
Problemet med att skilja baggen från tackorna redan efter lamningen är väl att han får gå ensam (om man bara har en bagge). Och det är väl inte så bra.

Vi brukar hålla baggen och bagglammen långt från tackorna för att slippa besvär med att någon får ovanan att gå igenom elstängslet.

Det får nog bli att vi skiljer baggen och bagglammen från tackorna i slutet av juli i fortsättningen också, när bagglammen har blivit 3,5 - 4 månader och kan avvänjas.  Så får vi se detta fall som jag startade med som ett olycksfall i arbetet.

Fö har decemberlamningen gått bra så här långt. Det är lammrace på egen hand med en orolig tacka lunkandes strax efter. Kylan tycks inte vara något problem. Vi har skaffat (julklapp) en värmelampa, men lammet lägger sig inte under den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser