Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fortum inför live-elmätare i Finland  (läst 1980 gånger)

huggiådra

Fortum inför live-elmätare i Finland
« skrivet: 19 dec-10 kl 09:15 »
Möjligen finns redan nån liknande tråd om detta - adm. flytta gärna detta inlägg isf  :).
Är långt ifrån expert på detta men försöker mej på en tolkning :

Eftersom F även "härjar" hos er i Sverige, kanske ni borde veta om detta (fritt ur ett finskt aktualitetsprogram i förra veckan) :

Digitalt övervaknings- och uppföljningsbara elmätare installeras som bäst i vårt land på initiativ av F. Tanken är att det enskilda hushållet via dator/gsm ska kunna följa med sin elkonsumtion i realtid (så långt Fs reklam).
Det "nya" som tvprogrammet för fram, är att detta system också kommer att göra det möjligt för F att ta betalt enligt just den stundens elpris på elbörsen, och inte enligt dagens praxis med fastställda tariffer som det ju finns olika alternativ av.
Detta betyder bla att ett hus med värmepump som under ett kallt veckoslut använder mycket el, även betalar ett högre pris än idag eftersom det just under kalla perioder går åt mera el överlag varför priserna i Fs inköpssteg stiger.
Hårresande exempel gavs i programmet.

Är nåt liknande på gång i Sverige ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Fortum inför live-elmätare i Finland
« Svar #1 skrivet: 19 dec-10 kl 10:45 »
Alla gamla elmätare i Sverige byttes ut mot sådana som kan fjärravläsas mer eller mindre i realtid redan för 2-3 år sedan. Inte på initiativ av något särskilt elnätbolag, utan som följd av myndighetsbeslut (jag tror till och med det finns något EU-direktiv som ligger till grund för det).

Här i Sverige skiljer man på elhandelsbolag och elnätbolag, sedan elmarknaden omreglerades (vissa säger avreglerades) för ca 15 år sedan. Det är alltid elnätbolaget som äger elmätaren hos abonnenten, men elnätbolaget får inte sälja energi utan de affärerna får abonnenten göra upp med ett lämpligt elhandelsbolag.

De flesta svenska elabonnenter brukar teckna avtal om fast pris för några år åt gången, om man inte vill göra det utan har s k rörligt elpris så bestäms medelpriset för en månad i taget.

pappi747

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 19 dec-10 kl 11:57 »
Våra elmätare i Sverige har inget gemensamt med dom mätare som nu införs i Finland. Antingen kan mätarna skicka aktuell förbrukning hos elkunden i realtid, eller så kan dom det inte. I ena fallet kan elleverantören ta betalt enligt rörlig taxa, i det andra måste man använda en fastställd taxa. svart eller vitt och inte "mer eller mindre" således.
Vilket som är bäst för kunden vet jag inte men jag har svårt att tänka mig en förändring som innebär en försämring för elbolagen..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 19 dec-10 kl 12:01 »
Jodå, det är samma elmätare och samma system. Helt live är de inte men de kan visa förbrukningen per timme. Vi som har lite större abonnemang kan redan nu välja rörligt per timme och eftersom jag är en gambler så har jag precis detta. Ibland kostar elen 4kr och ibland så kostar den 4 öre. Kopplar man sedan lite effektvakter till detta och en acktank så kan det bli ganska lönsamt med elpatron.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser