Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myskankor slaktas när ?  (läst 4609 gånger)

lilleulv

• Gäst
myskankor slaktas när ?
« skrivet: 27 jun-06 kl 06:50 »
Jag har för nuvarande 14 ankungar av mina myskankor. I Hallanders "Husdjur till husbehov" skrivar han, att det är lämpligst att slakta ankor vid 10 veckors ålder. Gäller det också Myskor? Vad gör Ni. Förra året slaktade jag vid 4- 5 månaders ålder, och det var reelt stora ankor, men ett jättejobb att plocka dem. Han som jag i sin tid köpta mina livdjur från, sade att den bästa tid var, når de fisk en röd ring rundt ögonen.
Lilleulv

Susanne

Re:myskankor
« Svar #1 skrivet: 27 jun-06 kl 10:05 »
Rekomendationen är samma på vanliga ankor, men jag har också väntat till är 4-5 månader innan slakt. Är de bara 10 veckor har de inte hunnit utveckla någon massa än tycker jag. Ska man slakta så ska man iallafall göra det före eller efter fjäderbytet, därför är rekomendationen 10 veckor om man gör det före. Vill man vänta till efter fjäderdräktsbytet så hamnar på kring 4 månader.

Ja, det är rätt mycket jobb med plockning. Men om du vill göra det lite lättare för dig så skållar du ankan i ca 70 gradigt vatten (har jag för mig att vi har haft iallafall) innan du tar fjädrarna. Då lossnar fjädrarna mycket lättare.  

lilleulv

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jun-06 kl 18:42 »
Tack för svaret Susanne.
Jag tycker ända, att det är jobbigt också efter doppningen i värmt vatten. Jag bruker att flå en del av dem.
hälsning Lilleulv

Susanne

« Svar #3 skrivet: 27 jun-06 kl 21:28 »
Ja, det är lite mer jobb att ta rätt på ankor om man ska plocka dem. Det sägs ju att en flådd anka inte är någon höjdare, men det är bara struntprat, så antagligen kommer även vi flå dem fortsättningsvis. En flådd anka blir minst lika saftig och mör som en plockad om man tillagar rätt. Plus att man slipper allt fett som rinner och dryper om dem vid tillagning. Visserligen hör väl egentligen det feta till om man äter anka och gås, men jag föredrar utan.  

Farsan50

« Svar #4 skrivet: 27 jun-06 kl 23:27 »
Flå du lilleulv med gott samvete. Första året jag hade ankor så slet vi som bara den med plockning för att sedan övergå till att flå. Enkelt och smidigt. Det blir lika gott utan skinn. Flår även viltfågel med gott resultat.

Slaktade ankor strax innan 5 månaders ålder.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser